داستان پایان یک دلالی چندین ساله در صنعت سیمان

سیدفرهنگ حسینی، مسئول تحقیقات مستند «دلال کش» اثر تازه سفیرفیلم با اعلام خبر اتمام مرحله تحقیقات این مستند، گفت: «موضوع كلی مستند در حقیقت داستان یك دلالی است كه ده‌ها سال در صنعت سیمان وجود داشته و از ۳-۴ سال پیش این مسئله حل شده است.»

وقتی تولید تنها راه نجات‌ می‌شود

وی در این‌باره افزود: «طی این مدت روش‌های مختلفی برای حل موضوع انجام شده، همانند قیمت‌گذاری، سهمیه‌بندی و… اما آن چیزی كه باعث شده مشكل دلالی و اختلاف شدید قیمت درب كارخانه و بازار حل شود، پروژه‌هایی بود كه از یك دهه پیش شروع شده بودند و طی ۴-۵ سال اخیر به پایان رسیدند.»

این محقق راه حل اصلی را «تولید» عنوان کرد و بیان داشت: «در حقیقت مهمترین عامل دلالی، كمبود بوده که سبب سفته‌بازی، احتكار، انبار و… می‌شد و لذا راه‌حل حقیقی بر طبق اصول اقتصادی تولید بود كه به عنوان اصل بدیهی عرضه و تقاضا در اقتصاد كلان و خرد است.»

بررسی یك نمونه موفق از تجربه خصوصی‌سازی

حسینی هدف اصلی «دلال کش» را «بررسی یك نمونه موفق از تجربه خصوصی‌سازی» عنوان کرد و افزود: «تجربه اصلی مورد اشاره در صنعت سیمان بوده است. اما مقایسه‌ای نیز به صورت تطبیقی با صنعت فولاد و صنعت خودرو انجام شده كه این مشكلات در آنها نیز وجود داشته است، اما باید دید چرا در یك صنعت حل شده و در یك صنعت حل نشده است. البته در مرحلۀ تحقیقات، صنعت برق و صنعت پتروشیمی نیز مورد بررسی قرار گرفتند.»

cement

«دلال کش» مستندی پیرامون اقتصاد مقاومتی

وی موضوع اصلی مستند را در ارتباط مستقیم با «اقتصاد مقاومتی» دانست و افزود: «چون در اینجا رویكرد اصلی، رویكرد تولید است و از طرفی در اقتصاد مقاومتی نیز، رویكرد اول تولید و رویكرد دوم بحث صادرمحوربودن است، بنابراین می‌توان گفت مستند به مسأله اقتصاد مقاومتی اشاره دارد. در حقیقت ایران در صنعت سیمان یك واردكننده بوده است و حالا به كشوری تبدیل شده است كه تقریباً یك سوم تولیدات سیمانش در حال صادر شدن است.»

حسینی در ادامه افزود: «همانطور كه در بند یك اقتصاد مقاومتی آمده است، این تولید احتیاج به تأمین مالی دارد. متاسفانه در بعضی صنایع وقتی ما می‌خواهیم تأمین مالی كنیم، باید از خارج تأمین مالی كنیم. اما در صنعت سیمان تأمین مالی كه انجام شده درون‌زا بوده است. یعنی یا منابع ریالی داخلی بوده یا منابع صندوق ذخیره ارزی و یا آورده نقدی سهامدار كه در اینجا تقریباً سهم هر سه، برابر بوده است. به نحوی می‌شود گفت تركیب بهینه از تأمین مالی رخ داده است که این اتفاق در باقی صنایع رخ نداده است.»

دانشجوی دكتری مدیریت مالی دانشگاه تهران، درباره استفاده از کارشناسان و مسؤولین این حوزه در مرحله تحقیقات مستند گفت: «بنده در این باره با دو سه نفر از اعضای هیأت‌های مدیره شركت‌های سیمانی گفتگو كردم.»

موضوع صنعت و اقتصاد از سوژه‌های مغفول آثار مستند

این کارشناس بازار سرمایه، درباره معضل اصلی این حوزه بیان داشت: «اشكالی كه وجود دارد این است که ما در مقابل مسائل به جای آنکه اگر كالایی گران یا كم است، تولید را افزایش دهیم، مشكل را در قسمت عرضه می‌بینیم و فرآیند را می‌بریم به این سمت که تقاضا را محدود كنیم یا مانعش شویم و از نتایج طبیعی این سیاست، ایجاد بازار سیاه در اقتصاد است. در صورتی که تنها راهكار این موضوع، تولید است تا بتوانیم همچون صنعت سیمان از مسأله كمبود به مازاد تولید برسیم. در بخش‌های دیگر اقتصاد نیز بهتر است هرجا كمبود داریم – چون تقاضا بالاست یا عرضه كم است- به جای پاک کردن صورت مسأله، به تقویت بخش تولید بیاندیشیم که هم روی اشتغال مؤثر است و هم روی رشد درآمد سرانه و اقتصاد.»

در انتها مسئول تحقیقات مستند «دلال کش»، موضوع صنعت و اقتصاد را از سوژه‌های مغفول آثار مستند دانست و بیان داشت: «این حوزه بسیار جای كار دارد. ما در آینده در نظر داریم باقی صنایع را نیز به صورت جامع‌تر بررسی کنیم. هدف این است در این فرآیند در هر کدام از صنایع به جمع‌بندی کاملی برسیم. ساختار آن صنعت، مشكلات و راهكارهایش را استخراج کنیم و در مجموع بتوان مسأله تولید، دلالی و اختلاف بین قیمت تولید و قیمت مصرف‌كننده بررسی شود.»

«دلال کش» اثر جدید مجتبی خلفی زاده است که به تازگی مرحله تولید آن در سفیرفیلم آغاز شده است.

منبع: جهان نیوز

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *