مجموعه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» در ۱۳ قسمت تولید می‌شود

محسن قیصری، مستندساز از تولید مجموعه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» خبر داد و گفت: این مستند در 13 قسمت 30 دقیقه‌ای در حال تولید است.

وی افزود: هم‌اکنون در حال تحقیق، نگارش و پیش تولید این مستند هستیم. البته تاکنون به صورت موازی فیلمبرداری بخشی از این فیلم مستند را نیز انجام داده‌ایم.

این مستندساز با تاکید بر اینکه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» درباره نقش فعالیت‌ها و عملیت‌های صنعتی و مهندسی در دوران دفاع مقدس است، گفت: در ابتدای جنگ نیروهای رزمی بودند که برای جلوگیری از پیشروی عراق، خطوط جبهه‌ها را پر کردند، ولی بعد از مدتی مسئولان متوجه شدند که این نیروها نیازمند پشتیبانی‌های خاص هستند که ساده‌ترین آنها ایجاد خاکریز است.

قیصری ادامه داد: جبهه‌ها به یک نوع مهندسی ویژه نیاز داشت. ما در طول جنگ فهمیدیم که حتی خاکریز زدن در هر منطقه نیازمند روش‌های خاص آن منطقه است. برای مثال رزمندگان با برای مقابله با خاکریزهای مثلثی دشمن که جزو پیشرفته ترین خاکریزهای جنگ بودند و بعثی‌ها در طول 20 کیلومتر با سه لایه مثلث آنها را می‌ساختند، نیازمند خاکریزهای ویژه‌ای بودند.

وی با اشاره به ضروریت وجود مهندسی در جنگ، گفت: یکی از طرح‌های خوب و موفق مهندسان در طول دفاع مقدس، باز کردن آب‌ رودخانه‌های کرخه و کارون به سمت بیابان‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد بود. این طرح ضربه بسیار مهلکی را به دشمن وارد کرد و باعث شد آنها کیلومتر‌ها عقب نشینی کنند. این طرح توانست از سقوط اهواز به دست دشمن جلوگیری کند.

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» افزود: دکتر مصطفی چمران مبدع این طرح بود. این پروژه با استفاده از پمپ‌های بسیار قوی صورت گرفت که آب را به سمت خاکریزهای دشمن روان کرد. همین طرح به تنهایی توانست کار 2 الی 3 لشکر رزمی را در طول دوران جنگ برای ما ایفا کند.

قیصری خاطرنشان کرد: مهندسی رزمی یکی از عواملی بود که توانست نتیجه جنگ را عوض کند. بعد از طرح باز کردن آب در بیابان‌های اهواز، طرح‌های بزرگ دیگری نیز در طول جنگ توسط جهادسازندگی، یگان‌های مهندسی ارتش و سپاه و نیروهای مردمی اجرا شد. سردار رحیم صفوی در این خصوص می‌گوید: «ما در هیچ عملیاتی موفق نشدیم، مگر اینکه مهندسی رزمی در آن نقش تعیین کننده‌ای داشت»

وی اضافه کرد: جاده‌سازی در مناطق جنگی در سریعترین زمان، یکی دیگر نیازهای جبهه‌های ما بود که باید در مناطق مختلف از کوهستان‌های صعب العبور تا دشت‌های وسیع انجام می‌شد. طراحی جاده و نصب پل در منطقه وسیع هورالهویزه برای انجام عملیات خیبر و احداث پل خیبر با 14 کیلومتر جاده شناور برای عبور ادوات و ماشین‌های مختلف جنگی از نمونه‌های قابل توجه مهندسی رزمی است.

این مستندساز افزود: طراحی پل برای عبور از رودخانه اروند با استفاده از لوله‌های بزرگ، طراحی شناور طارق و ده‌ها طرح‌ مهندسی دیگر از جمله مواردی است که باعث موفقیت‌های زیادی در مقاطع مختلف جنگ شد.

قیصری در ادامه گفت: در طول 8 سال دفاع مقدس ما علاوه بر نیروهای رزمنده به تجهیزاتی نیاز داشتیم که در پشت جبهه‌‌ها در کارخانجات صنعتی تولید می‌شد. نیروهای مردمی که از کارخانجات به جبهه‌ها می‌آمدند و جذب قسمت مهندسی جنگ می‌شدند، رابط‌هایی  برای ارتباط کارخانه‌های صنعتی با جبهه‌ها و تامین تجهیزات رزمندگان خط مقدم بودند.

وی خاطرنشان کرد: مهندسی جنگ در آب، استحکامات و مواضع دفاعی، راهسازی، پل سازی، ایجاد موانع مختلف مثل موانع خورشیدی و نیروهای بخش تخریب برای پاکسازی میادین مین و ایجاد میادین مین از محور‌هایی هستند که در مجموعه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «مهندسی رزمی در دفاع مقدس» تاکید کرد: این مجموعه مستند با حمایت معاونت مهندسی سپاه پاسداران در زمان 18 ماه تولید می‌شود. قرار است یک قسمت 60 دقیقه‌ای بلند نیز از این مجموعه برای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مرکزی ساخته شود.

قیصری در پایان گفت: اگر کسانی در مهندسی جنگ نقشی داشتند یا اطلاعاتی در این زمینه دارند، می‌توانند با ارسال ایمیل به آدرسiranmediahouse@gmail.com در این راه به ما کمک کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *