لزوم مطالبه همگانی پیرامون بانکداری اسلامی با نمایش «فاکتور صوری»

به گزارش سفیرفیلم٬ مستند «فاکتور صوری» در حضور نادر طالب‌زاده، فیلم‌ساز و کارشناس رسانه اکران شد. ایشان ضمن تماشای مستند بیان داشت: «یکی از مزیت‌های فیلم امکان پخش تلویزیونی آن است و باید با ایجاد بحث و گفتگو حول آن، موضوع بانک در مطالبه نظام قرار گیرد.»

EkranKhosusi (5)

طالب‌زاده در ابتدای این گفت‌وگو فیلم را مستندی تأثیرگذار و دارای ساختاری مناسب دانست و گفت: «برای کار اول باید گفت ​کار تلویزیونی قابل قبول و تاثیرگذاری است. چون موضوع آن، موضوع حساسی است. فیلم علی رغم ریتم و شتاب آرام، ساختار خوبی دارد و برای کسانی که در بدنه تلویزیون نبودند و این کار را انجام دادند، ستودنی است.»

وی با بیان اینکه موضوع بانک باید در مطالبه نظام قرار گیرد، گفت: «وضعیت بانک همچون فردی سرطانی است که اگر امروز تومور را استخراج کنیم، قابل علاج است والا دیر می شود. لذا باید بر طبق سخنان امام (ره) و رهبری، به مطالبه علماء، فضلا و مردم تبدیل شود.»

این فیلم‌ساز یکی از مزیت‌های فیلم را امکان پخش تلویزیونی آن عنوان کرد و افزود: «اگر اثری می ساختید که نمی‌شد در صداوسیما پخش کرد، باز هم خوب بود. گاهی اوقات کاری را نمی‌شود پخش کرد، اما این قدر دست به دست می‌شود و درموردش مطلب و مقاله می‌نویسند که آن نیز اثرگذار خواهد شد و جوسازی می‌کند. ولی شما کاری انجام دادید که می‌شود پخش کرد.»

این کارشناس رسانه افزود: «اما باید پیرامون آن حاشیه و جلساتی برگزار کرد. افرادی را دعوت کرد تا در مورد موضوع اصلی صحبت کنند. اینکه چرا باید در فیلم از دوربین مخفی استفاده کرد؟ چرا نباید بتوان مجوز تصویربرداری از بانک گرفت؟ و مطالبات مردم از بانکداری که بسیار مهم است. مباحثی این چنین را می‌توان در حاشیه فیلم پیش رفت تا آگاهی عمومی ایجاد شود.»

EkranKhosusi (6)

وی پیشنهاد ایجاد یک آلترناتیو در کنار مستند برای مقایسه مردم را داد و گفت: «این اقدام می‌تواند نکته‌ای جالب و تأثیرگذار باشد. از همه مهم‌تر تصویر کلی‌ای است که فیلم نشان می‌دهد؛ شما دارید فضولی می‌کنید در کار بزرگ‌ترها! این دیالوگ که می‌گویید «ما چند طلبه‌ایم که نشسته‌ایم و این کار را انجام داده‌ایم» خیلی خوب است. کمی که پیش بروید زبان‌ها تندوتیزتر می‌شود. الان زبان فیلم مبهم است. اشکال هم ندارد. بگذارید همین تراش‌ها باشد. اما در مرحله بعدی باید به اجتهادی برسید که بگویید اشکال بانک این است. این ساختار باید به لحاظ اجرایی عوض شود.»

وی افزود: «اینکه 40 دقیقه وقت تلویزیون را پر کنید تا به سیستم بانکی کشور ایراد بگیرید، خود به خود دراماتیک است؛ مثل اینکه شما موفق بشوید به المپیک بروید. این اصل قضیه است. حالا چه مدال بیاورید و چه نیاورید مهم این است که رفته اید المپیک.»

طالب‌زاده در نقد سیستم بانکی کشور بیان داشت: «گاهی اوقات بانک‌ها دقیقا با آوردن افرادی که به لحاظ حقیقی خیلی خوب هستند، اما به لحاظ حقوقی مشکل دارند، گره خود را حل می‌کنند. اما اگر کارشناس دین بگوید من کار نمی‌کنم چون این سیستم ربوی است، زیر بار نمی‌روند. لذا ‌می‌بینید امروز سیستم بانکی به لحاظ عملیاتی درست است، یعنی همان شکل ظاهر اسلامی است، اما در جزئیات که وارد می‌شوید پر از اشکال است و در این میان مردم بالاخره متوجه نشدند که این خوب است یا بد است؟ شرعی است یا غیر شرعی است؟»

گزارش تصویری این دیدار را می توانید از اینجا مشاهده نمائید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *