با وجود همه تلاش‌ها جریان «انقلاب حجاب» در غرب شکل گرفته است

 اولین برنامه دوهفتگی پخش مستند سینماصداقت با پخش مستند «درقلب برف» به کارگردانی شیما عالی و تهیه کنندگی حسین افشار در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

حسین افشار تهیه کننده و مدیر خانه مستند انقلاب اسلامی درباره «درقلب برف» با موضوع حجاب در کشور روسیه گفت:10 سال است که مستند کار می کنم و به نظرم مستند خاصیت عجیبی دارد و هر فردی بخواهد آن را با گرایش خاصی بسازد، فضای چندان متفاوتی ندارد چون با حقیقت درگیر می شود. یکی از موضوعاتی که در فرآیند مستندسازی مورد توجه ما قرار گرفت مسلمان شدن عده ای در کشورهای غیرمسلمان مثل روسیه بود که پیشینه کمونیستی دارد.

Cinema Sedaghat (21)

افشار ادامه داد: سال 2008 به استرالیا رفتیم تا مستندی درباره بومیان استرالیا برای شبکه پرس تی وی بسازیم. طی این سفر با افرادی روبرو شدیم که ملیت استرالیایی داشتند اما مسلمان شده بودند. در آن زمان حادثه غالب 11 سپتامبر باعث شد که انتظارمان از این کشور نگاه منفی افراد باشد اما عده ای که بی دین بودند، شیعه اثنی عشری شدند. از همان جا شروع به تحقیق و صحبت کردیم و توجه ما به این جلب شد که مسلمانان خارج از مرزهای اسلامی،خیلی راحت تر از ما که ادعای اسلامی بودن داریم به اسلام نگاه می کنند. در داخل مرزها وقتی نگاه دولتی است،هر حرکتی به نظر تلقی دولتی است.

این تهیه کننده بیان کرد: رسانه های جریان اصلی در این کشورها کاملا به صورت ضدیت با اسلام پیش می روند و در این فضا عده ای مسلمان شدند. در حال حاضر دین صورت مسأله هیچ کشوری نیست و الان فرهنگ غربی جای آن را گرفته و دین جدیدی از فرهنگ جدیدی شکل گرفته است. این شروعی برای توجه به این موضوع بود و به شهرهای مختلف استرالیا و مراکز اسلامی رفتیم و  تازه مسلمانان را ملاقات کردیم. این مسیر برای کشورهای دیگر ادامه پیدا کرد و الان مجموعه 6 قسمتی«درقلب برف» ساخته شد. کشور روسیه حدود 70 سال فعالیت ضد دینی می کرد و نگاه کمونیستی برشوروی حاکم شد.

Cinema Sedaghat (6)

در ادامه این نشست شیما عالی کارگردان مستند در رابطه با نقش رسانه ها در انعکاس مسائل مختلف گفت: رسانه های جریان اصلی خیلی اوقات اطلاعات ناقصی در اختیار قرار می دهند. رسانه ها معمولا مسائلی را حتی از حقایق بازتاب می دهند که مطلوب لابی های پشت پرده آنهاست. به عنوان یک ایرانی که هم مرز با روسیه هستم، نمی دانستم که دین اسلام در روسیه قدمتی 1300 ساله دارد. این کشور یکی از قدرتمندترین کشورهای جهانی و 70 سال به صورت یک بلوک مستقل سیاسی بوده است. در حال حاضر بیش از 30 میلیون مسلمان در روسیه زندگی می کنند.

وی یادآورشد: در زمان پیدایش اسلام در شبه جزیره عربستان، از دوران امپراتوری ساسانیان اسلام وارد روسیه شد. در مرزهای امروزی روسیه حدود 1300 سال پیش اسلام وارد شد. در روسیه شهری در روسیه به نام دربند داریم که تنها شهر کاملا شیعه نشین و قدیمی ترین مسجد دنیا وجود دارد. به روایتی این شهر اولین محل حلول اسلام به روسیه بوده است اما کشور روسیه یک جمهوری مستقل نشینی به نام تاتارستان دارد که درصد قابل توجهی از مسلمانان وجود دارد.

عالی ادامه داد: مسلمانان روسیه شهروند درجه دو به حساب نمی آیند چون پدران و مادران آنها نسل اندرنسل در روسیه به دنیا آمدند و شهروندان درجه یک روسیه به شمار می آیند. برایم عجیب است که این حقیقت تاریخی در بسیاری از کشورهای جهان مخابره نمی شود. تصور ما از روسیه کمونیست بودن آنهاست و خیلی اهل مطالعه باشیم، ممکن است درباره سینماگران یا موسیقی دانان این کشور بدانیم و چیز بیشتری نداریم.

این کارگردان درباره مسلمان شدن مدل روسی توضیح داد: در خبرها خواندیم ماشا الیلیکینا مدل روسی مسلمان شده و الان هیچ خبری از آن نداریم و این انگیزه ای برای سفر به روسیه شد. این فرد تحول را از صفر تا 100 تجربه کرده و دوست ندارد هیچ عکسی از او منتشر شود. متأسفانه نتوانستیم به او دست پیدا کنیم اما در مسیر پژوهش ها با واقعیت های جالبی روبرو شدیم . در سفر دو هفته ای برای پژوهش های اولیه با افرادی روبرو شدیم که در هر قسمت با یکی از آنها گفتگو می کنیم.

Cinema Sedaghat (13)

وی با اشاره به مسلمان شدن یکی از مقامات عالی رتبه روسیه عنوان کرد: پرفسور چرنینکو از خانواده تزارهای روسیه و خانواده او بنیان گذار شهر سن پتربورزگ بود و یکی از ثروتمندترین افراد است. اما چنین فردی دین اسلام را انتخاب می کند.

عالی اذعان کرد: این مجموعه اسلام در روسیه دومین بخش از یک مجموعه به نام اسلام و غرب است که مجموعه اول در استرالیا و بعدی در روسیه تولید شد. در قسمت اول روسیه گزیده ای از مستندهای پرتره را می بینیم که هرکدام برای مسلمان شدن خود در یک قسمت دلایلی می آورند. فیلم ساختن درباره تازه مسلمانان چالش های خاص خود را دارد چون یک تحول درونی را تجربه کردند و ما باید به گونه ای مستند بسازیم که بتوانیم این تحول درونی را نشان دهیم.

وی با اشاره به حیرت خود مقابل تازه مسلمان شدگان عنوان کرد: هرچه بیشتر این افراد تازه مسلمان شده را می بینم، حیرتم بیشتر می شود چون زندگی آنها کاملا اروپایی است و برخی فقط با دیدن تصاویری از عاشورا و محرم مسلمان شدند و هیچ جوابی برای این سوال ها ندارم. به نظرم تعریف مشخصی برای این پدیده وجود ندارد و در مسکو دیدم که چه طور فردی در روسیه با دیدن این تصاویر مسلمان می شود، به کربلا می رود و از آنجا تصویر می گیرد و بعد خودش را وقف تبلیغ اسلام می کند.

عالی در پایان گفت: رسانه های جریان اصلی تلاش می کنند تصویری خشن از اسلام نشان دهند اما با همین شرایط جریانی در اروپا به راه می افتد که خودشان به آن انقلاب حجاب می گویند. با وجود تمام تلاش های رسانه های جریان های اصلی برای مخدوش کردن اسلام، به نظر می رسد این دین در حال تولد دوباره است. حتی می بینیم که خواهر خانم تونی بلر که در خانواده سلطنتی انگلیس است، در ایران مسلمان می شود. این در حالی است که خودمان با وجود داشتن دین اسلام کمتر به آن اهمیت می دهیم.

گزارش تصویری این نشست را می توانید از اینجا مشاهده کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *