نخستین جلسه حلقه نقد فیلم سفیر با حضور مهدی فارسی برگزار شد

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، نخستین جلسه از سیر جدید حلقه نقد فیلم سفیر با حضور مهدی فارسی تدوینگر و محقق مستند برگزار شد. در این جلسه که با حضور جمعی از علاقمندان مستعد به مستندسازی در مجموعه سفیرفیلم تشکیل شد، مستند «ابرها در راهند» آخرین ساخته محمدعلی فارسی، پدر مهدی فارسی به نمایش درآمد و سپس نقد و بررسی شد.

در ادامه مهدی فارسی پیرامون مراحل و نحوه ساخت این مستند به بیان سخنانی پرداخت. وی درباره چگونگی یافتن سوژه اصلی فیلم بیان داشت: «عقبه ای یک ساله برای این کار وجود دارد. ما حدود یک سال در اروپا چرخیدیم تا درمورد مسلمانان آنجا یک فیلم بسازیم. کشورهای زیادی را جستجو کردیم و بالاخره با یکی از افراد حاضر در فیلم آشنا شدیم و بعد از چند ساعت صحبت خیلی صمیمی شدیم.»

این مستندساز ادامه داد: «قصد ما نمایش قصه سه شیعه در مناطق مختلف اروپا به صورت موازی بود. این فیلم داستان گذشته و امروز مهاجران را برای ما بیان می کند. چندوقت پیش یک شیخ از آنجا با ما تماس گرفت که به خاطر یک فیلم پخش شده از او ممنوع الخروج شده بود.»

Farsi01

فارسی افزود: «ما فیلم های بد را در این زمینه دیدیم و سعی کردیم آن کارها را نکنیم. ما سعی کردیم کسی را بزرگ نکنیم و به کسی حمله نکنیم. این فیلم فیلمی نیست که همه از آن خوششان بیاید. سعی کردیم حرف فیلم برای همه قابل فهم باشد. لذا پنج بار متن فیلم را عوض کردیم و چند شخصیت به طور کامل از فیلم حذف شدند. در واقع این فیلم نسخه پنجم نسبت به متن اولیه است.»

این تدوینگر در خصوص نریشن فیلم خاطرنشان کرد: «حوزه هنری اصرار داشت آقای رایگان نریشن این کار را بخواند ولی بنده تصمیم گرفتم از آقای سرشار برای نریشن استفاده کنیم. آقای سرشار به طرز حیرت انگیزی تقریبا بدون تپق متن را خواندند.»

فارسی همچنین درباره شیوه تدوین فیلم که توسط خود او انجام شد بیان داشت: «من استادی داشتم که به ما یاد داد خیلی در بند اصول نباشیم. خودمان نیز به این نتیجه رسیدیم که بعضی جاها باید حسی عمل کرد. مثلا دیزالوهای آخر کار به این دلیل است که فاصله زمانی بیشتر می شود.»

600

وی با بیان آنکه تدوین فیلم 6 الی 7 ماه طول کشید خاطرنشان کرد: «قبول دارم زمان زیادی است ولی شکل کار طوری بود که زمان زیادی از ما گرفت. ما بعد از آقای رایگان رفتیم سراغ یک گوینده متن که با ایشان هم نتوانستیم کنار بیایم.»

فارسی همچنین درخصوص مخاطب اصلی فیلم بیان داشت: «معتقدم اگر از این نسخه فیلم عکس امام را حذف کنیم، برای مخاطب غربی خیلی دلپذیر خواهد شد.»

تدوینگر مستند «ابرها در راهند» بیان داشت: «به نظرم باید در پروسه مستند، تحقیق از متن و تدوین جدا باشد. چون کسی که تحقیق کرده دلش نمی آید فیلم های خوب خود را دور بریزد و این به کار ضربه شدیدی می زند. پدرم همیشه به من می گوید برو تجربه هایت را بکن، ولی در نهایت نمی توانی کار را به تدوینگر واگذار کنی. چون کار متفاوت می شود، اما نظر من این است که تدوینگر اگر متفاوت از کارگردان باشد می تواند به عنوان یک فکر جدید به تیم اضافه شود.»

وی درخصوص دلایل ورود به حوزه مستند در مقابل سینمای داستانی گفت: «به نظرم هر موضوع اقتضاء خود را دارد و متناسب با حرف بایست بهترین قالب را برای روایت انتخاب کرد.»

مستند «ابرها در راهند» در آلمان ساخته شده است و داستان آن راجع به تلاش یک گروه مسلمانِ مقیم آلمان است برای تاسیس یک مرکز اسلامی در فرانکفورتِ آلمان و مشکلاتی که در این مسیر برایشان پدید می آید.

جلسات حلقه نقد فیلم سفیر سابقه ای سه ساله دارد که تاکنون بیش از 40 جلسه از آن برای مرتبطان تولید در سفیر برگزار شده است.

گزارش تصویری اولین جلسه از سیر جدید حلقه نقد با حضور مهدی فارسی را از اینجا مشاهده کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *