Print Friendly
حواشی مستند «من روحانی هستم»

نشریه پنجره: من روحانی هستم؛ تله انفجاری یا مسیر انحرافی؟

Scan10201

پس از سخنرانی رئیس جمهور محترم و ارائه گزارش چگونگی اجرای هدفمندی مرحله دوم، به ناگاه تمرکز رسانه های دولتی از این موضوع برداشته می شود و مستندی که تقریبا یک هفته در راس مسائل و مشکلات کشور جلوه داده شده است به موضوعی فرعی که از آن میتوان عبور کرد تعبیر می گردد.

به گزارش سفیرفیلم٬ مجله «پنجره» در شماره 193 خود که امروز شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۹۳ منتشر شد٬ در پرونده ای ویژه درباره مستند «من روحانی هستم»  و به قلم رضا نوروزی نوشت: «من روحانی هستم؛ تله انفجاری یا مسیر انحرافی؟».

Untitled-1

متن کامل این یادداشت در ادامه آمده است:

رضا نوروزی- پس از اجرای فاز دوم هدفمندی در روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ماه توسط دولت حسن روحانی، انتظار غالب کارشناسان رسانه ای آن بود که هفته پس از اجرای هدفمندی، به بحث و بررسی چگونگی اجرای این طرح توسط دولت اختصاص داده شود. ولیکن نگاهی گذرا به تیتر اول رسانه های بیشمار حامیان دولت حکایت از اولویت خبری دیگر به نام مستند “من روحانی هستم” در بین این رسانه ها دارد.

ماجرا از 5 ماه پیش و روز تولد حسن روحانی یعنی نهم دیماه شروع شد که “گروه مستندساز دانشجویی شفق” اقدام به اکران اولین مستند بلند خود در شبکه اجتماعی افسران کرد. مستندی که از نظر بسیاری از کارشناسان، از جهت ساختاری جزء کارهای با کیفیت دانشجویی و در قیاس با مستندهای حرفه ای در سطحی متوسط ارزیابی می شود و به دلیل دانشجویی بودن این مستند، غالبا از منابع در دسترس همگان چون خاطرات حسن روحانی، هاشمی رفسنجانی و یا مستندهای مراکز سابقه داری چون بی بی سی در آن استفاده شده است.

پس از اکران اولیه این مستند در فضای مجازی، انحصار اکران دانشگاهی و فروش اینترنتی این مستند به موسسه سفیر فیلم واگذار شد و این موسسه از اسفندماه شروع به اکران “من روحانی هستم” در دانشگاههای سراسر کشور نمود. تقریبا بیش از دو ماه این مستند بدون واکنشی جدی از سوی دولت در دانشگاههای حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دانشکده فنی دانشگاه اراک، شاهد، خوارزمی، شهید بهشتی و… در حضور دانشجویان طرفدار دولت بدون تنش اکران شد و بررسی نظرات دانشجویان پس از مشاهده “من روحانی هستم” حکایت از مشی بیطرفانه مستند نسبت به سوابق “شیخ دیپلمات” داشت.

panjareh2

ولیکن به ناگاه روز شنبه ششم اردیبهشت ماه و در اولین روز کاری پس از افزایش پنجاه درصدی قیمت حاملهای انرژی، منبعی آگاه در دفتر ریاست جمهوری بدون اشاره به قسمت خاصی از مستند نسبت به “منابع” و “نحوه تدوین” آن واکنش نشان داد و بلافاصله با موضع گیری تند مشاور فرهنگی رئیس جمهور که در آن توزیع­کنندگان “بسته های تخریبی” و “تله های انفجاری” را به “پاسخگویی و محاکمه” در افکار عمومی تهدید کرده بود، ماجرا از سطح یک مستند دانشجویی به مسئله ای ملی تبدیل شد. حال تمامی رسانه های حامی دولت، مجوز لازم جهت نشانه روی توپخانه خود به سمت دختران دانشجوی تولیدکننده مستند را یافتند و تقریبا سه روز بی امان خواستار شناسایی، محاکمه و برخورد با آمران و عاملان این مستند شدند. تا جائی­که سایت خبری جدیدالتاسیس پیام نو که به مدیریت یکی از محکومین سالهای اخیر و پس از روی کار آمدن دولت جدید شروع به کار کرده است، در گفتگو با کارشناسان حقوقی، برخورد با این دانشجویان را وظیفه مدعی­العموم دانسته و خواهان ورود قوه قضائیه به این ماجرا شد و این در حالیست که غالب افرادیکه این مستند را مشاهده کرده اند، متحریانه از خود می پرسند که دقیقا کجای این مستند حاوی توهین و یا افترا به رئیس جمهور محترم کشورشان بوده است؟!

پس از سخنرانی رئیس جمهور محترم و ارائه گزارش چگونگی اجرای هدفمندی مرحله دوم، به ناگاه تمرکز رسانه های دولتی از این موضوع برداشته می شود و مستندی که تقریبا یک هفته در راس مسائل و مشکلات کشور جلوه داده شده است به موضوعی فرعی که از آن میتوان عبور کرد تعبیر می گردد.

هر چند به لطف هیاهوی رسانه های دولتی، این مستند بیش از سیصد هزار بار توسط کاربران فضای مجازی دیده شده است، ولیکن متاسفانه نحوه پرداختن به این موضوع این فرضیه را در ذهن تداعی می کند که قربانی کردن عده ای دانشجو، که هدفی جز نمایاندن سابقه انقلابی رئیس جمهور کشور خود نداشته اند، وسیله ای جهت مشغول کردن افکار عمومی به مسائل فرعی و تلاش برای فرار از پاسخگویی درباره عملکرد اقتصادی دولت و دیده نشدن سفرهای مشکوک سایمون گس انگلیسی و یا پرواز مستقیم وزیر خارجه اتریشی از تل آویو به تهران بوده است.

تعداد بازدید:918
۱ دیدگاه
  1. با عرض سلام و احترام
    حالا که این قدر سنگ اندازی در اکران این مستند میشه، شماهم دانلود آن را آزاد کنید تا جلوی این دیکتاتوری رسانه های دولتی گرفته بشه!
    تشکر

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*


*