دکتر حسینی: مستند «جای خالی» یک توریسم فرهنگی است

 به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، مستند «جایخالی» در نشست هم اندیشی «فرهنگ و رسانه» در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صداوسیما با حضور اساتید دانشکده ارتباطات این داشنگاه اکران و نقد و بررسی شد.

دکتر سید بشیر حسینی، از اعضای هیات علمی این دانشگاه پس از نمایش فیلم درباره این مستند بیان داشت: «فکر می کنم بزرگترین اتفاق همین حکایت حرکت است. در فرهنگ شاید ما بیش از هر چیز به حرکت نیاز داریم. من کار را یک پژوهش مصور نامگذاری می کنم. مستند «جای خالی» یک توریسم فرهنگی بود. فارغ از طبیعت گردی، آثار باستانی، صنایع دستی و…، در دنیا یک سنخ از توریسم را سراغ داریم که توریسم های مردم شناختی و فرهنگ شناختی است. من فکر می کنم این مستند خلسه ای بود تا ما سراغ نگاه توریستی در فرهنگ برویم. چرا می گویم نگاه توریستی. چون اصرار دارم تصویر ما از خود ما برای ما مشخص شود. خود مصاحبه شوندگان تفاوت نگاهشان به خود به نظر می رسد یکی از اعجاب های فرهنگی ما همیشه بوده و هست. از تصویرسازی های خوشبینانه و اغراق آمیز که «هنر نزد ایرانیان است و بس» و تا وادادگی های عجیب فرهنگی که «ما هیچ نداریم». این وجه به نظرم از وجوه بسیار ارزشمند یک مستند است که اگر همین را داشت کافی بود تا ما به احترامش بلند شیم.»

JayeKhali-Seda&Sima (13)

این استاد ارتباطات در ادامه افزود: «از طرف دیگر این دغدغه است که دوستانی در زبان مطالعات ارتباطاتی حالا سعی می کنند به زبان تصویر نیز حرف بزنند. تلاشی که مستند در تصویرسازی ها و نشانه شناسی ها کرده بود عالی بود. اینکه ما از زیر زمین تا بالای ابرها سفر کردیم. رفتیم از ریشه ها و سنت ها تا پرواز را مشق کنیم.»

حسینی تداوم نیافتن این مستند را ابتر خواند و گفت: «احساس می کنم اگر «جای خالی»، جایِ خالی بعد خود را پر نکند، خیلی حیف و ابتر است. در شرایطی که اولین چیزی که یک مستندساز را قلقلک می کند تا یک مستند سیاسی بسازد که هم زود دیده می شود، هم بحث برانگیز است و هم شهرت آور، اگر «جای خالی» ادامه پیدا نکند فکر می کنم جایش خالی است.»

وی مستند «جای خالی» به عنوان مقدمه و فهرست برخی از موضوعات مهم و آشناسازی و حساسیت برانگیزی مردم با مقوله فرهنگ خیلی خوب دانست و خاطرنشان کرد: «مسائل فرهنگی آنقدر اعجاب آور است که اصلا نحوه مواجه و پاسخگویی با آنها جای بحث دارد.»

عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما با طرح این سوال که «بزرگترین مشکل حوزه سینمایی ما چسیت؟» اظهار کرد: «اگر بخواهیم یک عامل را به عنوان عامل مهمتر و اصلی تر انتخاب کنیم چیست؟ می فهمم این سوال تقلیل گرایانه است اما اگر یک مشکل از ما بخواهند آن چیست؟ من با بحث اقتصاد فرهنگ سخنم را جمع می کنم. سال اقتصاد و فرهنگ است. از پیمان قاسم خانی سوال کردند چه شد هنرپیشه شدی؟ گفت من تا قبل از آنکه اولین نقشم را در فیلمی بازی کنم، بیش از 30 فیلمنامه نوشته بودم. دست مزدی که برای هنرپیشگی گرفتم در اولین فیلمم معادل 30 فیلمنامه ای بود که قبلا نوشته بودم. حالا باز به زعم برخی دوستان مهمترین مشکل سینمای ما فیلمنامه است؟ اقتصاد فرهنگ و اقتصاد سینما نمی تواند کاری کند که فیلمنامه واقعا مضمحل نشود؟ اگر فقط یک نفر توانستید معرفی کنید که شغلش فیلمنامه نویس باشد و لاغیر یعنی فقط از این راه ارتزاق کند معرفی کنید! من سراغ ندارم.»

JayeKhali-Seda&Sima (20)

وی ادامه داد: «کل چرخش اقتصاد فرهنگ در مملکت ما 2800 میلیارد تومان است اما یک اختلاس بانکی در مملکت ما 3 هزار میلیارد تومان. فرهنگ خیلی موضوعی خوبی برای ویترین شدن و پز دادن است. از مظلومیتش همین بس که هیچ وقت آن را جدی نمی گیریم. لایه های سیاستی، اقتصادی و اجتماعی انقدر جلویش ایستادند که ما این تعبیر زیبا از فرهنگ را یادمان رفته که «فرهنگ مثل هوا است». من امیدوارم مستند «جای خالی» در آینده با مسئله های عمیق حوزه فرهنگ مواجه شود.»

حسینی تنها کاویدن را در حوزه فرهنگ مفید دانست و بیان داشت: «اینجا نفس کاویدن ضروری است. در برخی محافل درباره این مستند می گویند شما تنها طرح مسئله کردید و جواب نداید. این نقد به نظرم خیلی نقد کم بهره ای است. درصورتی که حسن السؤال نصف الجواب. هم سوال از علم خیزد، هم جواب. ای کاش ما فقط کمی حوزه مسئله فرهنگ را با سوالاتش به مخاطبامان نشان می دادیم.»

این استاد دانشگاه در انتها سوال های رهبری درباره سبک زندگی در خراسان شمالی را بهانه ای برای نهضت های مستندسازی مسئله محور خواند و گفت: «باید مسائل را کمی بکاویم و برای مردم حساسیت و اهمیتش را نشان دهیم. ما نیازمند فکریم و فکریم و فکر.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *