در «سینما مارکت» می‌توانید چه مستندهایی را خریداری کنید؟

افراد کمی هستند که از حجم بالای تولید مستند، آن هم با موضوعات دینی و انقلابی آگاه باشند. اما آن‌هایی هم که از این اتفاق اطلاع دارند، نمی‌دانند چگونه می‌شود این آثار را تهیه کرد. چراکه این مستندها نه از سینماهای کشور پخش می‌شوند و نه به شبکه‌ی توزیع خانگی راه می‌یابند. صداوسیما هم هیچ باکس و برنامه‌ی مشخصی برای پخش این آثار ندارد و  در بهترین حالت، گه‌گاه تعدادی از این مستندها بدون تبلیغات خاصی از تلویزیون پخش می‌شود. تمام این دلایل باعث شده که این آثار آن طور که شایسته‌اند، دیده نشوند. مستندهایی که به راحتی می‌توانند اوقات فراغت خانواده‌ها را پرکنند و علاوه بر جذابیت و سرگرمی، پیرامون موضوعی مهم به آن‌ها اطلاعات کافی را تزریق کنند.

ما بعد از مدت‌ها که جای خالی پخش و توزیع چنین مستندهایی به وضوح آشکار بود، چند گروه هنری دست به دست هم دادند و سایت cinemamarket.ir را برای توزیع آثارشان راه‌اندازی کردند تا مخاطبان به راحتی بتوانند آثار مورد علاقه‌ی خود را انتخاب و از طریق دانلود اینترنتی و یا ارسال پستی تهیه کنند. این آثار محصولاتی از چهار مجموعه‌ی فرهنگی هنری «سفیرفیلم»، «خانه مستند انقلاب اسلامی»، «نجوای زلال هنر» و «خبرگزاری دانشجو» هستند.

آثار منتخب «سفیرفیلم»:

سایت این گروه (safirfilm.ir) در معرفی گروه سفیر نوشته است: مرکز مستند سفیر، از سال ۱۳۸۹ به همت جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، راه اندازی شد. این مرکز با تعریف پروژه های تولیدی در قالب فیلم مستند، کار خود را آغاز کرد که با گذشت چند سال از فعالیت آن و با پیشرفت های سازمانی صورت گرفته در حوزه‌ آموزش، تولید، توزیع و بازاریابی، نمایش های عمومی و شبکه سازی، زمینه توسعه آن به «موسسه سفیرفیلم» با قالب های تصویری متنوع‌تر ایجاد شد.

تولید ۱۱ مستند بلند و بیش از ۵۰ مستند کوتاه تصویری و صوتی، با اکران در بیش از ۱۰۰ دانشگاه کشور، نمایش بخش قابل توجهی از تولیدات موسسه در رسانه ملی، دریافت جوایز متعدد از جشنواره های داخلی فیلم، برگزاری دوره های آموزش مستندسازی و دستیابی به خلاقانه ترین مدل های مدیریت فرهنگی بخشی از دستاوردهای موسسه در سال های گذشته است.

برخی از مهم‌ترین مستندهای «سفیر» که در تارنمای «سینما مارکت» عرضه شده است، عبارتند از:

– مستند «نبرد خاموش»

خیلی‌ها معتقدند مهمترین دلیل مشکلات اقتصادی پیش آمده برای کشور اعمال تحریم‌های نفتی و غیرنفتی توسط غرب، علیه مردم ایران است و اگر ما بتوانیم این تحریم‌ها را از راه‌هایی مثل مذاکره، به حالت تعلیق دربیاوریم مشکلات‌مان برطرف خواهد شد. اگر شما هم معتقید هستید که این نظریه درست است، مستند «نبرد خاموش» را از دست ندهید. این اثر به نقش کم‌کاری مسئولان در قبال مقابله با تحریم‌های ظالمانه‌ی غرب می‌پردازد و در کنار آن ابعاد مختلف تاثیر تحریم بر روی زندگی روزمره‌ی مردم را به تصویر می‌کشد. همچنین می‌توانید گزارش رونمایی این مستند و گفتگوی رجانیوز با «مصطفی رضوانی» کارگردان این اثر را از اینجا و اینجا مشاهده کنید.

102015

– مستند «مصاف1»

پیرامون تاریخ انقلاب و حوادث مهمی که آن زمان به وقوع پیوسته، کتاب‌های فراوانی موجود است. اما این‌بار تمام قسمت‌های مهم آن اثار در قالب مستند «مصاف1» به تصویر کشیده شده است. «مصاف ۱» اولین قسمت از مستند دوقسمتی «مصاف» است که تحولات ده ساله‌ی اول زعامت مقام معظم رهبری از ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۸ و رویارویی جریان های مختلف سیاسی فکری و فرهنگی را بازخوانی می کند. این مستند 80 دقیقه‌ای تاریخی- سیاسی در اواخر دولت دهم به کارگردانی «علی عبدالوهاب» ساخته شد و در زمان خود، رکورد فروش یک مستند سیاسی را شکست.

IMAGE635026684235062450

– مستند «مهارنشده»

چرا ایران برای دست‌یابی به انرژی هسته‌ای باید این همه هزینه کند و این همه فشار را تحمل کند؟ مگر انرژی هسته‌ای چه سودی برای کشور دارد؟ «مهارنشده» (Uncontained) مستندی است به زبان انگلیسی که جستجوی یک دانشجوی پاکستانی در ایران سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را روایت می‌کند و در طول مستند به این دو سوال مهم پاسخ می‌دهد. گفتنی است افراد مختلفی نظیر «حسن عباسی»، «نادر طالب‌زاده»، «سید محمد حسینی- وزیر سابق ارشاد» و … تاکنون در یادداشت‌هایی جداگانه به تمجید از مستند «مصطفی رضوانی» پرداخته‌اند.

131821

آثار منتخب «خانه مستند انقلاب اسلامی»:

چند سالی است که «خانه‌ مستند انقلاب اسلامی» علاوه بر ساخت مستندهای داخلی، اقدام به ساخت مستندهایی بین‌المللی کرده است و یکی از فعال‌ترین مراکز در حوزه‌ ساخت مستند در خارج از کشور محسوب می‌شود. یکی از بزرگترین نقاط مثبت آثار برون مرزی این مجموعه، تصویربرداری جذاب آن‌هاست.

– مستند «در قلب برف»

همیشه روایت زندگی مسلمانان خارج از کشور، برای ایرانی‌ها جذاب و لذت‌بخش است. این‌بار «شیما عالی» که روایت انتخاب حجاب برترش در برنامه‌ی «گره» با بازخوردهای فراوانی همراه بود، به سراغ مسلمانان کشور روسیه و زنان محجبه‌ی آنجا رفته است. بیان روایت سفر کربلای یکی از مسلمانان روسی در روز اربعین، برای روسی‌های غیر مسلمان از جذاب‌ترین بخش‌های این مستند است.

dar_ghalbe_barf

– مستند «آشنای دور»

این مستند به بهترین نحو ممکن نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران، به رهبری «امام خمینی(ره)» به دور افتاده‌ترین نقاط جهان هم صادر شده است. «محمد عزیزی» کارگردان این مستند، به یکی از شهرهای دورافتاده‌ی آفریقا سفر کرده و درآنجا زندگی فردی را روایت می‌کند که با کمترین امکانات و با کمترین هزینه اقدام به تربیت کودکان و یاددادن دروس دینی به آن‌ها می‌کند. جالب‌تر انکه نام چهار پسر این معلم دسوز هم‌نام چهار تن از شخصیت‌های برجسته‌ی انقلاب ایران یعنی «روح‌الله خمینی»، «علی خامنه‌ای»، «مرتضی مطهری» و «محمد بهشتی» است.

ashenaye-door

– مستند «ما اینجائیم، موگادیشو»

متاسفانه در رسانه‌ی ملی، کمتر پیرامون مشکلات مسلمانان در نقاط مختلف دنیا صحبت می‌شود و همین اتفاق سبب شده که مردم کشور اطلاعات کمی از این موضوع داشته باشد. مستند «ما اینجائیم، موگادیشو»، به وضوح وضعیت اسفناک مردم مسلمان سومالی را نشان می‌دهد. تصاویر این اثر بسیار دردناک است.

ma-injaeem-mogadisho

– مستند «TF Down»

بواسطه‌ی سخنان و تاکیدات این روزهای مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم افزایش جمعیت در کشور، کارشناسان بسیاری پیرامون اهمین این موضوع سخن گفته‌اند. اما کمتر کسی به طور دقیق و علمی و با ارائه‌ی آمار و ارقام پیرامون لزوم افزایش جمعیت صحبت کرده است. اما در مستند «TF Down» به کارگردانی «روح الله رفیعی» اکثر نکات مهم پیرامون چرایی کاهش جمعیت در این سال‌ها و همچنین اهمیت افزایش جمعیت برای آینده‌ی کشور از زبان کارشناسان مختلف آورده شده است. این اثر به کارگردانی «روح‌الله رفیعی» است که ساخت مستند تحسین‌شده‌ی «خالد و مجتبی» را در کارنامه دارد.

TF-Down-10-731x1024

آثار منتخب «خبرگزاری دانشجو»:

به ندرت پیش می‌آید که یک خبرگزاری و یا یک سایت خبری به سراغ ساخت مستند و یا کلیپ‌های تصویری ادامه‌دار برود. اما تولید و انتشار کلیپ‌های «دکتر سلام» در «خبرگزاری دانشجو» نشان داد که جای چنین آثاری تا چه حد در میان مخاطبان خالی است.

– مجموعه‌ی 50 قسمتی «دکتر سلام» به همراه جشن یک سالگی

قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و زمانی که هیاهوی انتخابات فضای کشور را پر کرده بود، کلیپ‌‌های انتخاباتی و طنز «دکتر سلام» فضای مجازی را پر کرد و در مدت زمانی اندک، مخاطبان فراوانی برای خود جذب کرد. تا جایی که بسیاری از بییندگان «دکتر سلام» معتقد بودند کاندیدای مد نظرشان را فقط از دیدن این کلیپ‌ها انتخاب خواهند کرد. اما بعد از انتخابات هم «دکتر سلام» ادامه پیدا کرد و نه تنها مخاطبان خود را از دست نداد، بلکه با تولید آثاری مطلوب، روز به روز به تعداد هوادارانش افزود. حالا مخاطبان سابق این کلیپ‌ها و آن‌هایی که در این مدت نتوانستند تمام 50 قسمت اول این مجموعه را تماشا بنشینند، می‌توانند قسمت‌های با کیفیت به همراه جشن پرحاشیه و جذاب یک‌سالگی «دکتر سلام» را از سایت «سینما مارکت» تهیه کنند.

131823

آثار منتخب موسسه‌ی «نجوای زلال هنر»:

معمولا آثار این مجموعه به دور از پیچدگی‌های خاص و در قالبی بسیار ساده و منطبق با زندگی روزمره‌ی مردم ساخته می‌شود. حتی اگر قرار باشد مستندی پیرامون یکی از شخصیت‌ها در این موسسه ساخته شود، آن نکاتی از زندگی آن فرد گفته می‌شود که بسیار عامیانه و عوام‌پسند باشند. اما این آثار در عین سادگی منتقل‌کننده‌ی پیام‌های بسیار مهمی وجود دارد که قرار است روی ناخودآگاه مخاطب تأثیر بگذارد.

– مستند «همزاد عاشقان»

«همزاد عاشقان» روایت ساده‌ایست از زندگی شاعر بزرگ کشور، «قیصر امین‌پور». شاعری که هر فردی با هر سنی، حداقل با یکی از شعرهایش خاطره‌ای دارد. برخی تصاویر آرشیوی این مستند، منتشر نشده و بسیار دیدنی است. «همزاد عاشقان» را «تورج کلانتری» ساخته است.

131822

– مستند «بابا آمد…»

پس از شهادت «شهید داریوش رضایی‌نژاد» آثار مختلفی پیرامون جنبه‌های مختلف زندگی این شهید ساخته و پخش شد. برخی از آن آثار به زندگی علمی شهید می‌پرداخت و برخی دیگر به زندگی شخصی. اما تقریبا تمام آن مستندها یک نقطه‌ی مشترک داشت و آن هم «آرمیتا» دختر «شهید داریوش رضایی‌نژاد» بود. «بابا آمد…» به کارگردانی «سیامک مختاری» این‌بار ساده‌تر ازهمیشه داستان زندگی همسر و دختر این دانشمند بزرگ هسته‌ای کشور را روایت کرده است.

baba-amad

منبع: رجانیوز

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *