روزنامه وطن امروز: بعد از نقد، «روایت» هم تحمل نمی‌شود

به گزارش سفیرفیلم٬ روزنامه «وطن امروز» در شماره ۱۳۰۶ خود که امروز پنجشنبه 11 اردیبهشت ماه ۹۳ منتشر شد٬ در گزارشی در انتقاد از فضای هجمه بر مستند «من روحانی هستم»٬ تیتر زد: «بعد از نقد، «روایت» هم تحمل نمی‌شود».

Untitled-2

متن کامل این گزارش را در ادامه بخوانید:

دولتی که از رئیس‌جمهور گرفته تا برخی نزدیکان وی نسبت به مستند «من روحانی هستم» معترض بود؛ سرانجام حرف آخر خود را درباره این مستند زد و از این مستند شکایت کرد.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری با تنظیم شکوائیه ای از برخی عوامل تهیه و ساخت این مستند، شکایت کرده است. این شکایت درحالی مطرح شده که دیروز مقامات رسمی دولتی نیز بر برخورد قضایی با عوامل این مستند تاکید می کردند.

دیروز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی خواستار برخورد قضایی با عوامل و دست‌اندرکاران تهیه و ساخت مستند «من روحانی هستم» شد. نوبخت در پاسخ به سوالی درباره علت مخالفت دولت با پخش مستند «من روحانی هستم»، گفت: این فیلم که به صورت سی‌دی منتشر شده با اهدافی مغرضانه تهیه شده و مجموعه‌ای تحریف شده است که قابل پیگرد قضایی است. وی افزود: از قوه قضائیه انتظار داریم نسبت به این موضوع رسیدگی لازم را انجام دهد، البته دادستان کل کشور اعلام کرده در راستای پیگرد قضایی و قانونی اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که چندی پیش از توقیف روزنامه بهار به علت توهین آشکار به مقدسات اظهار تاسف کرده بود، صراحتا خواستار برخورد قضایی با عوامل ساخت مستند «من روحانی هستم» شد. به گزارش تسنیم، علی جنتی درباره انتشار فیلم «من روحانی هستم» گفت: این فیلم یک توهین آشکار به شخص رئیس‌جمهور است و دستگاه قضایی باید با عوامل آن برخورد کند. وی اظهار داشت: انتشار فیلم «من روحانی هستم» بدون مجوز و طی مراحل قانونی صورت گرفته است و یک توهین آشکار به شخص رئیس‌جمهور است. جنتی با بیان اینکه دستگاه قضایی باید با عوامل تهیه این مستند برخورد کند، اظهار کرد: نباید در جامعه به سمتی پیش برویم که انتشار بسته‌های فرهنگی غیرقانونی رواج پیدا کند.

از میان دولتی‌ها نخستین بار این حسن روحانی بود که درباره این مستند موضع گرفت. او سال گذشته طی سخنانی در اختتامیه جشنواره مطبوعات گفت: «گاهی حتی اتهام می‌زنند و دروغ مطرح می‌شود. حتی نسبت به آن موارد هم دولت وارد عمل نشده و شکایتی مطرح نکرده است. فقط از طریق مسؤولان به آنها تذکر داده شده که این حرف ناصحیح و نادرست است. حتی علیه شخص رئیس‌جمهوری سی‌دی پخش می‌کنند با نشانی. من فقط به آنها گفتم این قسمت سی‌دی ناصحیح است.»

با این حال اما دولت درباره این مستند که مهرماه سال 92 ساخته شده بود سکوت کرد تا تنها چند روز پس از ماجرای ثبت‌نام 97 درصدی مردم برای دریافت یارانه که یک شکست بزرگ برای دولت بود؛ بار دیگر مستند «من روحانی هستم» را مطرح کند. تنها چند روز پس از آنکه در ماجرای ثبت‌نام یارانه مشخص شد 97درصد مردم به فراخوان دولت «نه» گفته‌اند؛ این رسانه‌های حامی دولت بودند که این مستند را بهانه‌ای برای تحت‌الشعاع قرار دادن شکست یارانه‌ای یافتند.

پس از آن حسام‌الدین آشنا درباره «من روحانی هستم» به نسیم گفت: متاسفانه مستند «من روحانی هستم» با دقت کافی ساخته نشده است و برخی جهت‌گیری‌ها از طریق حذف و جابه‌جایی تاریخی و از طریق استناد به سخنان نادقیق در آن به چشم می‌خورد که این یک ضعف در این مستند به‌وجود آورده است. وی همچنین گفته بود: نقد این مستند انجام خواهد شد.

اکنون با شکایت نظر دولت مبنی بر برخورد قضایی با عوامل این مستند آشکار شد. دولت مدت‌هاست نشان داده تاب انتقاد ندارد. این بار اما در ماجرای مستند‌ «من روحانی هستم» دولت نشان داد تاب «روایت» هم ندارد.

مستند «من روحانی هستم» فارغ از فضای تحلیل و تشریح مسائل صرفا یک مستند تصویری از خاطرات حسن روحانی و اکبر هاشمی‌رفسنجانی بزرگ‌ترین حامی این روزهای دولت بوده و در حقیقت باید به این پرسش پاسخ داده شود که صرف استناد به خاطرات رسمی مقامات ارشد کشور که توسط خود آنها منتشر و کتاب شده و تاکنون نیز از سوی کسی تکذیب نشده است چه مشکل حقوقی دارد؟

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *