جای انقلابی ها و روشنفکران در عرصه فرهنگ عوض شده است

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، سعید مستغاثی مستندساز و کارشناس سینما و رسانه با حضور در مجموعه سفیرفیلم ضمن آشنایی با بخش های مختلف و برنامه های آتی این موسسه، به بیان نقطه نظرات خویش پیرامون فعالیت در حوزه جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخت.

امروز روشنفکران در عرصه فرهنگ در موضع انفعال قرار گرفته اند

وی در ابتدا بیان داشت: «خدا به شما توفیق بدهد تا بتوانید این مسیر را ادامه بدهید. ما همواره برخلاف ظرفیت های فرهنگی مان در موضعی انفعالی هستیم. یعنی می گوئیم چرا اینطور شد پس جوابیه بدهیم. ما در این سال ها در عرصه فرهنگ و هنر برخلاف اعتقادات دینی مان منفعل ظاهر شدیم و این عرصه در دست شبه روشنفکران بوده است. اما خوشبختانه به نظر می رسد اولین ثمره و برکت این جمع این است که کمی این هجمه ها جایشان عوض شده است. حالا این بار شبه روشنفکران در موضع انفعالی قرار گرفته اند.»

Mostaghasi-SafirFilm (12)

مستغاثی عوض شدن این موقعیت را برای نیروهای انقلابی مبارک دانست و گفت: «خود این منفعل شدن آنها خیلی مبارک است تا این بار آنها مدام سوال کنند و ما در موضع قدرت قرار بگیریم. اگر تا پیش از این فیلم های شبه روشنفکران توقیف می شد، ممنوع می شد و بحث از مجوز را ما پیش می کشیدیم، حالا این مسئله برای این طرف پیش آمده است. چیزی که خلاء این طرف بود.»

وقت آن رسیده جوانان جایگزین کهنه ها در سینما شوند

این کارشناس سینما در ادامه افزود: «درباره سینمای حرفه ای باید گفت سینمای حرفه ای ما نیاز به هوای تازه دارد. به هر صورت باید گفت بسیاری از این دوستان حاضر در سینما به قول معروف کهنه شده اند، باید جایشان عوض شود. من مثال یک تیم فوتبال را می زنم که یازده نفر مدام در حال بازی کردن هستند. لذا وقت آن رسیده تیمی جوان جایگزین شود و این اتفاق باید از همین جاها بیافتند؛ از زیرساخت ها و بصورت خودجوش.»

در عرصه سینما بینش مهم است نه تکنیک!

مستغاثی به تولیدکنندگان جوان سفیرفیلم توصیه کرد: «در مورد موضوع پژوهش من همواره به دانشجویان خود توصیه می کنم -امروز به شما نیز می گویم- تکنیک را می توان در مدت کوتاهی آموخت. ابتکارات، مونتاژ، تدوین، کارگردانی و… چیزی نیست که دور از دسترس باشد. موضوع تکنولوژی همواره چیزی نیست که دور از دسترس باشد. اما مهم آن بینش است. یعنی بفهمیم از کجائیم و ریشه مان از چیست؟ یعنی شناخت هویت مان.»

Mostaghasi-SafirFilm (9)

وی در تبیین این «بینش» بیان داشت: «اولا اینکه باور کنیم می توانیم و دوم موقعیت دشمن را تشخیص دهیم. امروز دشمنان ما در چه وضعیتی هستند و زنجیره آنها به چه می رسد؟ لذا به عقیده بنده قبل از ساخت فیلم باید تکلیف مان را روشن کنیم. باید مشخص کنیم از چه نگرش و چه مبنایی سخن می گوئیم.»

مستغاثی ادامه داد: «ما بسیاری از مسائل ریشه ای را در آثارمان از گام دوم طرح می کنیم و در مورد آنکه چرا باید به این مسائل پرداخت یا چرا این مسئله ارزش است یا ضدارزش حرفی نمی زنیم و مستقیم می رویم سراغ علت نبود این ارزش ها. لذا در آثار خود سعی کنیم مقولاتی که برای نسل آینده مورد سوال است طرح کینم و بدان بپردازیم. مسائلی که اصول ماست.»

برخی بدنبال تحریف تاریخ اند و نباید گذاشت این اتفاق بیافتد

این مستندساز تاریخ را نشانه حیات جامعه خواند و خاطرنشان کرد: «برخی دنبال تحریف تاریخ اند و امروز زنده نگه داشتن تاریخ مسئله مهمی است و ما نباید بگذاریم این اتفاق بیافتد. لذا تا افراد زنده اند خاطراتشان را ثبت کنیم.»

مستغاثی در انتها گفت: «به هر صورت خدمت تان تبریک می گویم و امیدوارم خداوند برای ادامه نیز کمک کند. همینطور نیز هست.»

در ابتدای این نشست صمیمی نسخه اولیه اثر جدید سفیرفیلم در حضور ایشان به نمایش درآمد و سپس نقطه نظرات ایشان پیرامون آثار به عوامل فیلم منتقل شد. همچنین معاونین بخش های مختلف مجموعه سفیرفیلم به ارائه توضیحاتی پیرامون برنامه ها و اهداف بخش های مورد نظر خود پرداختند.

گزارش تصویری این دیدار را می توانید از اینجا مشاهده نمائید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *