یک مستند و یک فیلم سینمایی با موضوع قیام مردم آمل

گودرزی دربارهٔ واقعهٔ آمل گفت: پس از پیروزی انقلاب، بسیاری از گروهک‌ها، انقلاب را وام دار خود می‌دانستند و به دنبال حق خواهی بودند. امام خمینی(ره) تلاش کردند تا این افراد را به دامن نظام برگردانند اما این افراد با تشکیل خانه‌های تیمی دست به ترور چهره‌‌های ارزشمند انقلاب زدند. اما زمانی که دیدند در میان مردم جایی ندارند تلاش کردند با اسم «کارگر» وارد منطقه آمل شوند. چرا که این منطقه بسیار استراتژیک بود و به پایتخت بسیار نزدیک بود. آن‌ها دسترسی خوبی به مازندران داشتند و البته فکر می‌کردند که مردم مازندران باور پذیری نسبت به اندیشه‌های کمونیستی دارند.

وی ادامه داد: در ‌‌نهایت این گروه تصمیم گرفت که در 6 بهمن 1360 به شهر آمل حمله کند تا بتواند با تسخیر این شهر مازندران را تحت فرمان خود در آورد. 200 نفر مسلحانه به این شهر حمله می‌کنند اما مردم آمل بدون هیچ گونه سلاحی و به صورت خود جوش و بسیجی‌وار از شهرشان دفاع می‌کنند و شکست سختی را به دشمن تحمیل می‌کنند. به گونه‌ای که این گروهک بعدا اقرار به شکست سختی کرد. در جریان این حمله 40 نفر از مردم آمل شهید می‌شوند و در مقابل همهٔ 200 نفر این گروهک می‌میرند.

این مستند ساز دربارهٔ داستان مستند گفت: داستان مستند «بهمن 60» روایتگری حوادث آن دوران از زبان مردم عامه آمل است.‌‌ همان افرادی که به مقاومت پرداختند و اجازه نفوذ دشمن را ندادند. در حقیقت می‌خواهیم واقعهٔ آمل را ازبان خود مردم کوچه و بازار بشنویم. شهر آمل به شهر هزار سنگر معروف است و این به دلیل همین مقاومت مردمی است. هم چنین امام خمینی(ره) دروصیت نامه خودشان تنها شهری که اسم می‌آورند شهر آمل است و از مردم این شهر به خاطر مقاومتشان تشکر می‌کنند.

گودرزی به روند ساخت این مستند و حضور آن در جشنواره‌ها اشاره کرد و گفت: کار تصویر برداری این مستند بازسازی به اتمام رسیده و اکنون مشغول تدوین آن هستیم. مستند برای پخش و شرکت در جشنواره عمار آماده خواهد شد. در این مستند بیش از 40 بازیگر به ایفای نقش پرداختند و در 45 دقیقه آماده پخش خواهد شد.

042fe3d13b5bd8e190e24cac014a6620_M

گفتنی است محمدرضا شفیعی، تهیه کننده سینما نیز در حال ساخت فیلم داستانی «ماهی سیاه کوچولو» با همین موضوع با بازی مریلا زارعی و مصطفی زمانی است. وی در اینباره گفته است: این فیلم درباره واقعه سربداران و در دهه 60 است که طی این چند روزه در شهر آمل جلوی دوربین رفته و کارگردان آن نیز مجید اسماعیلی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *