سعی کردیم ویژگی‌های «فاکتور صوری» در موسیقی آن رعایت شود

پارسا هروی، آهنگساز جوان مستند «فاکتور صوری» از ویژ‌گی‌های آهنگسازی برای آثار مستند گفت. هروی اظهار داشت: «آن چیزی که در آهنگسازی مستند «فاکتور صوری» به دنبال آن بودم، این بود که قصد داشتیم عقاید و ارزش‌هایی را نشان دهیم و این می‌بایست به طور شفافی در آهنگسازی جلوه یابد.»

این آهنگساز جوان کشور در ابتدای گفتگو بیان داشت: «بنده موسیقی را از سن 15-16 سالگی شروع کردم و به مرور وارد تنظیم موسیقی شدم. هم اکنون 4-5 سال است که به طور حرفه‌ای این عرصه را در هنر دنبال می‌کنم.»

آهنگساز مستند «فاکتور صوری» ادامه داد: «آهنگسازی را با ساز پیانو شروع کردم. در ادامۀ فعالیت خود، به تدریس ساز پیانو پرداختم و کم کم به آهنگسازی علاقمند شدم و به طور کامل آن را پیگیری کردم. در این ایام بود که علاقه شخصی‌ بنده به تصویر، نمایش و سینما سبب شد تا فصل مشترک آنها یعنی موسیقی فیلم را به عنوان دغدغه اصلی خود بدانم و به این حوزه وارد شوم.»

هروی تأثیرگذاری موسیقی بر روح و روان مخاطب را بسیار دانست و افزود: «در تأثیرگذاری بالای موسیقی در میان حوزه‌های مختلف هنری تردیدی نیست، اما برعکس چیزی که خیلی اوقات تصور می‌شود، موسیقی برای جبران کاستی‌های فیلم و به عنوان یک ابزار پرکنندۀ خلاء‌های فیلم نیست. به نظر شخصی بنده در واقع موسیقی قرار نیست گپ‌های دراماتیک و حفره‌های ناشی از ناتوانی تصویر در انتقال حس در یک فیلم را پُر کند، بلکه قطعا باید همان خط روایت فیلم را دنبال کند و در جاهایی که نیاز است، همان حس را منتقل کند. به طور کلی موسیقی یک ابزار کمکی نیست. مستقلا حائز اهمیت است و در یک رابطه طولی با تصویر قرار دارد.»

این آهنگساز جوان کشور درخصوص ویژگی‌های آهنگسازی آثار مستند اظهار داشت: «قطعا می‌توان ویژگی‌‌های خاصی را برای آهنگسازی آثار مستند برشمرد. ویژگی‌هایی که ترسیم‌کننده سینمای حقیقت‌جو است. اولا باید بحث سینمای مستند و حقیقت‌جو را از سینمای روایت‌گر داستانی منفک کنیم. ما در سینمای مستند با بیان حقایق نشأت گرفته از واقعیاتی تلخ و گاه تند همراهیم. آن چیزی که بنده شخصا در آهنگسازی مستند «فاکتور صوری» به دنبال آن بودم، این بود که قصد داشتیم عقاید و ارزش‌هایی را نشان دهیم و این می‌بایست به طور شفافی در آهنگسازی جلوه یابد. ما در «فاکتور صوری» برخلاف برخی مستندها، با یک اثر خنثی و بی‌تفاوت روبرو نیستیم. قطعا جهت‌گیری‌هایی دارد. از طرفی می‌تواند برای برخی انتقادی، تند و گزنده باشد و برای برخی شیرین. لذا موسیقی‌ای که در این فیلم استفاده شد، سعی شد دربرگیرنده این صفات باشد.»

هروی در پاسخ به این سوال که آهنگسازی فیلم «فاکتور صوری» چه مدت به طول انجامید، بیان داشت: «آهنگسازی این مستند به طور غیرمفید چیزی در حدود 3 الی 4 ماه به طول انجامید.»

وی درباره سوابق کاری خود گفت: «سوابق بنده اغلب متمرکز در موسیقی باکلام بوده است و کمتر موسیقی فیلم کار کرده‌ام. اغلب فعالیت آهنگسازی بنده با صداوسیما بوده است؛ نظیر تیتراژ ابتدایی برنامه تلویزیونی «گلبرگ» و ویدئوکلیپ‌های مختلف دیگر.»

گفتنی است فعالین فرهنگی دانشگاه‌ها و شهرها می‌توانند با مراجعه به آدرس http://safirfilm.ir/registration یا از طریق شماره تماس ۰۹۳۸۴۴۶۰۳۴۴ اقدام به ثبت نام جهت اکران این مستند فاکتور صوری نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *