تنها موقعیت اکران فیلم‌های کوتاه جشنواره‌هایی مثل عمار است

امیرعباس ربیعی کارگردان فیلم داستانی «میتینگ» محصول سفیرفیلم، در این دوره از جشنواره مردمی عمار شرکت کرده است. وی در این باره گفت: «این فیلم درباره اشغال کشور عراق توسط نیروهای آمریکایی و مشکلات متعدد سربازان آمریکایی  در عراق است. زمان فیلم در محدوده زمانی سال های ۲۰۰۴ می گذرد. این سربازان تحت فشارهای متعددی هستند. از خانه و کشورشان فاصله زیادی دارند و در محیطی کاملا بیگانه با فرهنگ و اجتماع و آداب و رسوم و حتی آب و هوایی خود مجبور به زندگی هستند.»

وی ادامه داد: «این سربازان بعضا دچار بیماری های روانی می شوند که اثرات ناشی از همین دوری از وطن و زندگی در شرایط سخت است و داستان فیلم ما هم درباره یکی از همین سربازان است که دچار مشکلات روحی و روانی می شود و عاقبت هم تصمیم می گیرد از ارتش فرار کند و با مشکلاتی روبرو می شود.»

Caption_Ofoghi2

فیلم «میتینگ» در جشنواره های مقاومت و فیلم کوتاه تهران درخشید

این کارگردان اضافه کرد: «فیلم «میتینگ» پیش از جشنواره عمار در جشنواره های مقاومت، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره دانشجویی صداوسیما هم شرکت کرده است. این فیلم در جشنواره مقاومت و جشنواره دانشجویی صدا و سیما موفق به کسب جایزه شد و در جشنوراه فیلم کوتاه تهران هم نمایش موفقی داشت.»

فیلم «ولد» روزهای پر درد مردم غزه در بمباران را به تصویر کشیده است

ربیعی که در این دوره از جشنواره فیلمی با عنوان «ولد» را نیز دارد در مورد این فیلم توضیح داد: «این فیلم روایتی کوتاه اما بس عمیق و عاطفی از روزهای بمباران غزه است. داستان درمانگاه کوچکی که هر لحظه چشمه های خون از گوشه گوشه آن می جوشد و با هر بار بمباران، بخشی از سقف بر سر زخمی ها آوار می شود. «ولد» حقیقت غزه است که در عین صبوری حیات را در معیت ممات نشان می دهد.»

وی افزود: «این فیلم به زبان عربی ساخته شده و هیچگونه زیرنویسی ندارد، اما در طول مدت زمان ۶ دقیقه ای فیلم با بازی حسی بازیگرانش، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد. تهیه کننده «ولد» حسین شیرعلی است و به سفارش باشگاه فیلم سوره ساخته شده است.»

روستاهایی هم که سینما ندارند، فیلم‌های عمار را می‌بینند

ربیعی در خصوص ویژگی های جشنواره مردمی عمار توضیح داد: «عمار ویژگی خاصی دارد و این خصوصیت ویژه همان مردمی بودن است. این مردمی بودن در بخش های مختلف جشنواره به چشم می خورد که یکی از آن ها اکران های وسیعی است که فیلم های شرکت کننده در این جشنواره دارند. فیلم های شرکت کننده در سراسر کشور و حتی شهرها و روستاهای کوچکی که سینما در آن ها وجود ندارد هم به نمایش در می آیند و مخاطب وسیعی دارند.»

وی اظهار داشت: «هدف اصلی هر فیلمسازی از ساخت فیلم این است که حرف و نقطه نظرش را با مخاطبان در میان بگذارد و توسط مردم دیده شود. متاسفانه تنها موقعیت برای اکران فیلم های کوتاه جشنواره ها هستند و این جشنواره ها هم در تهران یا شهرهای بزرگ برگزار می شوند و اغلب هم اکران های محدودی دارند.»

مردمی بودن جشنواره عمار من را راغب کرد تا فیلم‌ام را ارسال کنم

این کارگردان ادامه داد: «زمانی که شنیدم فیلم های این جشنواره در چند هزار نقطه از ایران اکران های مردمی خواهند داشت بسیار راغب شدم فیلمم را به دفتر این جشنواره ارسال کنم. این جشنواره محدود به تهران یا چند شهر بزرگ نمی شود و بهترین فرصت برای سینماگران است تا با طیف گستره ای از مردم ارتباط برقرار کنند.»

وی گفت: «نکته مهم دیگر در مورد فیلم های شرکت کننده در جشنواره عمار این است که اکران های مردمی این فیلم ها محدود به زمان مشخصی نمی شود و در طول سال این فیلم ها مرتب برای مردم اکران می شوند.»

منبع:‌ خبرگزاری نسیم

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *