نباید به اکران «فاکتور صوری» بر پرده‌ دانشگاه بسنده کرد

مستند «فاکتور صوری» عصر دیروز 29 مهرماه 93 از سوی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان، در تالار شهید فتوحی (تالار هشت) دانشگاه اکران شد. این مستند قرار بود هفته گذشته در این دانشگاه اکران شود، که به دلیل تعمیرات تالار محل برگزاری به روز گذشته موکول شد.

فاکتور صوری، مستندی ۴۵ دقیقه‌ای در نقد نظام بانکداری کشور است. طلبه‌ جوان راوی این مستند، در سفر به شهرهای مختلف کشور برای یافتن پاسخ سوال‌های خود، به میزان اجرایی شدن قانون بانکداری بدون ربا می‌پردازد.

SanatiEsfahan-FactorSouri (21)

پیام حاتم، مسئول تشکیلات جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان در رابطه با محتوای این مستند گفت: به نظر بنده نفس این کار که به این موضوع خیلی مهم در این جامعه -که مردم با آن اصطکاک زیادی دارند و در بطن زندگی مردم احساس می‌شود- پرداخته شده، بسیار کار مبارک و خوبی است؛ اما در یک جمله در این مستند تا آخرش منتظر اتفاق خوبی بودیم که نیفتاد.

وی ادامه می دهد: فیلم نسبتا سیر منطقی داشت؛ اما به بیان تمام مشکلات نپرداخت، یا زمان آن کوتاه بود و یا کامل نبود. سیر فیلم و نسبت به بقیه تولیدات سفیر فیلم کمی سطح پائین تر بود و منتظر اتفاقی بودیم که در مستند نیافتاد و شاید می‌توان گفت مستند کامل نبود؛ بلکه برشی از یک مستند بود.

محمد آخوندزاده، دانشجوی ارشد مکانیک دانشگاه صنعتی نیز در این رابطه می‌گوید: اصل ایده پرداختن به این موضوع به شکل مستند خیلی خوب و جالب بود؛ ولی کیفیت و نحوه کار خوب نبود.

وی افزود: اولا معلوم بود سازندگان در فضای حوزه سیر می‌کردند و دید آن‌ها مثلا با یک دانشجو متفاوت بود. ثانیا بهتر بود مقداری دقیق‌تر روی شبهات کار می‌شد. مثلا اینکه این وام‌ها در چه صورت حلال است. نظر مراجع مختلف مثلا آقای سیستانی چگونه است؟ چند مثال از این که مولفه‌های بانک ایده آل ما چیست؟ و چند مثال از این دست اگر در چارچوب برنامه قرار می‌گرفت.

SanatiEsfahan-FactorSouri (11)

محمد امین تحویلیان، کارشناسی مکانیک نیز اینطور اظهار نظر می‌کند: برای مقدمه نقد بانکداری موجود در کشور مناسب بود. به عنوان یک کار دانشجویی خوب بود؛ ولی به عنوان کاری اثرگذار خیر!

دانشجوی دیگری هم می‌گوید: متاستفانه مشکل بزرگتر  از این حرف‌هاست. ای کاش مستند سازان بزرگ کشور مستندی قوی در این باره می‌ساختند و در تلویزیون پخش می‌شد، نه صرفا به نمایش روی پرده دانشگاه‌ها و یا تکثیر روی سی دی‌ها برای فروش بسنده شود.

دانشگاه صنعتی اصفهان، بعد از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دومین مقصد اکران «فاکتور صوری» در اصفهان بود. این مستند دیروز سه شنبه در حضور دانشجویان دانشگاه صنعتی و در تالار شهید فتوحی این دانشگاه در دو سانس 13:45 و 14:45 به نمایش درآمد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *