مدیر سفیرفیلم: با مسائل تاریخی ما برخورد هولوکاستی نشود

مهم‌ترین محورهای سخنان یاسر جلالی، مدیر سفیرفیلم در نشست خبری عوامل مستند «من روحانی هستم» بدین شرح است:

– ما ترجیح می دهیم که به کار بپردازیم تا به حاشیه اما وقتی دیدیم در حد سران قوه نیز در این مسأله وارد شدند لازم دیدیم پاسخ دهیم. این مستند از جنس کارهای شبکه های اجتماعی است که دولت هم به دنبال رفع فیلتر است.

– در این 4-5 سال موجی در فضای مستند سازی شکل گرفته و مرکزهایی همچون “سفیر فیلم” در حال شکل‌گیری است. ما تلاشمان را بر این گذاشته‌ایم که برای کشور آورده‌ای داشته باشیم.

– مستند “من روحانی هستم” اولین محصول ما نیست و همین الان 18 اثر بر روی سایت ما برای فروش قرار دارد.

17

– در همه مدت فعالیت ما کسی “ندیده” مستندهای ما را نقد نکرده بود.

– مستند “من روحانی هستم” جزو مستندهایی است که تاریخ را روایت می کند و “عبرت پژوهی” نیست. یکی از دلایلی هم که ما به سبب آن پذیرفتیم که این مستند را در سایت خود توزیع کنیم همین بوده است.

– برخی مسائل مربوط به این مستند به ما مربوط نیست. اگر آقای لاریجانی و روحانی و هاشمی با هم اختلاف نظر دارند، این اختلاف نظر به ما مربوط نمی‌شود.

– در هر دوره ای “سفیر فیلم” متهم به گرایشی خاص شده است که این برای ما جذاب است. ما بعد از مستند “یزدان تفنگ ندارد” متهم به انتساب به جریان انحرافی شدیم. بعد از مستند “کدام انحراف؟” متهم به “دولت‌ستیزی” شده‌ایم و اکنون نیز متهم به” تقابل علیه دولت یازدهم” شده‌ایم.

– ما از این اتهام‌ها نمی ترسیم. کسی که وارد رسانه می‌شود این را باید به صورت پیش‌فرض بگیرد که در دوره‌های مختلف برچسب‌های مختلفی بخورد.

– ادبیات امنیتی در فضای فرهنگی پسندیده نیست. تجربه نشان داده کسانی که با این ادبیات وارد فرهنگ شده‌اند ماندگار نشده‌اند.

– توصیه ما این است که فضا را نباید دو قطبی کرد. کشور در مراحل و شرایط حساسی است. ما باید به جای ایجاد فضاهای دو قطبی کاذب به مسائل مختلف اقتصادی بپردازیم و با مطالبه از دولت و کمک به آن به کشور خدمت کنیم.

– در حال حاضر این ترس برای ما به وجود آمده است که کارهایی که در حوزه بانکداری و نفت آماده کرده‌ایم نیز با برخورد امنیتی مواجه شود. دوستان رسانه‌ای کمک کنند تا این فضای امنیتی در حوزه فرهنگ و رسانه را عوض کنیم و فضا به حالت قبل برگردد.

– کسانی که مستند را ندیده اما در مورد آن اظهار نظر کردند، وضع مالی‌شان هم که خوب است و از دریافت یارانه‌ها هم انصراف داده‌اند، مستند را بخرند و ببینند.

– سه بار سرور ما عوض شد. ما پیش بینی این حجم از مخاطبین برای دانلود نداشتیم و سرورها را اضافه کردیم. چندین بار از داخل کشور به سایت ما حمله شد، قوانین کشور به ما اجازه می‌دهد که در این باره پیگیری کنیم. بیش از 150 مورد از سوی روزنامه ها و رسانه ها به ما حمله شده و تهمت زده‌اند. این افراد خودشان را خیلی در دایره حفاظت شده دولت نبینند و آماده جواب دادن باشند.

3

– ما استقبال می کنیم تا دادگاهی تشکیل شود و از دولت خواهش می‌کنیم که از ما شکاییت کند. 10 روزی است که معاونت حقوقی دولت هنوز نتوانسته است مستندات خود را به دادستان تحویل دهد.

– نامه‌های لغو مجوز اکران مستند در دانشگاه‌ها موجود است. اکران این مستند در دانشگاه‌های علامه، امیرکبیر، بیرجند، گلستان، صنعتی قم، شهید مدنی تبریز، فردوسی مشهد، علوم پزشکی همدان و علم و صنعت لغو مجوز شد. ما در مورد دانشگاه علم و صنعت پیشنهاد دادیم تا نشستی با آقای آشنا داشته باشیم که پذیرفته نشده است.

– اگر اجازه بدهند ما الان آمادگی داریم تا هفته بعد مستند در این دانشگاه ها اکران و پس از آن نشستی برای نقد آن با حضور نمایندگانی از دولت یا حامیان آن و دانشجویان برگزار شود.

– با مسائل تاریخی ما “برخورد هولوکاستی” نشود. این برخورد برخورد درستی نیست و نباید اجازه بدهیم که در کشور درباره یک مسئله تاریخی این طور برخورد شود. نباید با مسائل تاریخی این طور امنیتی برخورد شود. باید اجازه دهند متخصصین تاریخی درباره یک روایت تاریخی نظر بدهند و تحلیل کنند.

– لااقل اخلاق سکولار غربی را رعایت کنند. دوستان دولت حاضر نشدند خود شکایت کنند و صریحا گفته اند که ما شکایت نمی کنیم و منتظریم مدعی العموم و دادستان اقدام کند.

– به نظر من برخورد قوه قضائیه منصفانه و قانونی بود و از ادامه روند برخورد قانونی با این مستند نیز استقبال می کنیم.

منبع: خبرگزاری نسیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *