«جای خالی»؛ پر از حرف خوب/ فرهنگ کار را باید در مقنی «جای خالی» جست

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، روز گذشته 26 آبان مستند «جای خالی» با حضور دکتر حسن بنیانیان، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه آزاد واحد تهران غرب به نمایش درآمد. بنیانیان ضمن تماشای این مستند، بیان داشت: «مستند خوبی بود. محتوای غنی و خوبی داشت. مستند پر از حرف های متراکم خوب است اما حجم زیاد آن سبب می شود، مخاطب فرصت وقفه نداشته باشد. بسیاری از نکاتی که ما در چندین سال مدیریت بر حوزه هنری بدان رسیدیم در مستند بیان شد. یکی از این مسائل، فرهنگ کار است. فرهنگی که امروز آن را باید در بیابان های تفتیده یزد و حاج حسین مقنی یافت. ما چنین فرهنگ کاری داشتیم که در این سالها تغییر یافت.»

SafirFilm_JayeKhali_AzadGharb (23)

فرهنگ کار در ایران نابود شد/ بدترین تعبیر را برای «حمال» بکار بردیم!

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تناقض فرهنگ کار در ایران و خارج از کشور افزود: «از پیش از انقلاب مهاجرت به غرب برای تحصیل نابودمان کرد. درس خواندن این معنا را یافت که شما درس می خوانید تا کار نکنید. بدترین تعبیر را برای حمال بکار بردیم. بارها از معلم ها شنیدیم که درس بخوانید تا مجبور نشوید کارگری کنید و برای عینیت بخشیدن بدان نیز به شاگرد تنبل می گوید تو برو گچ بیاور! این تناقضات را زمانی می فهمید که به غرب سفر کنید و مشاهده کنید خودشان از تصویری که برای ما ساختند چقدر دوراند. امروز در مدارس ژاپنی به گروهی از دانش آموزان که خوب عمل می کنند این اجازه داده می شود تا کف کلاس شان را جارو بزنند.»

بنیانیان خاطرنشان کرد: «امروز در کشورهای خصوصی اگر مهارت، کار بیشتر، ارائه راه حل برای پاسخگویی به نیازها توسط نیرو تأمین نشود، پذیرش نخواهد شد. چون بازدهی اهمیت دارد. اما خلاف این را در ادارات دولتی می بینیم. این فرهنگ پیش از انقلاب بوده و پس از انقلاب نیز ادامه پیدا کرد. در حالی که در جمهوری اسلامی قرار بوده است هرچه پیشرفت مادی و رفاه اجتماعی رشد می یابد، شاهد رشد عدالت و اخلاق و معنویت نیز باشیم اما اینگونه نشده است.»

SafirFilm_JayeKhali_AzadGharb (19)

اگر فرهنگ را هدایت نکنید، فرهنگ شما را هدایت خواهد کرد

وی فرهنگ را از پیچیده ترین مسائل هر جامعه ای دانست و گفت: «فرهنگ مسئله ای است که هر کسی درباره آن اظهارنظر می کند. در حالی که رهبری سال گذشته در جمع اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به تبیین و دغدغه مندی درست فرهنگ برای نخبگان نه مردم تأکید کردند. یعنی یک پله عقبیم. فرهنگ همچون کوه یخی می ماند که ما تنها بخش کوچکی از آن را می بینیم. اگر فرهنگ را شما هدایت نکنید، فرهنگ شما را هدایت خواهد کرد. یعنی وقتی وارد یک اداره می شوید، می گویند مدیرعامل اینجا بر روی این موارد حساس است و تو مجبوری آنها را محقق کنی تا بر سر کار بمانی.»

تک تک آحاد جامعه در تحقق فرهنگ نقش دارند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «هر خانواده با ارتباط های داخلی که میان اعضا وجود دارد یک فضای داخلی را شکل می دهد. هر خانواده یک فضای داخلی بارزی دارد؛ مثلا سنتی یا … . این فضای داخلی برای هر خانواده در یک سازمان نامش فرهنگ سازمانی است و برای یک جامعه فرهنگ عمومی است که تک تک اعضای جامعه آن را شکل می دهند. این غلط است که تصور کنیم سازمان هایی مثل سازمان تبلیغات وظیفه فرهنگ را برعهده دارند.  در مسئله فرهنگ عمومی هم افزایی وجود دارد. یعنی خیلی اوقات کافی است یک رابطه را اصلاح کنید، در میان باقی اعضا تاثیر خود را می گذارد. این خاصیت رابطه انسانی است که موج آفرین است.»

اگر باور به منش تبدیل نشود، کار فرهنگی نکرده ایم!

بنیانیان اظهار داشت: «فرهنگ لایه های متعددی دارد. چنانچه باورها و ارزش ها در اخلاق و روحیات متجلی نشود، نمی توان گفت کار فرهنگی صورت گرفته است. یعنی باوری که کارآیی ندارد و به منش افراد تبدیل نشود، فرهنگ نیست. فرهنگ باید تا تبدیل به الگوی رفتاری و نمادی پیش رود. تاثیر فرهنگ بر انسان ها یعنی همین که خود را مطابق ارزش های حاکم جلوه می دهیم، آرایش می کنیم و لباس می پوشیم. فرهنگ همچون روحی است در کالبد همه فعالیت ها. فرهنگ همچون هواست.»

SafirFilm_JayeKhali_AzadGharb (20)

تصور از پیوست فرهنگی در کشور حداقلی است

این استاد دانشگاه فرهنگ را یک سیستم دانست و بیان داشت: «همانظور که یک دکتر چشم، 7 سال باید دوره دکترای عمومی بگذراند و با ساختار کلی بدن انسان آشنا شود، یک مدیر فرهنگی نیز باید با حوزه های دیگر علم آشنا باشد. چون فرهنگ مانند بدن انسان یک سیستم است و باید این سیستم را درست شناخت. بسیاری مواقع علت بیماری از بخش دیگری نشأت می گیرد. اما اگر این را ندانیم این می شود که در پروژه مسکن مهر سطح فکری ما درباره پیوست فرهنگی، ساخت مستند در میان خانه ها است.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *