مسئولین به منبرهای یکطرفه در دانشگاه معتقدند

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، عصر روز 17 مهرماه شانزدهمین قسمت از برنامه «حذف و اضافه» با موضوع بررسی حضور مسئولین در دانشگاه‌ها به طور زنده روی آنتن شبکه سه سیما رفت. در ابتدای برنامه گزارشی از برنامه پیشین پخش گردید و سپس در آیتم «خبرنامه»، به آخرین تحولات و اخبار حوزه دانشگاه کشور پرداخته شد.

پرسش پیامکی قسمت شانزدهم برنامه «حذف و اضافه» اینگونه طرح شد: «کدام گزینه را علت حضور کمرنگ برخی مسئولان در دانشگاه می‌دانید؟ 1) برخورد نامناسب دانشجویان 2) کم‌توجهی مسئولان به دانشگاهیان»

حجت السلام کلانتری: دانشگاه یکی از معنوی‌ترین مراکز کشور است

در قسمت ابتدایی برنامه در ارتباطی تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین کلانتری، رئیس نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران به برگزاری مراسم باشکوه دعای عرفه در دانشگاه تهران پرداخته شد. وی در این خصوص بیان داشت: «دانشگاه به علت تجمع نسل جوان نسلی که نه چندان پیرامون مادیات می‌چرخد یا به دنبال نام و نشان است، یکی از معنوی‌ترین مراکز کشور به حساب می‌آید. و جلوه بزرگ این معنویت را باید در دعای عرفه، مراسمات اعتکاف یا شب‌های قدر یافت. امسال هم دعای عرفه به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی بسیار باشکوه‌تر برگزار شد.»

در ادامه برنامه میزگرد دانشجویی، با حضور سه فعال دانشجویی میکاییل دیانی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل تهران، مجتبی ثابتی، نماینده بسیج دانشجویی و علی بیانی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در خصوص بررسی حضور مسئولین در دانشگاه‌ها برگزار شد.

دیانی: امسال 4 بار به سران قوا برای حضور در دانشگاه درخواست دادیم اما رد کردند

دیانی در ابتدای این میزگرد، بیان داشت: «طی یک سال گذشته ما 4 بار از رئیس جمهور و رئیس مجلس برای حضور در دانشگاه دعوت کردیم. همچنین از وزرای علوم، فرهنگ، بهداشت، مخابرات، اقتصاد، خارجه، مشاوران رئیس جمهور و… حداقل یکبار دعوت شد، اما هیچ‌گانه نتیجه خاصی نداشته و شرکت نکردند. به نظر می‌رسد نگاه مسئولین به فضای دانشگاهی آن نگاه درست و شایسته‌ای که امام و رهبری به این فضا دارند، نیست. آن راهکارها و ایده‌هایی که فضای دانشگاه می‌تواند برای مسئولین داشته باشد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. کمااینکه در برخی برهه‌ها این اتفاق می‌افتد که توجه ویژه می‌شود؛ مثل انتخابات ریاست جمهوری.

مسئولین به منبرهای یکطرفه در دانشگاه معتقدند

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل ادامه داد: ما پیش از انتخابات برای شنیدن نقطه نظرات آقای روحانی خدمت ایشان رسیدیم و عرض کردیم انشالله پس از انتخاب شدن شما نیز در دانشگاه خدمتتان باشیم و ایشان قول مساعد دادند. اما پس از یکسال و اندی می‌بینیم، در مراسم 16 آذر سال گذشته سخنرانی تشکل‌های دانشجویی حذف شد و در دیدار اخیر نیز آقای رئیس‌جمهور تنها از صحبت نکردن دانشجویان ابراز تاسف کردند. به نظر می‌رسد آن منبرهای یکطرفه که در کلام رئیس جمهور نیز بود هنوز در نوع نگاه مسئولین به دانشگاه وجود دارد.

بیانی: حتی پاسخ رسمی به رد درخواست‌ها داده نمی‌شود

در ادامه علی بیانی تشریح کرد: ما نیز به مراتب دعوت‌هایی داشتیم. شاید از شخص رئیس جمهور این توقع نباشد به دلیل حجم کارها دعوت‌های جداگانه تشکل‌ها را بپذیرد، اما روسای قوه قضائیه و مجلس یا سازمان صداوسیما و… متاسفانه ما شاهد حضور خیلی کمی از آنها هستیم. گاهی حتی پاسخی نیز در قالب رسمی داده نمی‌شود. به نظر بنده مسئولین ما دچار محافظه‌کاری شدید شده‌اند و از آن سو دانشجویان بی‌پرده صحبت می‌کنند و همین موضوع مانع از تمایل برای حضور آنها می‌شود.

ثابتی: شأن جنبش دانشجویی فراتر از دعوت از مسئولین است

همچنین مجتبی ثابتی اظهار داشت: بنده بحث را کلان‌تر تصور می‌کنم. حقیقت امر این است که ما در مجموعه دانشجویان انقلابی، شأن خود را فراتر از این می‌دانیم که بخواهیم ما ارتباط و تعامل را شروع کنیم. هرچند که به واسطه اینکه مسئولان هر سه قوا نتواسنتند عمق فهم و شناخت جامعه دانشگاهی را متوجه شوند، لاجرم و به اجبار مجبور شدیم که دعوت کنیم و دعوت‌نامه رسمی بفرستیم. هرچند اساسا من این مدل را قبول ندارم. چون شأن جنبش دانشجویی فراتر از این است.

مسئولین سه قوا دچار محافظه‌کاری شده‌اند/ امیدواریم این محافظه‌کاری طراحی‌شده نباشد

مسئول سیاسی بسیج دانشجویی افزود: گمان بنده این است که مسئولین یا موضوع دانشگاه را متوجه نشدند یا اگر متوجه شدند از روشنگری دانشجویان می‌ترسند. پیشنهاد بنده این است که ابتدا به این بپردازیم که مسئول در نظام اسلامی کیست و دانشگاه و دانشجو چیست؟ آقایان مسئول ادعایشان بر این است که دانشجویان شأنیت ما را رعایت نمی‌کنند. اما این بی‌احترامی شاید به تعداد انگشتان دست نباشد و این نمی‌‌تواند جامعیت یابد. ما در زمان ملتهب انتخابات جلسات بحث آرام و پویایی داشتیم. به این واسطه که دلایل منطقی بیان شد. دانشجو بنده منطق است. ما تحلیل‌مان این است که مسئولین هر سه قوه دچار نوعی محافطه‌کاری شده‌اند که امیدواریم این محافظه‌کاری، محافظه‌کاری مدیریت‌شده و طراحی شده‌ای نباشد.

دیانی: مسئولین از این عدم تعامل متضرر می‌شوند

در ادامه دیانی در پاسخ به این سوال که “چه کسی از این عدم تعامل ضرر می‌کند” بیان داشت: قطعا مسئولین ضرر می‌کنند. شأن دانشجو پرسشگری است و پرسش‌های او راهگشا برای مشکلات کشور است. اما وقتی که این تعامل اتفاق نمی‌افتد فاصله نخبگان و مسئولین زیاد می‌شود. فهم مشترکی از مسائل کشور برای مسئولین به وجود ‌نمی‌آید و مشکلات واقعی را درک نمی‌کنند. لذا این عدم اجازه به تشکل‌های برا سخنرانی در جلسات رئیس‌جمهور برای ما پذیرفته نیست، مگر اینکه در اسرع وقت جسله‌ جداگانه‌ای را به این اختصاص دهد و صحبت‌های آنها شنیده شود. قطعا در این صحبت‌ها نقاط مثبتی ایجاد می‌شود.

بیانی: حضور مسئولین نظامی ارتش و سپاه در دانشگاه‌ها قابل تقدیر است

در همین خصوص آقای بیانی بیان داشت: اگر بخواهیم با تعصب دانشجویی بیان کنیم می‌گوییم در این بین فقط مسئولین ضرر می‌کنند. اما این در بیان رهبری نیز بود که هیچ مدل ارتباطی به ارتباط چهره به چهره نمی‌رسد. یعنی وقتی ما بتوانیم با مسئول کشورمان مستقیم صحبت کنیم، رابطه بهتری برقرار می‌شود تا بخواهیم از طریق نامه، مصاحبه یا بیانیه منتقل کنیم.

وی افزود: یک نکته بسیار جالب این است که با وجود اینکه در بخش نظامی ارتباط کمتری در مقایسه با مسئولین اجرایی با دانشگاه و دانشجو وجود دارد، اما ایشان راحت‌تر در فضای دانشگاه حاضر می‌شوند و جای تشکر دارد؛ هم ارتش جمهوری اسلامی و هم سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی.

ثابتی: از عدم حضور مسئولین در دانشگاه ملت متضرر می شوند/ جنبش‌ دانشجویی برای ملت است

در ادامه مجتبی ثابتی، نماینده بسیج دانشجویی نیز در پاسخ به این سوال بیا نداشت: من برخلاف دوستان، نگاهم این است که ملت ضرر می‌کنند. یعنی ما جنبش‌های دانشجویی برای خودمان زیست نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم به باورهای ملت اشاعه یابیم. همه فرامین امام راحل و رهبر انقلاب و خواستگاه انقلاب اسلامی این است. از این بابت جنبش دانشجویی یک ابزار است و غایت و هدف نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه بعضا نگاه ما این است که مسئولین طراز اول نظام باید بیایند. من این نگاه را نیز صرفا قبول ندارم. من می‌گویم تمام مسئولین نظام در تمام سطوح و هر مسئولیتی باید وارد دانشگاه شوند. چون اگر دانشکاه اصلاح شو،د مملکت اصلاح می‌شود. این دانشگاه در هر موقعیت زمانی و مکانی در جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد. چرا مدیرکل جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان نرود و پاسخگوی بحث‌های کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاهشان نباشد؟ چرا وزیر صنعت نرود و مطالبات دانشجویان را در این حوزه پیگیری نکند؟ لذا بحث ما بسیار فراتر از این بحث است. ما نباید انقدر بحث را تقلیل دهیم چرا آقای روحانی یا احمدی نژاد نیامدند. اتفاقا ما خیلی مایل نیستیم به دعوت از رئیس جمهور که بیاید سخنرانی کند و برود. این اصلا مطلوب نیست. ما معتقدیم نگاه دانشجویی باید در تاروپود همه مراجع اجرایی و قانونی ما پیاده شود.

سهرابی: آقای ضرغامی توجه ویژه‌ای به حضور در میان دانشجویان دارد

در ادامه برنامه محمدتقی سهرابی، مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما با شرکت تلفنی در برنامه در خصوص حضور آقای ضرغامی در دانشگاه‌ها بیان داشت: آقای ضرغامی شخصا تمایل به حضور در دانشگاه و تعامل با دانشجویان دارند و زمانی که نیز دعوت می‌شوند، حضور می‌یابند. معاونین ایشان نیز خود دانشگاهی هستند و حضور دائم در دانشگاه دارند. البته تنها بحث حضور ایشان در دانشگاه نیست، بسیاری از دانشجویان نیز با حضور در صداوسیما نظرات را منتقل می‌کنند. آقای ضرغامی از سال 83 که به عنوان ریاست سازمان صداوسیما منصوب شدند، از اولین اقشاری که وی از نظراتشان استفاده کرد، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بود که بسیار کارگشا و خوب بود. پس از آن نیز این ارتباط تداوم یافت.

بیانی: برخی مسئولان برای حضور در دانشگاه به دنبال سالن همراه هستند

در ادامه علی بیانی گفت: مسئولین در دوره انتخابات به دنبال وعده دادن هستند، گوش شنوا می‌خواهند و دانشجویان بهترین ناقلان این وعده‌ها به جامعه‌اند. اما چند ماه پس از روی کارآمدن و زمان گزارش عملکرد‌دادن از آن وعده، دیگر تمایلی به حضور ندارند و محافظه‌کار می‌شوند. برخی مسئولان برای حضور در دانشگاه به دنبال سالن همراه می‌گیرند. یعنی سالنی که تشویق‌شان کند و با آنها همراهی کند. این تصور اشتباهی است.

وی افزود: متاسفانه در این دولت نیز در بحث تشکل‌ها این اتفاق می‌افتد. یعنی به دنبال تشکل‌های همسو می‌گردند. لذا نمی‌گذارند تشکل تریبون در سخنرانی پیدا کند. اما از آن سو شخص اول مملکت، رهبری انقلاب هر سال چند دیدار با دانشجویان دارند و دانشجویان در آن جلسه صریح‌ترین سخنان را بیان می‌کنند، اما هیچ‌گاه این صراحت باعث نشد در اصل جلسات خدشه وارد شود.

همچنین مجتبی ثابتی در پاسخ به این سوال که “اگر شما مسئول شوید به دانشگاه می‌روید” بیان داشت: اگر ان‌شالله در زمان مسئولیتم بسیجی باشم بله. چون بسیجی مشخصاتی دارد. اولین مشخصه‌اش این است که صریح است و برای مردم زحمت می‌کشد و هر چه دارد خالصانه به میان می‌آورد.

سردار شریف: تعامل با دانشجو در سپاه تعریف شده است

در انتهای برنامه برنامه سردار شریف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی با حضور تلفنی در برنامه «حذف و اضافه» در این خصوص بیان داشت: واقعیت این است که بنیانگذاران اصلی سپاه و شهدای برجسته آن از دانشجویان بودند و هم اکنون نیز فرماندهان اصلی سپاه تحصیل کرده‌هایی هستند که با خلقیات، انتظارات و روحیات دانشجویان آشنایی دارند. لذا خوشبختانه تعاریف مشخصی در سپاه برای تعامل با دانشجویان وجود دارد. مثلا برگزاری جشنواره‌های مشخص در دانشگاه‌های صنعتی کشور، بهره‌گیری از ایده‌ها و نظرات آنها، ترویج فرهنگ دفاع مقدس، شهدا و ایثارگری و … یک ارتباط تنگاتنگ و معناداری بین سپاه و دانشجویان ایجاد کرده است. خیلی اوقات این تعامل مستقیما با فرماندهان است و خارج از کانال روابط عمومی و ما نیز برای کمک به این حضور دریغ نمی‌کنیم.

طبق نتیجه نظرسنجی برنامه 84 درصد از مخاطبان، کم‌توجهی مسئولان به دانشگاهیان را علت حضور کمرنگ ایشان در دانشگاه دانستند.

مخاطبان می‌توانید از طریق شماره پیامک 20000359 یا ایمیل Daneshgah@tv3.ir با برنامه «حذف و اضافه» تماس حاصل کنند.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *