گزارشی از هیاهوی مجدد رسانه‌ها پیرامون مستند «من روحانی هستم»

در حالی که چندین هفته از جنجال رسانه‌های اصلاح طلب علیه مستند «من روحانی هستم» می‌گذرد، اخیرا برخی از این رسانه‌ها مجددا و در پی ارائه مستندات این مستند از سوی سازندگان آن بار دیگر پروژه حمله به این مستند را اما به نحوی دیگر آغاز کرده اند.

در همین راستا یکی از سایت های اینترنتی نزدیک به دولت با طرح این ادعا که مستند فوق در فروشگاه عرضه محصولات سروش توزیع شده است، در صدد آن برآمد تا القا کند که بین عوامل ساخت و تزویع این مستند با مجموعه صداوسیما ارتباطی پنهانی و پشت پرده وجود دارد.

این سایت مدعی شد که مستند «مصاف» پس از مستند «من روحانی هستم» اثر جدید سفیرفیلم است که در بخش‌هایی از این مستند از آرشیو محرمانه صداوسیما استفاده شده است. سایت مذکور همچنین با طرح سوالی مبنی بر اینکه «دسترسی تولیدکننده به آرشیو محرمانه به چه مجوزی بوده؟»، کوشید تا مدیران صدا وسیما را زیر سوال ببرد.

همه اینها در حالی است که اولا مستند «مصاف» بهار سال گذشته و مدت ها پیش از کلید خوردن ساخت مستندی درباره زندگی نامه دکتر روحانی ساخته شد که هدف آن نیز بازخوانی تاریخ انقلاب اسلامی در دهه 68 تا 78 و زمینه‌ها شکل گیری فتنه 18 تیر بوده است. این در حالی است که در این مستند بنابر گفته عوامل آن هیچ گونه استفاده‌ای از آرشیو محرمانه صداوسیما نشده است.

اگرچه مشخص نیست منظور منتقدان از «محرمانه بودن»، کدام بخش های مستند است اما اگر اشاره آنها به بیانات رهبر معظم انقلاب و یا سخنان هاشمی رفسنجانی و آیت الله جنتی باشد، این فیلم ها به هیچ وجه آرشیو محرمانه محسوب نمی‌شوند.

از سویی دیگر و به گفته مسئولان موسسه سفیرفیلم، مستند «من روحانی هستم» اساسا ساخته این موسسه نبوده و صرفا توسط آن توزیع شده است و لذا این سناریوسازی برای ارتباط میان این دو فیلم از اساس اشتباه است؛ چنانچه در تیتراژ مستند «من روحانی هستم» نیز اشاره شده است، صرفا در بخش هایی از این فیلم از بریده هایی از مستند «مصاف» به عنوان منبع استفاده شده است؛ از جمله بخشهایی از مصاحبه با محمدعلی ابطحی که در مصاحبه با عوامل مستند «مصاف» بوده است.

علاوه بر این در برخی رسانه ها سخن از استفاده از آرشیو محرمانه در فیلم مستند «من روحانی هستم» شده است که درباره این فیلم نیز مدعیان بخش های مربوط به سخنان البرادعی و سخنان دکتر روحانی در 23 تیرماه 78 را مورد اشاره قرار داده‌اند.

این در حالی است که فیلم سخنان البرداعی از مستند معروف «ایران و غرب» ساخته شبکه bbc برداشته شده است که چند سال پیش پخش شده بود. همچنین بخش هایی از سخنرانی دکتر روحانی در تجمع 23 تیر مربوط به شبکه نسیم است که در عید نوروز امسال در برنامه ای تحت عنوان فیلم های آرشیوی کم دیده شده صداوسیما این بخش از سخنرانی پخش شده است.

اما با این حال برخی از نمایندگان مجلس بدون اینکه اطلاع دقیقی از جزئیات این مستند داشته باشند اقدام به موضع گیری درخصوص دسترسی موسسه سفیرفیلم به آرشیو محرمانه صداوسیما کرده اند.

این نمایندگان همچنین با استناد به سایت اینترنتی مذکور، مدعی توزیع و فروش مستند «من روحانی هستم» در فروشگاه موسسه سروش وابسته به صداوسیما شدند که این ادعای آنها واکنش مدیر این موسسه را به همراه داشت. مهدی فضائلی مدیر عامل سروش، در مصاحبه ای با رد ادعای فروش این مستند در فروشگاه های زیرمجموعه این موسسه گفت لوح فشرده «من روحانی هستم» در هیچ یک از فروشگاه‌های اختصاصی سروش توزیع نمی‌شود.

به هر حال شاید بهتر بود منتقدات و دلواپسان این مستند تاریخی و متقن پیش از اظهارنظر اطلاعات خود را در این خصوص کامل می‌کردند و آنگاه شاید نه تنها علیه آن موضع‌گیری نمی کردند بلکه در تجلیل از آن نیز سخن می‌گفتند.

لوح فشرده «من روحانی هستم» صرف نظر از این فضاسازی‌های بر علیه آن ، بیان کننده مطلب خلاف واقع نیست و نشان از سابقه و نگاه انقلابی رئیس جمهورمان و حضور در صحنه‌های حساس انقلاب  دارد. علاوه بر این هیچ مجموعه‌ای تاکنون این لوح را ممنوع اعلام نکرده و شکایتی از آن نشده بنابراین توزیع آن خلاف قانون نیست، اما ظاهراً برخی رسانه‌ها به دنبال فضاسازی هستند.

منبع: خبرگزاری نسیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *