تجلیل از محمدحسین قدمی خالق «شب خاطره»

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، دومین «عصر هنر انقلاب» سازمان هنری رسانه‌ای اوج، سه‌شنبه 29 مهرماه به تجلیل از بیش از 30 سال فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی محمدحسین قدمی، خالق «شب خاطره» و نویسنده کتاب «جشن حنابندان» می‌پردازد.

مرتضی سرهنگی رئیس دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، دکتر معصومه آباد عضو شورای شهر تهران و نویسنده کتاب «من زنده‌ام»، گلعلی بابایی نویسنده حوزه دفاع مقدس و رئیس سازمان هنری و  ادبیات دفاع مقدس، دکتر محمدحسین مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، رحیم مخدومی نویسنده دفاع مقدس، سیدجواد هاشمی بازیگر و مجری مراسم شب خاطره و پرویز سروری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی در این مراسم حضور دارند.

محمدحسین قدمی متولد 1330 تهران است. او که پیش از انقلاب بعد از آشنایی با شهید رجایی و به توصیه آن مرحوم وارد فعالیت‌های تربیتی در آموزش و پروش شده بود، بعد از انقلاب نیز اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی خود را در آموزش و پرورش و واحد قرآن اداره کل آموزش و پروش استان تهران ادامه داد.

با شروع جنگ تحمیلی، ضمن حضور در جبهه‌ها به نوشتن گزارش‌هایی از خطوط مقدم جبهه نبرد و انتشار آنها در روزنامه‌ها و مطبوعات آن زمان روی آورد. این اقدام موجب آشنایی شهید سیدمرتضی آوینی با وی و ملحق شدن قدمی به تیم «روایت فتح» شد. در ادامه نیز چهار قسمت از مجموعه روایت فتح به نام «دسته ایمان» که یکی از بهترین مستندها در حوزه انسان‌شناسی جنگ محسوب می‌شود با همکاری شهید آوینی و وی ساخته و از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد.

نگارش کتاب «جشن حنابندان» از دیگر اقدامات قدمی محسوب می‌شود. این کتاب شامل دو گزارش از دو عملیات در مناطق جنوب و غرب کشور است که قدمی آنها را از میان خاطرات رزمندگان «لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله» گردآوری نموده است. رهبر معظم انقلاب بعدها در تقریظی بر این کتاب نوشتند: «روز و شبی چند در لحظه‌های پیش از خواب، در فضائی عطرآگین و مصفا و در معراج شور و حالی که سطور و کلمات نورانی این کتاب به خواننده‌ خود عطا می‌کند، سیر کردم و خدا را سپاس گفتم، هم بر آن قطره‌ عشقی که در جان این نویسنده افکنده و چنین زلال اندیشه و ذوقی را بر قلم او جاری ساخته است، و هم بر آن دست قدرتی که نقشی چنان بدیع و یکتا بر صفحه‌ تاریخ معاصر پدید آورده است… له الحمد حمد الحامدین ابدا آلابدین.»

قدمی از سال ۱۳۶۷ به جمع نویسندگان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه‌ هنری پیوست و از سال ۱۳۷۱ نیز مراسم «شب خاطره دفاع مقدس» این دفتر را راه‌اندازی کرد. این مراسم ماهانه بیش از 20 سال است که به صورت منظم برگزار می‌شود و در هر جلسه آن یکی رزمندگان از اقشار مختلف به بیان خاطرات خود می‌پردازد. «شب خاطره» تاکنون پذیرای چهره‌های مختلف فرهنگی بوده است و افرادی مانند سپهبد شهید صیاد شیرازی، ابراهیم حاتمی‎کیا، حسام‌الدین سراج، سیده‌زهرا حسینی(راوی کتاب دا)، اشرف‌السادات مساوات(راوی کتاب کنار رود خین) و … در آن شرکت داشته‌اند.

فعالیت‌های قدمی در مسیر ثبت خاطرات دفاع مقدس از چنان استمرار، تداوم و ثبات قدمی برخوردار بوده است که رهبر معظم انقلاب در کنار آقایان مرتضی سرهنگی و هدایت‌الله بهبودی همواره از ایشان با تفقد و تمجید یاد کرده است: «بنده اگر شاعر بودم برای آقایان سرهنگی، بهبودی و قدمی قصیده می‌ساختم.»

دومین «عصر هنر انقلاب» ساعت 15 تا 17 سه‌شنبه 29 مهرماه در محل سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای حضور در این مراسم می‌توانند به نشانی تهران، خیابان آیت‌الله طالقانی، بین خیابان فلسطین و ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید برادران مظفر شمالی، شماره 98، سازمان هنری رسانه‌ای اوج مراجعه کنند.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *