فضائلی: بعید نیست جنبش وال استریت در ایران رخ دهد

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم٬ در حاشیه اکران مستند «ضلع شرقی وال استریت» در روز دوم پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار٬ ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو با حضور مجید فضائلی، پژوهشگر این مستند به بررسی آن پرداخت.

۱۴

فضائلی در ابتدای این گفتگو پیرامون ایده اصلی این مستند گفت: «ایده اصلی فیلم برگرفته از تئوری یکی از اقتصاددانان برتر جهان به نام آقای توماس پیکتی است که اخیرا در دنیا مطرح شده است. این تئوری در کتاب ایشان با عنوان «سرمایه در قرن ۲۱» که یکی از مهم ترین کتاب‌های اقثصادی جهان است، مطرح شده است. او در کتاب خود می‌گوید سرمایه داری در ذات خودش نابرابری را به دنبال دارد و با همین تئوری چگونگی شکل گیری جنبش اشغال وال استریت را بیان می‌کند.»

مسئول میز اقتصادی سفیرفیلم ادامه داد: «ایده اصلی ما از این کتاب برگرفته شده که ترجمه این کتاب به زبان فارسی نیز انجام شده است و تا یکی دو هفته آینده وارد بازار نشر می‌شود. ایده اصلی ما در این مستند این بود که با طرح نظریه آقای پیکتی، بررسی کنیم آیا این ایده درباره ایران نیز قابل تعمیم است یا خیر؟ آیا می توانیم وجود سرمایه داری را زمینه ایجاد نابرابری در ایران بدانیم یا خیر؟ و اینکه این نابرابری امکان دارد به جریانی مثل وال استریت و یک جنبش اجتماعی در جهت عدالت خواهی و برابری در ایران تبدیل شود یا خیر؟»

پژوهشگر مستند «ضلع شرقی وال استریت» در پاسخ به این سوال که «آیا به جوابی هم در این زمینه رسیدید؟» عنوان کرد: «جواب سوال ما را آقای دکتر مشایخی بیان می‌کنند. آقای مشایخی که ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف را بر عهده دارند در مراسم رونمایی از مستند «فاکتور صوری» اثر دیگر سفیرفیلم، بیان کردند که فرآیندی که در اقتصاد ایران طی شده در صورت استمرار بعید نیست به جنبش‌هایی نظیر وال استریت منجر شود! این داده بسیار تلخی است و طبیعتا ما تمایل نداریم این اتفاق بیافتد اما می تواند هشداری جدی برای ما باشد.»

۱۵

«ضلع شرقی وال استریت» به کارگردانی سیدمهدی کرباسی و تهیه شده در مرکز سفیرفیلم، با ریشه یابی از علت وقوع جنبش وال استریت در آمریکا، به امکان سنجی تحقق آن در شرایط اقتصادی ایران می پردازد.

ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو، به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار هرشب بطور زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۱ بر روی موج FM ردیف ۱۰۳.۵ پخش می گردد.

صوت این گفتگو را از اینجا بشنوید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *