نگاه بومی در تولید جزوات آموزشی، تمایز پژوهش سفیر با دیگر پژوهش‌ها

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، چندی است معاونت آموزش و پژوهش این موسسه در قالب طرح آموزش مجازی سفیرفیلم در حال انتشار سیر جزواتی درس گونه در حوزه های مختلف آموزش مستند و سینما می باشد. از همین رو و به بهانه استقبال مخاطبان در ماه های اخیر از این طرح، با محمدصادق باطنی معاون آموزش سفیرفیلم به گفتگو نشستیم. مشروح این گفتگو در ادامه برنظر می آید:

60 درس آموزشی از دو سیر تصویربرداری به مرور منتشر می شود

سفیرفیلم: به عنوان اولین سوال یک معرفی اجمالی از آموزش سفیرفیلم و کارهای انجام شده تاکنون بفرمایید.

باطنی: معاونت آموزش سفیرفیلم قریب 9 ماه است که در حال آماده‌سازیِ منابعی پژوهشی در حوزه‌های مختلف تخصصی پیرامون سینما و مستند است. بخشی از این منابع که یک به یک در حال نهایی‌شدن و آماده انتشار‌شدن هستند، در قالب دوره‌های آموزشی تخصصی در حال قرارگیری روی سایت سفیر می‌باشند. در همین راستا تاکنون دو سیرِ آموزشی با موضوعاتِ «تکنیک‌های تصویربرداری و عکاسی» و «سیستم‌های تصویربردرای دیجیتال» مجموعا در قالبِ 25 درس، مدتی است که روی سایت سفیرفیلم قرار گرفته است که سیرِ این مباحث تصویربرداری نهایتا تا 60 درس ادامه خواهد داشت. گرچه مباحث ترکیب‌بندی هم آماده‌شده‌اند که از چند هفته آینده روی سایت قرار خواهند گرفت.

bateni 02

افزایش سه جزوه در هفته با آغاز سیر جدید آموزشی از هفته آینده

همچنین طبق برنامه‌ریزی انجام شده، قرار است که از هفته بعد سیر جدیدی به موضوعات آموزشی سایت اضافه شود که مقدمه‌ای بسیار خواندنی دارد و تا حدود 5 ماه به صورت هفتگی ادامه خواهد داشت و در واقع از هفته بعد سه مطلب آموزشی هر هفته روی سایت سفیرفیلم قرار می‌گیرد.

سفیرفیلم: آموزش سفیرفیلم چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟

باطنی: در واحد پژوهش معاونت آموزش سفیر موضوعاتی مختلف در قالب‌هایی متنوع در حال آماده‌سازی هستند. تاکنون در موضوعات تصویربرداری، عکاسی، تدوین، فن مصاحبه در مستند، مراحل نگارش فیلمنامه مستند، تکنیک‌های سواد بصری و… پژوهش‌هایی صورت گرفته و منابعی آماده شده است که در حال طی مراحل نهایی برای انتشار می‌باشند. غیر از این موضوعات، پژوهشی عمیق در موضوع تاریخ مستندسازی در ایران و همچنین پژوهشی در حوزه تکنیک‌های فیلمنامه‌نویسی مستند در دستور کار آینده پژوهش‌های سفیر قرار گرفته است. همچنین موضوعات عدیده دیگری برای پژوهش و آماده‌سازی منابع آموزشی در برنامه آینده سفیر هست که در زمان مقتضی اطلاع‌رسانی خواهد شد. برآورد ما این است که تا پایان امسال مطالب آموزشی سایت به طور روزآمد به روزرسانی شوند و سال بعد پنِل یا سایتی جداگانه با موضوع آموزش مستندسازی افتتاح گردد.

نگاه بومی در تولید جزوات آموزشی، تمایز پژوهش سفیر با دیگر پژوهش های موجود

سفیرفیلم: امر آموزش و پژوهش در کشور متولیان دانشگاهی و تخصصی فراوانی دارد، بطور کلی بفرمایید چه تفاوتی بین پژوهش در سفیر و دیگر پژوهشهای موجود در کشور وجود دارد؟

باطنی: از روز اولی که موضوع پژوهش در سفیر جدی شد، تفاوت و تمایز این پژوهش با ساختارهای پژوهشی موجود در فضای علمی و تخصصی کشور در این معاونت مورد بحث قرار گرفت. متاسفانه اکثرِ منابع آموزشی موجود در حوزه سینما و بالاخص مستندسازی یا ترجمه هستند و یا گردآوری ترجمه‌های موجود و کمتر منبعی یافت می‌شود که با نگاهی بومی و عمیق به این موضوعات پرداخته باشد. فلذا در واحد پژوهش سفیر صرفا به منابع مکتوب موجود اکتفا نشده و با پژوهش بر روی مستندهای داخلی و پرسش از مستندسازان باتجربه داخلی و نیز با توجه به نیازهای کاربردی و بومی حوزه سینما در داخل کشور و رصدِ آخرین دستاوردهای فنی در حوزه های تخصصی مستندسازی در دنیا تلاش می‌شود منابعی بومی، نو، کاربردی و جامع در حوزه‌های مختلف مربوط به مستندسازی تولید شود. همچنین ما در معاونت آموزش سفیر در پی بازکردن فضاهایی جدید در پژوهش‌های نظری پیرامون مستندسازی و نیز نظریه‌پردازی در این حوزه هستیم که انشالله در بلند مدت از محصولات متفاوتِ پژوهشی سفیر رونمایی خواهد شد.

bateni

تولید کتب، اسلاید و فیلم آموزشی از برنامه های بلندمدت آموزش سفیر است

سفیرفیلم: آیا خروجی‌های آموزشی سفیر در قالب همین مطالب هفتگی موجود در سایت باقی می‌ماند یا خروجی‌های دیگری هم برای این منابع پژوهشی در نظر گرفته شده است؟

باطنی: گرچه در مرحله اولِ آموزش، بایست منابع‌مان را آماده کنیم و از همین رو فعلا تمرکزمان بر روی خروجی‌های متنی است، ولی در بلندمدت بنای تولید کتب آموزشی، اسلایدهای آموزشی، فیلم‌های آموزشی و دیگر قالب‌های متنوع آموزش مستندسازی در معاونت آموزش سفیر هست که انشالله در سال آینده از این تولیدات هم رونمایی خواهد شد. همچنین برای قالبِ «آموزش مجازی مستندسازی» برنامه‌های مفصل‌تر و خلاقانه‌تری داریم که مخاطبان آموزش سفیر در سال آینده بیشتر با این قالب‌ها آشنا خواهند شد.

به دنبال همراه کردن مخاطبانی در ساحت آموزش با سفیر هستیم

سفیرفیلم: به عنوان آخرین سوال، برآورد شما از مخاطبان بخش آموزش سفیرفیلم چیست؟

باطنی: به لطف خدا سفیرفیلم غیر از دو حوزه تولید و توزیع مستند، ورودی جدی به حوزه آموزش و پژوهش داشته است، همانطور که مخاطبان سفیر در دو حوزه تولید و توزیع آثار سرمایه های اصلی سفیر بوده اند، بنای آن داریم که بتوانیم در ساحت آموزش هم مخاطبان خوبی را با موسسه سفیرفیلم همراه کنیم، گرچه روند بارگذاری مطالب روی سایت آموزش به دلایلی که پیش از این عرض شد تاکنون ریتم کندی داشته است ولی تا همین‌جا هم مخاطبان خوبی با مطالب آموزشی سفیر همراه شده‌اند که امیدواریم با افزایش این همراهان در آینده‌ای نه چندان دور بتوانیم تأثیر خوبی بر حوزه آموزش‌های تخصصی حوزه سینما و مستند در کشور بگذاریم.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *