سوهانی: «جای خالی» مستندی انتقادی است

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ شب گذشته، ۱۰ اسفندماه ۹۲ مستند «جای خالی» در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران با حضور کمیل سوهانی، کارگردان مستند اکران گردید.

سوهانی در نشست نقد و بررسی انتهای این جلسه در پاسخ به سوال دانشجویی درباره نقش دولت ها در مستندی با موضوع فرهنگ، گفت: «عوامل زیادی در تشکیل فرهنگ ها مؤثر هستند که یکی از آنها دولت ها می باشند. نقش دولت ها در فرهنگ ها بسیار است؛ هر مقدار که مردم در فرهنگ جا دارند؛ همان مقدار هم دولت در فرهنگ جا دارد. اما اگر ما می رفتیم سراغ دولت ها مستند ما رنگ و بوی سیاسی می گرفت.»

1

کارگردان مستند «جای خالی» در ادامه در پاسخ به این سوال که «چرا در مستند از فردی چون آقای صادق زیبا کلام که اخیرا اعلام کردند اسرائیل را به رسمیت می شناسد، استفاده شده است؟» گفت: «تمام اشخاصی که در این مستند با آنها گفتگو شده است، حرفشان یکی است. ایشان کتاب «ما چگونه ما شدیم؟» را نوشته اند، که کتابی فرهنگی است و در این زمینه صاحب نظر هستند. ما نمی توانی آقای زیبا کلام را حذف کنیم. برای مثال آقای ابراهیم فیاض که یک جامعه شناس است، می گوید بخش اساسی مشکل جامعه ما حافظ است که تمام اشعارش در باب می و مستی و عاشقی است، خب ما نمی توانیم از نظرات ایشان استفاده نکنیم و حذف کنیم.»

این مستندساز، مستند «جای خالی» را مستندی انتقادی خواند و خاطرنشان کرد: «در بحث فرهنگ نمی توان به راحتی راه حل خاصی ارائه کرد.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *