مستندهای سیما در آستانه ترور هفتم‌تیر؛ از «سراج» تا «گمشده در زمان»

در آستانه سالگرد واقعه هفتم تیر، مرکز سیما فیلم و شبکه های سیما ویژه برنامه های مستندی را در حوزه انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و مبارزه با تروریسم ، آماده پخش کرده‌اند.

مستندهای «عملیات آسمان»، «گمشده در زمان»، «بعد از تو» و «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» در مرکز سیمافیلم تولید شده اند.

شبکه یک سیما نیز مستندهای «سراج» و «لپور» را برای پخش در روزهای یکشنیه و دوشنبه تولید و آماده پخش کرده است.

در بخش اول مستند «سراج» که ششم تیر پخش خواهد شد ترور آیت الله سید علی خامنه‌ای توسط گروهک فرقان در مصاحبه با شاهدان عینی و نگاهی به اسناد بررسی می‌شود و در بخش دوم این مستند که هفتم تیر از شبکه یک سیما پخش خواهد شد،علت عداوت گروهک نفاق با حزب جمهوری اسلامی و بازنمایی اوضاع سیاسی کشور بعد از خرداد 60 ، تشریح خواهد شد.

مستند «عملیات آسمان» به  موضوع نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی  می پردازد. این مستند بعد از 4 سال به بازخوانی و نحوه دستگیری عبدالمالک ریگی می پردازد که یکی از منحصر به فرد ترین عملیات های امنیتی در سراسر جهان محسوب می شود. همچنین اعترافات منتشر نشده ای از وی نیز در این اثر به تصویر کشیده شده است.

مجموعه مستند «بعد از تو» با محوریت همسران شهید خلبانان ارتش جمهوری اسلامی ایران به تهیه کنندگی محمدعلی فارسی ساخته شده است.

در این مجموعه به کارگردانی فاطمه سادات محمود پور به گفتگو با همسران شهدای خلبان ارتش جمهوری اسلامی ایران پرداخته شده است. معمولا” در آثاری این گونه این زنان صرفا” به بیان خاطرات از همسران خود می پردازند اما در واقع محور و سوژه اصلی شهید است اما در این مجموعه با رویکردی متفاوت به این افراد پرداخته شده به این معنی که عمده روایت از زمان شهادت تا به امروز است و افراد مصاحبه شونده از ازدواج ، چگونگی اداره زندگی بعد از شهادت همسر ، نحوه تربیت فرزندان ،مشکلات موجود در این مسیر و.. سخن می گویند.

تمام پایگاه های نظامی کشور اعم از تهران، اصفهان، بوشهر، دزفول و… از لوکیشن های اصلی این مجموعه بوده اند. همسران شهیدان بابایی، فکوری، کرم، وکیلی و… از جمله کسانی هستند که در این مجموعه مستند به آنها پرداخته شده است.

گروه سازنده مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»  به سراغ کسانی رفت اند که از جداشدگان سازمان مجاهدین خلق هستند و از نزدیک شاهد سیر فعالیت های انجام شده در اردوگاه اشرف و وقایع و اتفاقات آن بوده اند. البته این افراد لزوما” در ایران زندگی نمی کنند و بعضا” بعد از منفک شدن از این سازمان مجاهدین هر یک کشوری را برای سکونت خود انتخاب کرده اند. از این رو شرح ماوقع از زبان این افراد به واقعیت ها نزدیک تر است و اعتماد بیشتری را در مخاطب برمی انگیزد.

مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» امروز ششم تیر ماه ساعت 15:45 دقیقه از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

سوژه اصلی این مستند شخصی به نام مصطفی محمدی است که مقیم کاناداست . وی زمانی از طرفداران سازمان مجاهدین خلق بوده است. سالها قبل دختر او به بهانه بازید به اردوگاه اشرف برده می شود اما هیچگاه باز نمی گردد و بعد از 25 سال تلاش برای بازگردان دخترش درمی یابد که او به ظاهر تمایلی به بازگشت ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. کما اینکه پسرش نیز عضو این سازمان بوده است و رفته رفته نگاه این شخص به موجه بودن گروهک منافقین تغییر می کند.

داستان فیلم مستند گم شده در زمان روایت‌گر زندگی علی اسلامی معروف به پاتریک پهلوی است که برادرزاده محمدرضاشاه محسوب می‌شود. این فیلم مستند در حوزه تاریخ معاصر است که در مورد یکی از اعضای خانواده پهلوی است که از مخالفان سرسخت حکومت پهلوی بوده است.لوکیشن‌های فیلم مستند گم شده در زمان دارای بخش خارج و داخل کشور است که فیلمبرداری لوکیشن‌های خارج از کشور آن در دو کشور سوئیس و فرانسه انجام شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *