روحانی: منتقدان با شناسنامه خود حرف بزنند نه با نام ملت ایران

روحانی در مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب: 

منتقدان با شناسنامه خود حرف بزنند نه با نام ملت ایران

روحانی روز گذشته بی‌پرده و شفاف از عملکرد برخی جریان‌های سیاسی که با «پول بیت‌المال» دولت را «تخریب» می‌کنند انتقاد کرد و متذکر شد «امسال سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب.» هفتمين رئیس‌جمهوری ایران از مخالفان خود خواست «خود را با شناسنامه حزبی و جناحی معرفی کنند و از زبان ملت ایران سخن نگویند.» رئيس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند و بايد ديگران را ارشاد كنند.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم با تاکید بر اینکه «دولت در پی سانسور دولتی نیست»، گفت: «بیشترین نقد امروز در جامعه از دولت و دولتمردان می‌شود»، و «من به دولتی که شرایطی به وجود آورده است تا همه به راحتی نقد می‌کنند، سخن می‌گویند و گاهی از کاه کوه می‌سازند، افتخار می‌کنم.»

رئيس‌جمهور «نقد را حق مردم، همه گروه‌های اقلیت و اکثریت» دانست و در ادامه متذکر شد آنچه پسندیده نیست آن است که با «پول مردم و با بیت‌المال مردم»، از دولتی که منتخب مردم است و با رای اکثریت مردم شروع به کار کرده است، کسی بخواهد به جای نقد، «تخریب» را پیشه کند.

حسن روحانی از منتقدان و مخالفان خود خواست که با شناسنامه حرف بزنند، بگویند از کجا و وابسته به کدام جناح هستند و با نام جناح خود سخن بگویند نه با نام ملت ایران. رئیس شورای‌عالی امنیت ملی همچنین یادآور شد: «اگر گروهی می‌خواهند ذهن مردم را از تعالی اخلاقی باز دارند و اگر گروهی می‌خواهند به اتهام و دروغ، ضربه بر اخلاق جامعه وارد کنند، یادشان باشد امسال سال فرهنگ است.»
این سخنان روحانی در حالی مطرح شد که به‌تازگی ساخت و پخش اینترنتی فیلم به اصطلاح مستند «من روحانی هستم» به کارگردانی معصومه نبوی و موسسه فرهنگی و هنری شفق، با واکنش‌های متفاوتی از سوی حامیان و منتقدان روحانی همراه بوده است. ساخت و پخش اینترنتی این فیلم حتی منجر به واکنش علي لاريجاني رئیس مجلس شوراي اسلامي شد تا جایی که او ساخت این فیلم را دروغ بزرگ به تاریخ توصیف کرد و منبعی آگاه از نهاد ریاست‌جمهوری هم اطلاعات فیلم را نادرست و غلط ارزیابی کرد.

سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب 

روحانی با انتقاد از عملکرد برخی منتقدان دولت یادآور شد که امسال، سال فرهنگ و اقتصاد است نه سال تخریب و دروغ و نه سال مشغول کردن مردم به حوادث غیرواقعی و رویدادهای تخیلی که از ذهن کوچک برخی برمی‌خیزد. او در ادامه تاکید کرد: «همان‌طور که ما باید به دنبال اقتصاد مقاومتی باشیم، باید به دنبال فرهنگ مقاومتی هم باشیم؛ فرهنگ و اخلاقی که ملتی را در برابر هویت‌های دیگر و فرهنگ‌های دیگر تضمين کند و بتواند در برابر انواع موج‌های انحرافی مقاومت کند.»

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از مردم خواست: «اجازه ندهیم عده‌ای میان ما تفرقه‌ای ایجاد کنند. اجازه ندهیم شرایط امروز منطقه‌ای و بین‌المللی که برای تعامل سازنده ما با جهان از دیروز فراهم‌تر است، این فضا را بر هم زنند.»

راه را برای مولفان آسان کنیم

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه باید راه را برای مولفان آسان کنیم، گفت که باید تشخیص خوب و بد را به صاحب‌نظران واقعی و انجمن‌ها و اصحاب قلم و فکر واگذار کنیم و بدانیم هیچ‌کس در ممیزی بالاتر از وجدان و افکار نیست. او در ادامه متذکر شد: «آنها بهترین ممیزان جامعه ما هستند، می‌دانند به استقبال چه کتابی بروند، چه کتابی را در گوشه انزوا قرار دهند. بگذاریم صاحبان صلاحیت بهترین شیوه‌ها را در اداره کشور برگزینند.»

صاحبان فرهنگ نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «همه ما از جمله دولتمردان و همه دولت‌ها نیازمند به ارشاد صاحبان فرهنگ هستیم»، یادآور شد: «صاحبان فرهنگ ما نیاز به ارشاد و گشت ارشاد ندارند، آنها باید بگذرند و عبور کنند، تماشا کنند، چون صاحب اندیشه و فرهنگ هستند، دیگران را ارشاد کنند و راه را نشان همه دهند که آنها نیز احترام جامعه و فرهنگ جامعه و دین را خود به‌خوبی حفظ خواهند کرد.» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه «قلم مورد احترام خالق و آفریننده جهان است که به آن قسم یاد کرده»، افزود: «پس قلم دارای حرمت است و صاحب قلم دارای حرمت بیشتر. اگر ما می‌خواهیم کتاب جایگاه اصلی خود را بیابد، باید برای آفریننده کتاب و ناشر کتاب و عرضه‌کننده کتاب در همه مراحل امنیت و آزادی را تضمین کنیم.» رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه «ما در دنیای کتاب باید زمینه را برای نوشتن بهتر و آرام‌تر و آسان‌تر و بدون دغدغه ایجاد کنیم» گفت: «اگر خلق اثر بدون دغدغه امکانپذیر بود، این همه بر امنیت و آزادی تاکید نمی کردم.»  رئیس‌جمهوری همچنین تاکید کرد که حرمت کتاب یا آفریننده اثر تنها با زبان و بیان نیست. او در ادامه گفت که ما باید در قانون، مقررات و حمایت و امنیت حقوقی و اجتماعی و امنیت فرهنگی‌مان تلاش کنیم تا حرمت اهل قلم را نگاه داریم.

روحانی نمایشگاه بین‌المللی را نوعی تعامل سازنده با جهان ارزیابی کرد و گفت: «نمایشگاه بین‌المللی یک دیپلماسی عمومی و محل تلاقی فرهنگ‌ها و اندیشه‌ها است؛ اینجا تنها محل فروش کتاب نیست؛ بلکه اینجا جولانگاه فرهنگ و جایگاه ظهور و بروز عقلانیت و اندیشه است.»

منبع: دنیای اقتصاد

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *