میرکریمی: قهرمانان جنگ تحمیلی بسیار مظلومند

مراسم رونمایی از 2 فیلم کوتاه مستند داستانی «عباس» و «مصطفی» به‌کارگردانی رضا میرکریمی از مجموعه مستند «نام‌ها» با تکنیک کمیک گرافیک در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

رضا میرکریمی در ابتدای این مراسم درخصوص انگیزه‌اش از ساخت مستند‌ها گفت: این کار از دوسال پیش با یک دغدغه شخصی شروع شد و به حمایت از حوزه هنری وصل شد. می‌خواستم چندتا مستند درباره شهدا و مردانی بسازم که وقتی از اتوبان رد می‌شویم نام آن‌ها را می‌بینیم اما جوانان ما چندان متوجه این ارادت نمی‌شوند و دوست داشتم لکنتی را که در کلام برای توضیح دادن این ارادت وجود دارد به‌صورت یک کار تصویری انجام دهم که قبل از آن روی مستند تمرکز کردم اما فکر کردم تکراری است و در ‌‌نهایت به نتیجه مورد نظرم نمی‌رسم.

میرکریمی ادامه داد: به‌کمک تیم گرافیست و طراحان به‌دنبال روشی رفتیم که شاید در ایران کمتر به‌دنبال آن می‌روند و شاید اصطلاح صحیح آن کمیک موشن باشد. اگر با کتاب‌های مصور و قصه‌های آن مواجه شده باشید، این تکنیک یک فرمت و مدیاست که در خارج از کشور بیشتر به آن توجه می‌شود و این روش محدودیت‌ها و جذابیت‌هایی داشت و چون اولین تجربه‌ام در این فضا بود، مقداری طول کشید و تیم خوبی از طراحان و انیماتور‌ها به شکل‌گیری این فضا کمک کردند.

وی درباره محدودیت‌های این مستند‌ها و تکنیک خاص کاری عنوان کرد: از جمله محدودیت‌هایی که داشتیم این بود، می‌خواستیم طی نیم ساعت با تمام فراز و نشیب‌های شخصیت‌ها آشنا شویم. این فرمت معمولاً در خارج از کشور با یک مونولوگ همراه است و در نتیجه احتیاج به فیلم‌نامه خوبی دارد و در نیم ساعت هم امکان پرداختن به قصه بلند وجود نداشت و در عین حال باید کاملاً به مستند پایبند باشید و تمام چیزهایی که می‌گفتیم باید ریشه کاملاً تحقیق شده داشته باشد و این یک ضعف دراماتیک ایجاد می‌کرد اما همه این‌ها کمک کرد که مستند ما فرم داستانی به خودش بگیرد؛ به‌طوری که با لحن صمیمی خودش سرگذشت خودش را تعریف کند.

میرکریمی با بیان اینکه دلیل رونمایی از این مستند‌ها احترام به مقام این شهدا بوده است، توضیح داد: من برای فیلم‌های سینمایی خودم هم رونمایی نمی‌گذارم و این رونمایی بیشتر به‌دلیل احترام و ارادت نسبت به نام این شهداست. اگر بخواهیم داشته‌های فرهنگی و تمدنی ملت را به‌صورت تصویری پیدا کنیم، من به‌واسطه یک الی دو سال تحقیق به این مسأله رسیدم که قهرمانان جنگ به‌رغم تمام تریبون‌های سفارشی و رسمی بسیار مظلومند.

کارگردان فیلم «یک حبه قند» بیان کرد: شاید ما خیلی به جنگ نزدیک هستیم و هنوز آن‌چنان وسعت آن را درک نکردیم و احتمالاً طی دهه‌های آینده بهتر متوجه می‌شویم که این جوانان اغلب زیر 30 سال چه کارهای بزرگی انجام دادند و ما فقط نام آن‌ها را روی دیوار‌ها و اتوبان‌ها داریم و متأسفانه برخی اوقات از آن‌ها دیوارهای گوشتی برای حفاظت از خودمان می‌سازیم تا ناکارآمدی و بی‌کفایتی خودمان را توجیه کنیم و علاوه برآن به‌نفع اهداف سیاسی از آن‌ها استفاده می‌کنیم و این عزیزان سپر بلای این افراد قرار می‌گیرند.

میرکریمی با اشاره به نقش تأثیرگذار شهدا یادآور شد: شهدا متعلق به تمام طبقات جامعه و مثل یک ذخیره معنوی هستند که خرج کردن آن‌ها برای مقاصد و اهداف کوتاه‌مدت به آن‌ها آسیب می‌زند و آن‌ها را مظلوم می‌کند. ما کار بزرگی انجام ندادیم اما بخش مهم حضور خود این شهدا در قصه بود و هدفم این بود که در تعریف قصه آن‌ها دست نبریم و نگاه امروز جامعه را به نگاهی تحمیل نکنم که برای ظرف و زمان دیگری بوده است. سعی کردم شعار و آرمان آن گفته شود و بعد‌ها مخاطب با صمیمیت لحن شخصیت اصلی درگیر شود.

وی درباره مخاطبان این مستند داستانی خاطرنشان کرد: مخاطبان هدفم جوانان و نوجوانان بودند و قرار بود این کار‌ها نیم‌ساعته و شامل هفت اثر باشد که من پنج اثر را به مرحله نیمه‌نهایی رساندم و سه کار دیگر مربوط به شهدایی چون «باقری»، «باکری» و «شیرودی» به مراحل آخر طراحی خود رسیده طی دو ماه آینده رونمایی می‌شود.

میرکریمی افزود: نمی‌خواهم درباره شهدایی مثل «چمران» و «دوران» صحبت کنم چون در قله‌ای ایستادند که لمس کردن آن قله بدون آداب و احترام سخت است و امکان ندارد بشود آن‌ها را در کلام محدود کرد. وقتی می‌خواستم این کار‌ها را انجام دهم خیلی‌ها می‌گفتند: «وقت خودت را تلف نکن و افراد دیگری این کار‌ها را انجام می‌دهند و الآن فضای فیلم‌های فرمایشی و سفارشی است» اما خوشحالم که گوش نکردم و این به بزرگ شدن نگاه خودم کمک کرد.

وی در پایان صحبت‌هایش گفت: مدعی هستم چیزی حدود 75 تا 80 درصد وقایع ما برگرفته از واقعیت است و آن چیزهایی که اهمیت کمتری داشته و می‌توانسته قصه‌ها و سکانس‌ها را به یکدیگر وصل کند، قصه‌پردازی شده است اما براساس روحیات شخصیت‌های اصلی فیلم‌ها این اتفاق افتاده است.

خاموشی: فرهنگ اسلام کمک می‌کند در مسیر انقلاب باشیم
در ادامه این مراسم حجت الاسلام سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با ذکر خاطره‌ای از سوسنگرد و مصطفی چمران گفت: در شهر سوسنگرد در حالی که آتش دشمن سنگین بود، خودم را به جوبی انداختم. پس از گذشت یک ساعت شنیدم که کسی صدایم کرد و دیدم که شهید چمران است. شهید چمران اولین کاری که کرد این بود که لجن‌های صورتم را پاک کرد و بعد در راهی که می‌رفتیم، به من گفت: «جنگ خیلی خوب است، چون در جنگ رفیق‌های خوبی مثل تو پیدا می‌کنم.» و همچنین گفت که خدا در جنگ به انسان آرامش می‌دهد.

خاموشی گفت: صحبت از شهیدان که بقای انقلاب اسلامی با نام و حضور آن‌ها رقم می‌خورد صحبت عادی نیست. هرچقدر بتوانیم با آن‌ها باشیم انقلاب بیشتر معنا پیدا می‌کند و هرچقدر از آن‌ها فاصله بگیریم از آرمان‌های انقلاب دور خواهیم شد.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: اگر با فرهنگ اسلام آشنا باشیم، به ما کمک خواهد کرد در مسیر انقلاب بتوانیم پیش برویم و راه امام(ره) و انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.

در ادامه برنامه سرهنگ ضرابی مدیر روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همرزم شهید دوران با بیان “تا لحظه شهادت کنار شهید دوران بودم” گفت: این فیلم کار بسیار باشکوهی بود. در ابتدای جنگ با 120 خلبان در بوشهر از ایران دفاع کردیم، امروز از آن عزیزان تنها 20 نفر زنده هستند. آنان مثل ققنوسی در آتش وجودشان پر گرفتند تا ایران و ایرانی باقی بماند.

امیر سرتیپ ابراهیم کاکاوند، فریدون صمدی، رضا قره‌باغی، محمود کریمی، حسین باقری و محمدحسین بیروان جزو همرزمان شهید دوران بودند که روی سن آمدند و تشویق شدند.

سرهنگ ضرابی نیز خطاب به حضار حاضر در سالن گفت: این افراد از شما هیچ انتظاری جز احترام به خانواده جلیل شهدا، جانبازان و سرافرازان دفاع مقدس ندارند.

در پایان مراسم با حضور حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، سهیل جهان بیگلری مدیر سازمان سینمایی سوره و میرکریمی کارگردان اثر «نام‌ها» و رخشان بنی‌اعتماد از همسر شهید دوران تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *