عید تلویزیون، در تسخیر تبلیغات تجاری

نوروز امسال تلویزیون ایران با اما و اگرهای فراوانی به پایان رسید.

به سنت هر ساله تلویزیون، امسال هم ماراتن چند ساعته برنامه‌های پیش از لحظه سال تحویل، پربیینده‌ترین اوقات سال تلویزیون را ساخته بود. ماراتنی که مثل همیشه بی‌دقتی در چینش آدم‌ها و برنامه‌های آن، ویژه برنامه‌های سال تحویل تلویزیون را تبدیل به وصله ناهمخوانی با بقیه اوقات تلویزیون کرده بود. آدم‌هایی که در همه ایام سال در تلویزیون پیدایشان نمی‌شد و حالا انبوهی از آنها، در یک بازه زمانی کوتاه روبروی مخاطبان تلویزیون نشسته بودند. جدا از اینکه برخی از این ویژه برنامه‌ها مثل  «بهارستان» شبکه اول، در کمال تعجب تبدیل به تریبون اقلیتی خاص در جامعه فرهنگی و رسانه‌ای ایران شده بود و شنیدن گزاره‌های عامه‌پسندی در مورد وضعیت فرهنگی دولت جدید در نیمه‌های شب اولین روز سال جدید، نمایشی از اوج این بی‌دقتی بود.

اما امسال هم طبق پیش‌بینی‌های قبلی دو مجموعه «کلاه قرمزی» و «پایتخت» پرطرفدارترین برنامه‌های ایام نوروز بودند. هر چند که هر دو با افت محسوس و قابل‌توجهی نسبت به سری‌های قبلی روبرو بودند، اما تغییر قابل‌محسوسی در بیننده‌های تلویزیونی این برنامه‌ها به وجود نیاورد. «کلاه قرمزی» البته به شدت به ورطه تکرار افتاده بود و عروسک‌های جدید تزریق شده به برنامه هم نتوانست دوران اوج برنامه را تکرار کند. اما «پایتخت» با وجود کاهش کیفیت نسبت به سری‌های قبل، امسال هم اتفاق تلویزیون بود تا بار دیگر اثبات کند که روایت واقعی، ملموس و «معمولی» از ایرانی‌ها، همچنان بزرگترین برگ برنده تلویزیون و رسانه‌های ایرانی است. «پایتخت 3» این بار به شدت به واقعیت‌های معاصر و روزمره این روزهای زندگی ایرانی‌ها نزدیک شده بود و با وجود اینکه برخی به‌هم‌ریختگی‌ها و شتاب‌زدگی‌ها در ساخت این سری از سریال مشاهده می‌شد اما همین دو ویژگی به‌روز بودن و واقعی بودن، نجات بخش امسال سریال و تلویزیون بود.

اما روند قابل‌پیش‌بینی ادامه تسخیر تلویزیون توسط تبلیغات بازرگانی و تجاری، سرانجام در عید امسال به دوران اوج خود رسید، اتفاقی که حالا دیگر نمایش واضحی از وضعیت این روزهای رابطه تلویزیون با دولت جدید بود. علاوه بر پخش مکرر و تاسف‌برانگیز تبلیغات بازرگانی شرکتی به نام «شیرین نوین» که داد بینندگان تلویزیونی را به شدت درآورده بود، حضور اسپانسرهای مختلف تلویزیونی نهایتا به «پایتخت 3 » محبوب‌ترین برنامه ایام تلویزیون هم رسید.

این مهمترین تفاوت عید امسال تلویزیون ایران با سال‌ها گذشته بود. روندی که پیش‌بینی می‌شود با بی‌اعتنایی نهادهای دولتی مربوط به بحث بودجه صداوسیما، نهایتا تلویزیون ایران را به یک جعبه پرسروصدای معرفی شرکت‌های و کارخانه‌های بازرگانی و تولیدی خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *