آیا اصلاح‌طلبان نگران شکست سناریوی «اصلاح‌طلب‌سازی دولت» هستند؟

خبرگزاری « نسیم» در گزارشی ویژه به پرونده مستند «من روحانی هستم» و حواشی آن پرداخت. این گزارش در ادامه بر نظر می آید:

” سی دی دروغی” ، “سی دی تخریبی” و امثالهم عبارتهایی بود که چند روز اخیر روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب در انتشار آن به عنوان تیتر اول خود گوی سبقت را از یکدیگر می گرفتند، تیتری که حاصل سخنان ناآگاهانه یک رییس قوه بود!

علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی، دوشنبه گذشته طی سخنانی در جمع تشکل‌های کارگری گفت: همین چند روز پیش دیدم چه سر و صدایی در کشور به وجود آمده است آن هم بر سر یک سی‌دی، سی‌دی که با عنوان «من روحانی هستم» پخش شده است. در این سی‌دی یک سری مطالبی را مطرح کردند که برخی از مطالب خلاف واقع است. آقای روحانی رئیس‌جمهور را متهم کردند که شما در داستان مک‌فارلین حضور داشتید، این دروغ است، کسانی که در آن شرایط سیاسی پس از انقلاب حضور داشتند، همه می‌دانند که آقای روحانی نقشی در مسئله مک فارلین نداشته است، چرا خلاف واقع می‌گویید؟ چرا دروغ می‌گویید؟

رئیس مجلس همچنین گفته بود: «افرادی که آن زمان در زمینه این مسئله نقش داشتند، مشخص هستند که چه کسانی هستند، مشخص هستند که کدام بخش‌های کشور بودند، آقای روحانی نقشی در این مسئله نداشت چرا سی‌دی دروغ درست کردید؟ برخی از مسائل دیگر این سی‌دی نیز خلاف واقع است. بنده در جریان این مسائل بوده‌ام. آیا شما می‌خواهید به تاریخ هم دروغ بگویید؟!»

سخنان رییس قوه مقننه باعث شد که روزنامه های زنجیره ای اصلاح طلب که در روزهای گذشته حملات زیادی علیه این مستند داشتند با اعتماد به نفس بیشتری سخن بگویند و موضع بگیرند. مستندی که به نظر می رسد با واکاوی وقایع دهه های 70 و 80 ، منافع برخی بزرگان اصلاحات را به خطر انداخته است.

در این گزارش سعی می شود تا به برخی از علل هجمه روزنامه ها و رسانه های زنجیره ای اصلاحات به مستند “من روحانی هستم” به صورت اختصار اشاره شود.

IMAGE635347922742490066

الف) آغازگر مستند، ماجرای “مک‌فارلین” است؛ همان مشاور عالی امنیت ملی رئیس جمهور وقت آمریکا که 4 خرداد سال 65 در رأس یک هیئت دیپلماتیک آمریکایی و با پاسپورت جعلی ایرلندی، سوار بر هواپیماطی اروپایی که خدمه‌ای ایرلندی داشت، وارد تهران شد.

ماجرا از آنجا شروع شد که در سال 1364(1985م) گروهی از مقامات بلند پایه شورای امنیت ملی آمریکا نظیر رابرت مک فارلین با همکاری سازمان سیا به سرپرستی ویلیام کیسی اجرای سیاست نزدیکی سری به ایران را آغاز کردند. زمینه شکل گیری تمایل به نزدیکی مخفی و مذاکرات پنهانی در مقامات آمریکایی برای توافق با عناصر ایرانی از طریق مبادله قطعات نظامی به ایران در مقابل آزادی گروگان های آمریکایی در لبنان، متعاقب بروز بحران ناشی از تجاوز اسرائیل به جنوب لبنان و ظهور پدیده گروگان گیری غربی ها و ناتوانی آمریکا در حل این مشکل بود.

مک‌فارلین به‌همراه خود کیکی با نماد «کلید» و انجیلی را که توسط «ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا امضا شده بود، به‌عنوان هدیه آورده بود و هواپیمای وی نیز حامل سلاح‌هایی بود که گویا مورد نیاز آن روزهای جمهوری اسلامی ایران بود. (کتاب مک‌فارلین با چشم باز)

مستند “من روحانی هستم” روایت می‌کند که «رابرت مک‌فارلین» پس از ورود به ایران ابتدا خواستار دیدار با ریاست جمهوری وقت می‌شود تا پیام رئیس جمهور آمریکا را تسلیم وی کند اما رئیس جمهور ایران ملاقات را نمی‌پذیرد. مک‌فارلین سپس درخواست می‌کند که با نخست‌وزیر و یا رئیس مجلس ایران دیدار کند. اما در همین حین، این اکبر هاشمی رفسنجانی است که وارد ماجرا می‌شود و به حسن روحانی مأموریت می‌دهد که در کنترل سلاح‌های موجود در هواپیمای فرودآمده در فرودگاه قلعه‌مرغی و نیز اداره مسائل سیاسی و مذاکرات با هیئت آمریکایی فعالیت خود را آغاز کند.

اما با وجود اینکه رسانه های اصلاح طلب تمایل زیادی به تکذیب حضور حسن روحانی در جریان واقعه “مک فارلین” دارند، بخشی از کتاب خاطرات سال ۶۵ هاشمی رفسنجانی با نام “اوج دفاع” و در قسمت مربوط به روز چهارم خرداد اشاره کرده است که: “آقای محسن کنگرلو اطلاع دادند که هواپیمای حامل قطعات گران‌قیمت آمریکایی که با پاسپورت ایرلندی آمدند و به‌نام ایرلندی هستند در فضای تهران است. به آقای دکتر روحانی گفتم که برای کنترل قطعات و اداره مسائل سیاسی و مذاکرات همکاری کند. کمی در جلسه ماندم و به‌خاطر مسائل جنگ به دفترم آمدم (۴ خرداد ۶۵) و “قرار شد مذاکره را در سطح دکتر هادی و دکتر روحانی و مهدی‌نژاد مخفی نگه داریم و مذاکرات محدود به مسأله گروگان‌های آمریکایی در لبنان و … باشد (۵ خرداد ۶۵)” تایید شده است! این اسناد نشان دهنده آن است که حسن روحانی در هتل آزادی با هیات آمریکایی ملاقات و مذاکره داشته است.

ب) مطلب دیگری که اصلاح طلبان را به شدت براشفته است بخشی است که نشان دهنده اختلاف عقیده بین اصلاح طلبان با شخص رییس جمهور است. بخشی از مستند که به ماجرای گروه 99 مربوط می شود گروهی که مرداد سال 64 در خصوص انتخاب شخص نخست وزیر شکل گرفت یعنی زمانی که حضرت آیت الله خامنه ای رییس جمهور وقت کشور با انتخاب دوباره میرحسین موسوی موافقت می فرمایند. (روزنامه مردم سالاری؛ 31 فروردین 1388)

پس از پایان دوره نخست دولت آیت الله خامنه ای در سال 1364 اختلاف دیدگاه های عمیقی که میان رییس جمهور و نخست وزیر در دوران دولت سوم خصوصا در زمینه مسائل اقتصادی بوجود آمده بود، شرایط را به گونه ای رقم زده بود که همگان این انتظار را داشتند که با انتخاب شدن دوباره آیت الله خامنه ای، میرحسین موسوی باید با پست نخست وزیری وداع کند.

با معرفی موسوی بعنوان گزینه احراز پست نخست وزیری به مجلس،برخی از نمایندگان بر این تصمیم بودند که رای منفی به ادامه نخست وزیری وی دهند که در نهایت مجلس شورای اسلامی از مجموع 261 رأی، با 162 رأی موافق و 99 رأی مخالف میرحسین موسوی را به نخست وزیری مجدد برگزید تا گروهی تحت عنوان “99 نفر” در تاریخ سیاسی جمهوری اسلامی ثبت شود.

مخالفتی که طی 30 سال گذشته اصلاح طلبان را آزرده نساخته، ولی حال که اسم حسن روحانی رییس جمهور کشورمان به عنوان یکی از فعالین مخالفت با انتصاب موسوی به عنوان نخست وزیر مطرح شده، آنها را نگران کرده است، واکنشی که به نظر می رسد ناشی از نگرانی تخریب سناریوی “اصلاح طلب سازی دولت یازدهم” باشد و به تصویر کشیده شدن مخالفت روحانی با ادامه فعالیت موسوی تمام برنامه های آنها را در بین افکار عمومی قشر نزدیک به اصلاح طلبان نقشه بر آب کرد و نشان می دهد که رییس دولت یازدهم علی رغم میل باطنی اصلاح طلبان از عملکرد میرحسین موسوی راضی نبوده است و همین امر باعث شده که اصلاح طلبان ابراز نگرانی کرده و بعضا رسانه های آنها در مصاحبه های مطبوعاتی خواستار رفع حصر فتنه گران از رییس جمهور شدند

ج) مطلب دیگری که باعث هجمه های رسانه های زنجیره ای البته از نوع هجمه های حاشیه ای و سیاه لشکری به مستند “من روحانی هستم” شده ، ناراحتی حضرت امام (ره) از برخورد عجولانه روحانی با رییس سازمان صدا و سیما بود که باعث عزل وی از سمت رئیس شورای نظارتی صدا و سیما از سوی ایشان شد.

روحانی در همان اولین دوره مجلس شورای اسلامی، رئیس شورای نظارت بر صدا و سیما هم می‌شود. محمد هاشمی رفسنجانی نیز رئیس سازمان صدا و سیماست. اختلافات متعدد میان روحانی و هاشمی موجب می‌شود که محمد هاشمی رفسنجانی به‌دست حسن روحانی از ریاست صدا و سیما کنار گذاشته شود؛ موضوعی که موجبات آزردگی امام را فراهم می‌آورد. امام مخالف دخالت شورای نظارت بر صدا و سیما در کار این سازمان هستند لذا از طریق فرزند خویش به رئیس مجلس یعنی اکبر هاشمی رفسنجانی پیغام می‌دهند که حسن روحانی از شورای نظارت بر صدا و سیما کناره‌گیری کند. روحانی ناراحت می‌شود و درخواست می‌دهد با امام ملاقات کند اما امام جواب “نه” می‌دهند. (خاطرات هاشمی رفسنجانی؛ 29 تیر 1362)

POSTER-PLUS

د) چهارمین مطلبی که در این مستند اشاره شده به جلسه عقلای مجلس بر می گردد که با واکنش امام خمینی (ره) تعطیل شد، گروهی که در سال 64 و در روزهای جنگ ایران و عراق به سرپرستی هاشمی رفسنجانی و روحانی برخلاف نظر امام راحل به دنبال صلح با صدام بودند.صدامی که به گفته امام راحل یک جانی بیشتر نبود. (خاطرات هاشمی؛ 10 خرداد 1365)

ه) دستور مستقیم روحانی برای مداخله بسیج در حوادث 18 تیر 78 و پست خواندن افراد برانداز نظام و تعریف و تمجید وی از سپاه مطلب دیگری است که در این مستند پرداخته شده و تفاوت دیدگاه روحانی با سردمداران اصلاحات را در جریان حوادث 18 تیر مشخص می سازد.(مرتضی نبوی در برنامه شناسنامه)

اما ماجرای فتنه 78 از آنجا آغاز می شود که با برنامه‌ریزی قبلی و در پوشش اعتراضات دانشجویی تهاجم علیه نظام کلید می‌خورد و آشوب و اغتشاش بخش‌هایی از مرکز تهران را دربر می‌گیرد. این واقعه چند روزی تهران را درگیر خود می سازد و نهایتا با مقاومت نیروز انتظامی و بسیج مردمی، و حضور حماسی مردم در راهپیمایی 23 تیر واقعه ختم می شود که از قضا حسین روحانی هم در جمع مردم حاضر می شود و با سخنانی قرا آشوب های گروهک های ضد نظام و ایادی آنها را محکوم می کند.

مرتضی نبوی در بخش دیگری از سخنان خود برنامه شناسنامه در اینباره می گوید: روحانی آن‌زمان در فرانسه به سر می‌برد. وی به‌محض بازگشت به ایران و مطلع شدن از اوضاع، با مسئولیت خود به بسیج دستور می‌دهد که وارد میدان مبارزه با فتنه 78 شود، و اینجاست که آتش فتنه 78 خاموشی می‌گیرد.

این شواهد تاریخی که از نقش موثر رئیس جمهوری یازدهم در خنثی سازی توطئه های برنامه ریزی شده برای نظام اسلامی خبر می دهد، به نظر می رسد که باری دیگر طیف تند رو جریان اصلاح طلب را مورد رنجش جدی قرار داده است، آنان که برای فتنه های 78 و 88 احترام بالایی قائلند و از بی اثر شدن آن ها و آشکار شدن ایستادگی مقامات عالی کشور در آن وقایع نگرانند.

و) دیدارهای محرمانه ظریف و خاتمی با البرادعی در اسفند سال 81 که به وضوح نشان می دهد که مسئولین ایرانی با تعلیق کامل غنی سازی موافقت کردند آخرین مطلبی هست که اصلاحطلبان را وادار به هجمه علیه این مستند کرده است به گونه ای که محمد رضا عارف هم امروز در سخنانی در خصوص سی دی «من روحانی هستم» گفت: در این سی دی دروغ هایی است که آقای لاریجانی در این باره خوب موضع گیری کرد و من موضع او را تایید می‌کنم.

اما تمام مستندات موجود در این گزارش نشان دهنده آن است که تمام مطالب پرداخته شده دراین مستند صحیح و واقع بینانه بوده که طی سالیان گذشته مطرح شده و امروز مورد بازخوانی قرار گرفته است، حال باید دید که منتقدان امروز این مستند بعد از گذشته 4 ماه از ساخت آن با وارد کردن هجمه های خود به دنبال چه اهدافی هستند و چه جریانی در پشت پرده به دنبال تخریب کردن مستند “من روحانی هستم” است؟!

رسانه های زنجیره ای اصلاحات هم که سردمداری تخریب این مستند را به دلیل منافع خود برعهده دارند، در حالی سعی می کنند تا مطالب مطرح شده را از زبان دیگران تکذیب و تخریب کنند که تا به امروز نتوانستند جوابی در خصوص اسناد موجود که به کتاب خاطرات هاشمی باز می گردد ارائه کنند.

البته مسئولان دولت در چند ماهی که از آغاز به کار دولت یازدهم میگذرد، نشان داده اند که آنچنان هم ادعا می کنند پذیرای انتقادات رسانه ها نیستند. چنانکه در رابطه با همین مستند فارغ از صحت این انتقادات عجیب و غریب، لغو پخش مستند در بسیاری از دانشگاه هایی که درخواست اکران داده شده بود، یادآور برخورد تند دولت سازندگی و حتی اصلاحات با رسانه های منتقد و غیر همسو است. عدم اکرانی که با فشارهای فراوانی بر عوامل سازنده‌ی این مستند همراه شده تا جلوی پخش آن را بگیرند و از تکرار این نوع رفتار جلوگیری کنند.

لذا به نظر می رسد دولتی که دیروز با شعار آزادی وارد کارزار سیاسی شد، امروز با اقدامات تندی مانند شکایت از رسانه‌های منتقد و ایجاد پروپاگاندای رسانه ای سعی در بسته شدن دهان منتقدان و ساکت کردن مخالفان خود را دارد تا جایی که حتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اقدامی عجیب و غیر منتظره در مصاحبه ای خواهان برخورد قضائی با سازندگان مستند “من روحانی هستم” می شود و تنها 24 ساعت بعد مصاحبه می کند و می گوید که اصلا مستند را ندیده است.

منبع: خبرگزاری نسیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *