مستند «تنگه هرمز» آماده نمایش شد

شهرام حیدریان درباره ساخت فیلم مستند «تنگه هرمز» اظهار داشت: این مستند به بررسی اهمیت آبراه هرمز از لحاظ تاریخی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی می پردازد و پتانسیل های موجود در این منطقه از جمله تاثیر مثبت اکوتوریسم را به نمایش می گذارد.

وی افزود: تمام تلاش من این بود که ضمن بررسی دقیق و کامل موقعیت این تنگه، بتوانم پتانسیل های موجود این منطقه را به نمایش بگذارم تا اقدامات مفیدی جهت بهبود وضعیت صورت گیرد؛ زیرا تنگه هرمز یکی از مهمترین شریان های اقتصادی کشورهای وابسته به نفت و همواره از استراتژیک ترین نقاط دنیا بوده است.

حیدریان خاطرنشان کرد: از قرن 14 میلادی تاکنون این تنگه دستخوش حوادث و رویدادهای مختلفی بوده است. به مرور زمان برخی کشورها به این فکر افتادند که بهره برداری دیگری از این تنگه داشته باشند و آن هم استفاده مناسب از موقعیت اکوتوریسم این منطقه است. برای مثال امارات در منطقه دوبی تعداد زیادی جزیره مصنوعی ساخته، در حالیکه ایران کلی جزیره طبییعی دارد که از مهمترین آنها می توان به جزیره قشم اشاره کرد. در اصل آنها از صادارات نفت فاصله گرفته و روی جذب توریست سرمایه گذاری می کنند.

وی تصریح کرد: با شناختی که در زمینه ساخت انیمیشن داشتم، تلاش کردم تا با استفاده از جلوه های ویژه انیمیشن، کاربردهای تکنیکال در خدمت فیلم قرار گیرند و مستند تنگه هرمز به لحاظ بصری چشم نواز باشند.

حیدریان درباره روند تولید مستند «تنگه هرمز» نیز گفت: حدود یک سال و نیم بر روی این موضوع تحقیق و اطلاعاتی را به دست آوردم، حتی مصاحبه هایی با مسئولین شرکت نفت و سکوهای نفتی نیز داشتم و همواره با اتفاقات عجیبی از نزدیک رو به رو شدم.

وی افزود: تصویربرداری این مستند در جزیره هرمز، قشم و ابوموسی بود و به دلیل شرایط جوی ناپایدار، حدود 45 روز به طول انجامید. در حال حاضر با اتمام مراحل فنی، این مستند آماده شرکت در هشتمین دوره جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» شده است.

عوامل تولید این فیلم مستند عبارتند از: تهیه کننده، پژوهشگر و کارگردان: شهرام حیدریان/ تصویربرداران: فرزین شادمهر، محمد ارفعیان/ تدوین: مژده قاجاریه/ نویسنده و گوینده گفتارمتن: شهرام حیدریان/ امور صدا: آرش قاسمی/ مدیر تولید: فرزانه بابایی/ انیمیشن و جلوه های ویژه: ارشاد رهبر صبح خیز، عبدالرحمن محمدی/ مدلسازی سه بعدی: شهاب حیدریان/ ترجمه متن: پویا عباسیان/ تهیه شده در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.

منبع: خبرگزاری فارس

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *