به سود دولت است که اجازه دهد افکار مختلف حرفشان را بزنند

محمدرضا شفاه، تهیه کننده فیلم داستانی «لکه» در خصوص ممانعت از اکران این فیلم در دانشگاه‌ها گفت: «علی رقم درخواست‌های فراوان از دانشگاه‌های مختلف برای اکران،  تا به حال تنها حدود 7 الی 8 اکران دانشگاهی را برای فیلم «لکه» تجربه کرده‌ایم.»

وی افزود: «پیش از عید حدود 10 دانشگاه لغو اکران داشتند و پس از عید نیز تعداد زیادی دانشگاه در تماس‌های اولیه خواستار اکران شدند اما در ادامه پیگیری‌ای از طرف آن‌ها صورت نگرفت و لغو شد.»

شفاه درباره علت لغو این اکران‌ها بیان داشت: «آن چیزی که ما می‌دانیم این است که بصورت مداوم این اتفاق می‌افتد که درخواست‌هایی برای اکران مطرح می‌شود و سپس در میانه‌های هماهنگی و برنامه‌ریزی، برنامه لغو می‌شود. البته آن چیزی که به ما می‌گویند این نیست که از طرف وزارت علوم چنین اقدامی صورت می‌گیرد یا دانشگاه ممانعت کرده است، اما نتیجه‌ای که حاصل شده این بوده که جلوی اکران فیلم گرفته شده است.»

تهیه کننده فیلم داستانی «لکه» درباره بهانه‌ لغو اکران این فیلم افزود: «هرجا به یک بهانه‌ای – بهانه اینکه این هفته ما مهمان داریم، برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده کنسل شده یا در این سالن اجازه اکران نمی‌دهیم سالن مناسبی نیست جای دیگری به فکر باشید و… – کارشکنی‌هایی اتفاق افتاده است.»

81525

وی با بیان آنکه در یکی از دانشگاه‌های مطرح با تماس وزارت علوم برنامه اکران لغو گردید، گفت: «یک دانشگاه پس از پیگیری‌های مکرر ما مشخص شد وزارت علوم تماس گرفتند، گفتند اگر اکران کنید طبعاتش متوجه مسئولین دانشگاه و مشخصا رئیس دانشگاه خواهد بود. البته درخواست‌های جدی‌ای نیز داشتند که نام دانشگاهشان مطرح نشود.»

شفاه ادامه داد: «چیزی که با کنار هم‌چیدن این اتفاقات برای ما یقینی است این است که وزارت علوم خوش ندارد این فیلم اکران شود و جلویش را می‌گیرد. البته هوشمندی را دانسته یا نادانسته به خرج دادند و آن اینکه در دانشگاه‌های اطراف پایتخت یا در شهرهای و استان‌های غیرمرکزی اجازه اکران به صورت محدود داده می‌شود. آن هم بدین دلیل که ما نتوانیم صد در صد بگوئیم فیلم را توقیف کرده‌اند. اما چیزی که برای ما مسلم است آنها می‌دانند این فیلم زمان مشخصی برای اکرانش نیاز دارد و اگر تا یک ماه دیگر به همین کارشکنی‌ها ادامه دهند، دیگر این فیلم در دانشگاه‌ها فرصتی برای اکران پیدا نخواهد کرد.»

تهیه‌کننده فیلم «لکه» در ادامه خاطرنشان کرد: «این را به عنوان یک شعار سیاسی یا حرف سیاسی نمی‌گویم. من فکر می‌کنم این واقعا به سود دولت است که اجازه دهد افکار مختلف حرفشان را بزنند. ما سال‌های سال حرف‌مان این بود که باید در این اجتماع تمرین کنیم تا با یکدیگر حرف بزنیم، در مقابلش دست به توقیف و خشونت نزنیم، الان بنده احساس می‌کنم که دقیقا ماجرا برعکس شده است. یعنی در مقابل یک حرکت فرهنگی و تولید اثر به جای آنکه کمک کنند این فکر شنیده شود تا مردم آن چیزی که فکر می‌کنند درست است را قبول کنند، تهدید می‌کنند. اجازه دادن به طرح انتقادها در فضایی آرام برای قضاوت دیگران به روئین‌تن‌شدن دولت کمک می‌کند و هم از طرف دیگر آزاداندیشی در فضای دانشگاه شکل می‌گیرد.»

وی درخصوص برنامه‌ریزی برای اکران این فیلم در فضای عمومی‌ دیگر گفت: «فیلم با برنامه‌ریزی دبیرخانه جشنواره عمار برای اکران در فضای عمومی‌تری نظیر محلات، مساجد، مدارس و … در شهرهای مختلف در حال پیگیری‌ است. ما امیدواریم بتوانیم یک اکران عمومی جدی برای عموم مردم نیز فراهم کنیم. این را به طرق مختلف در حال پیگیری هستیم.»

شفاه نهایتا در تشریح این فیلم بیان داشت: «فیلم «لکه» درباره یک سیاست‌مدار در نظام جمهوری اسلامی که در تعریف نسبت خود با نظام در مقطعی که ما می‌گویئم فتنه 88 در محاسبات خود دچار اشتباه می‌شود و به خیال آنکه نظام در حال سقوط است دست به اقداماتی می‌زند که حالا پس از گذشت 4 سال از ماجرا و در روزگاری که دولتی نزدیک به آن فرد بر سر کارآمده و فرصت مسئولیت پذیرفتن به او رسیده، در تلاش است تا به طریقی آن گذشته را پاک یا مبهم کند و اجازه ندهد شفاف یا مرور شود تا چه اتفاقی براش افتاده و چه مواضعی نسبت به نظامی که الان خودش یکی از کارگزارانش شده، گرفته است. البته هرچند داستان یک داستان واقعی نیست، اما از نظر من داستانی است که پیش از این بارها تکرار شده و این روزها ما خیلی جدی‌تر این اتفاق را درمورد بسیاری از آدم‌هایی که در حال حاضر در سیستم دولتی تلاش می‌کنند مسئولیتی داشته باشند و یا دارند، افتاده است. لذا از نظر ما به نوعی می‌توان گفت این داستان یک داستان واقعی است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *