Print Friendly
بنیانیان بیان داشت:

رسانه‌ها از اهمیت «افکار عمومی» برای دولت‌ها، به سود فرهنگ استفاده کنن

139209151340425781681793

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در فضای مردمسالاری، افکار عمومی برای دولت‌ها خیلی مهم است، نخبگان و رسانه‌ها باید از این فضا برای پیشرفت فرهنگ استفاده کنند.

حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیمدرباره  سیاستگذاری برای تحولات فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در بحث سیاستگذاری وقتی که مشکلی را تشخیص می‌دهید، حتما باید برای حل آن مشکل، سیاست و راهکاری ارائه دهید و در همان سند ساز و کار نظارت و ارزیابی آن را هم پیش‌بینی کنید. خوشبختانه در اسنادی که در این سال‌ها توسط شورا تصویب شده ساز و کارهای نظارت در آن‌ها هم پیش‌بینی شده و باید برای امر نظارت، ساختارهای اجرایی لازم هم فراهم شود.

وی ادامه داد: همزمان با اجرایی شدن این اسناد، آنچه می‌تواند فرایند نظارت و ارزیابی بر این اسناد را تکمیل کند، این است که رسانه‌ها نتیجه این نظارت‌ها را مطالبه کنند و به افکار عمومی برسانند.

به گفته بنیانیان در فضای مردمسالاری، افکار عمومی برای دولت‌ها خیلی مهم است و دولت‌ها علاقه‌مندند که مردم قضاوت مثبتی درباره آن‌ها داشته باشند. به همین دلیل شما می‌بینید که وقتی گفته می‌شود فلان دولت مثلا در زمینه اشتغال خرابکاری کرده است، از جاهای مختلف می‌خواهند جواب بدهند که نه این درست نیست و می‌خواهند به انتقادات پاسخ بدهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و پیوست‌نگاری فرهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: چنین حساسیت‌ها و فرایند مطالبه از دولت، در حوزه اقتصاد صورت می‌گیرد، یعنی مطالبه و ارزیابی وجود دارد و مردم به آن حساس هستند و دولت‌ها هم مجبورند درباره آن پاسخ بگویند، اما در فرهنگ هنوز چنین فرایندی برای مطالبه و ارزیابی ایجاد نشده است. معمولا در حوزه فرهنگ حرف‌ها در قالب یک سری از کلی‌گویی‌ها صورت می‌گیرد که معمولا به نتیجه مطلوب هم نمی‌رسد. مثلا به طور کلی می‌گویند اوضاع فرهنگی بد است یا برعکس گفته می‌شود اوضاع فرهنگی خوب است.

بنیانیان ادامه داد: اما اگر با زبان آمار و شاخص‌ها حرف می‌زدیم و مثلا می‌گفتیم که میزان عشق به امام حسین‌(ع) در جوانان ایران 98 درصد است و گرایش به نماز خواندن 76 درصد  است (این اعداد را صرفا مثال می‌زنم) متوجه می‌شویم که علاقه به امام حسین(ع) را نتوانستیم به انجام اولین فریضه دین که نماز است، تبدیل کنیم.

به گفته وی، این نتیجه یعنی اینکه بین  دو ارزش عشق به امام حسین(ع) و نماز خواندن فاصله وجود دارد و اینهاست که ضعف مدیریت فرهنگی ما را به نشان می‌دهد. وی افزود: یعنی بین ما عشق و اعتقاد به امام و خدا و پیامبر و قیامت وجود دارد اما ما نتوانستیم از درون این عشق، اعتقاد و عمل به خواندن نماز را در مردم عملیاتی کنیم. وقتی این مسئله مطرح شد آنوقت نهادهای مسئول در بحث نماز باید بیایند و پاسخگو باشند. ولی وقتی بحث‌ها کلی شود معلوم نیست که از کجا مشکل داریم و همه نهادها هم تقصیر را گردن دیگران می‌اندازند.

بنیانیان در پایان گفت: بنابراین من فکر می‌کنم بیشتر از هر چیز باید بر مطالبه اجرای اسناد و مطالبه ارزیابی و نظارت آن‌ها توسط رسانه‌ها و مردم تاکید کرد و نخبگان در نشان دادن ضرورت این مهم نقش کلیدی دارند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

تعداد بازدید:301
بدون دیدگاه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*