عاکف: «شوخی با فرهنگ» را جدی نگرفتیم

سعید عاکف، مدیر انتشارات ملک اعظم، با اشاره به روند گرانی کاغذ و قیمت کتاب بر تولید و فروش آن در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: بسیاری از همکاران ما که در این زمینه فعالیت می‌کردند، متضرر شدند و فعالیت‌های آنها تحت تأثیر این نوسانات قرار گرفت. بسیاری از ناشرانی که به تولید کتاب و نه کتابسازی فکر می‌کردند، متضرر شدند و در پی آن بسیاری از کارهای ارزشمند تعطیل شد.

وی ادامه داد: علاوه بر ناشران، مؤسسات فرهنگی نیز به دلیل کسری بودجه دچار تغییرات شدید شدند و اسامی بسیاری از آثار از فهرست انتشار حذف شد. این در حالی است که ما ناشران فعال خصوصی‌ای داریم که در این سال‌ها با نوع انتخاب آثار و انتشار آنها، صدق رفتار خود را برای اعتلای فرهنگ اثبات کرده‌اند؛ اما در مقابل چه اتفاقی افتاد؟ آیا از این نهادها حمایت و از طرح‌های جدید آنها استقبال شد؟

عاکف که اخیراً به سوریه سفر کرده است، یادآور شد: برای نوشتن در مورد سوریه نیازمند آگاهی از فضای آنجا و اطلاع کافی بر واقعیات آنجا داشتم، اما نهاد دولتی خاصی از سفر نویسندگان امثال من حمایت نمی‌کنند. متأسفانه فرهنگ و مسائل حول آن، حاشیه دیگر موضوعات در سال‌های اخیر بوده و کسی به صورت جدی به آن نگاه نکرده است. کارهای بی‌فایده و خنثی در حوزه فرهنگ و حتی در همین حوزه نشر رخ می‌دهد، بدون اینکه مسئولی به نحوه اجرای آن انتقادی داشته باشد. رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ مسئله‌ای با عنوان «شوخی با فرهنگ» را مطرح کرده‌اند که با تأمل درمی‌یابیم که بسیاری از برنامه‌ها در این دسته‌بندی جای می‌گیرند، اما متأسفانه برخی از مسئولان «شوخی با فرهنگ» را جدی نگرفته‌اند.

نویسنده کتاب «خاک‌های نرم کوشک» افزود: حمایت‌ها از کارهای بیهوده و کتاب‌هایی که با هدف خاص نوشته شده‌اند، ادامه  دارد، اما نویسندگان و فعالان متعهد به هنر و ادبیات انقلاب باید برای چاپ یک کتابشان با دردسرهای متفاوت و متنوعی مواجه باشند. فهم درستی از آنچه در بیانات رهبر انقلاب در رابطه با «فرهنگ» وجود ندارد. وقتی در بیانات رهبر انقلاب تأمل می‌کنیم، به هنر و فرهنگی غیر از فرهنگ و هنر انقلاب نمی‌رسیم. حالا یا فهم ما اشتباه بوده و یا برداشت مسئولان و نحوه حمایت‌های آنها صحیح بوده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *