مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی «مُهنا» آغاز به کار کرد

مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی با نام «مُهنا» به عنوان متولی نمایش‌های میدانی و آموزش و تربیت نیروهای متخصص به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است.

مرکز «مُهنا» علاوه بر اجرای نمایش میدانی، بومی سازی این پروژه و آموزش هنرمندان و متخصصان مستعد و جوان استان‌ها را دنبال می‌کند و قصد دارد در کنار متخصصان حرفه‌ای هر رشته هنری که از تهران عازم می‌شوند، عده‌ای از جوانان انقلابی و مستعد استانی را نیز به کار بگیرد تا تجربه‌ای موفق در میدان عمل کسب کنند.

بدیهی است پس از اجرای یک پروژه نمایشی در هر استان، توان بومی آن استان باید قادر بائ در مناسبت‌های دیگر سال کارهای مشابه طراحی و اجرا کند.

همچنین موسسات انقلابی و مردمی بهتر است با مشارکت در کارهای حاشیه این پروژه عظیم، به برپایی نمایشگاه‌های موضوعی، عرصه محصولات فرهنگی و… بپردازند و در واقع استان‌ها وارد یک تمرین و مانور عملیات فرهنگی خواهند شد.

ترویج و تبلیغ مفاهیم و آموزه‌های اسلامی انقلابی با استفاده از قالب هنر، ترویج فرهنگ شهامت و شهادت در طول تاریخ تشیع، پاسخگویی به شبهات رایج فرقه‌های ضاله، تأکید بر حقانیت مکتب تشیع در میان سایر مذاهب، روشنگری و تبیین خط حق و باطل در طول تاریخ بشریت، تبیین و ترویج وحدت ملی در سایه روحیه ولایت مداری، شکوفایی روحیه امید و انتظار به فرج منجی عالم، تبلیغ سبک زندگی اسلامی انقلابی، تکثیر تخصص اجرای این گونه نمایش‌های ویژه میدانی در سطح هنرمندان بومی استان‌ها و آموزش و کادرسازی نیروی مستعد انقلابی در شاخه‌های مختلف هنری اهدافی است که مرکز مّهنا در عملیات‌های اجرایی خود دنبال می‌کند.

دکورهای بزرگ، حوادث طبیعی در قالب جلوه‌های ویژه میدانی، استفاده از اسب و شتر در صحنه و یا حضور چند صد نفر هنرور در نمایش و ابعاد بزرگ سن نمایش که گاهی بدون محدودیت در دامنه یک کوه و در سطح بزرگ اجرا می‌شود، از ویژگی‌های نمایش‌های میدانی است که به هم‌ذات پنداری بیشتر با مخاطب انجامیده و تاثیرپذیری را دو چندان می‌کند. انگار تماشاچی در یک سینمای چهاربعدی زنده به سر می‌برد.

طبق گفته مقام معظم رهبری این سبک نمایشی، مانند تئاتر از فرهنگ غرب به ما نرسیده و طراحی بومی و اسلامی دارد. ایشان در فرمایشاتی تأکید کرده‌اند این سبک نمایشی باید تکثیر و از انحصار یک گروه خاص خارج شود. ضمن اینکه ایشان توصیه کرده‌اند؛ این نمایش را از تهران خارج کنید و در استان‌های مختلف به اجرا درآورید.

پیش از این، اجرای نمایش آوای نور در میدان امام حسین (ع) تهران، یادواره شهدای بشاگرد در استان هرمزگان و اجرای نمایش «ستاره صبح» در شهر اهواز در کارنامه مرکز مهنا به ثبت رسیده است.

اولین نمایش این مرکز با نام «فصل شیدایی» پس از آغاز به کار رسمی،‌ 29 شهریور تا 7 مهر در شهرکرد اجرا خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *