فضائلی: «اصل قصه» تنها آسیب شناسی حوزه نشر نیست

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، مجید فضائلی که فیلم «اصل قصه» در پنجمین جشنواره فیلم عمار حضور دارد، درباره این مستند گفت: «ایده و موضوعی که «اصل قصه» به آن می‌پردازد مدت­ ها بود که برای من مطرح شده بود تا اینکه بالاخره اردیبهشت ماه امسال و همزمان با نمایشگاه کتاب تهران تولیدش را شروع کردیم. این مستند تلاش می ­کند تا نواقصی که در پدیده مهمی مثل نمایشگاه کتاب تهران هست را بررسی کند. البته از ابتدای کار اصرار داشتیم که به آسیب­ شناسی صرف نپردازیم و الگوی مناسبت ­تری را هم معرفی کنیم. الگویی که به نظر ما گسترش و تقویت شبکه توزیع کتاب و کتابفروشی­ هاست.»

اکران «اصل قصه» امشب در سینمافلسطین

وی افزود: «بعد از تصویربرداری از نمایشگاه کتاب تهران، مصاحبه­ هایی با کارشناسان داشتیم و سعی کردیم که کار را به جشنواره عمار برسانیم و ان شاء الله امروز ساعت ۲۱:۳۰ در سالن ۳ سینما فلسطین اولین نمایش را خواهیم داشت.»

۲۲

مسئولین تلاشی برای بهبود نمایشگاه کتاب تهران نمی کنند

فضائلی درباره علت پرداخت به این موضوع بیان داشت: «طی سال‌هایی که نمایشگاه کتاب در حال برگزار شدن است، شاهد این هستیم که تغییری در آن ایجاد نشده و همچنان به شیوۀ سال‌های پیش این رویداد برپا می‌شود. این مسئله منجر به این شده که ایرادات و نقصان­ های این پدیده، جزئی از هویت­ اش بشوند و به نوعی این ذهنیت را به وجود بیاورند که اصلا نمایشگاه کتاب یعنی همین! یعنی همین که مردم از راه ­های دور و نزدیک به مصلی بیایند و کتاب را از ناشر بخرند و از حداقل امکانات رفاهی محروم باشند.»

وی ادامه داد: «از آن بدتر این‌که مسئولین نیز این پدیده را همین‌گونه پذیرفته‌اند و تلاشی در جهت بهبود آن به عمل نمی‌آورند. البته این از نداشتن نگاه سیستمی به موضوع ناشی می‌شود. نگاهی که به ندرت در میان مسئولین به‌خصوص مسئولین فرهنگی وجود دارد.»

با هزینه برگزاری نمایشگاه کتاب می توان شبکه توزیع کشور را رونق بخشید

کارگردان «اصل قصه» در توضیح این نگاه اظهار داشت: «در نگاه موجود تعارضی بین بی­ توجهی به شرکت­ های توزیع­ کنندۀ کتاب و ارتباط مستقیم ناشر و مخاطب وجود ندارد. در صورتی که این دو مقوله در تضاد با یکدیگر هستند. اگر قرار بر این باشد که مخاطب کتاب را از ناشر بخرد، به صورت طبیعی توزیع­­ کنندگان کتاب ضعیف می ­شوند و گسترۀ فعالیت شان کاهش می ­یابد و نتیجه آن کاهش مطالعه کتاب در کشور است. اگر نگاه سیستمی به موضوع حاکم کنیم، متوجه می­ شویم که می توان با همین هزینه ­ای که صرف نمایشگاه کتاب تهران می­ شود و بخش عمده­ ای از آن هم سوخت می‌شود، می­ توان رونقی به کار توزیع ­کنندگان داد. توزیع ­کننده قدرتمند برای تبلیغ کتاب خرج می­ کند، برای رساندن کتاب به دست مشتری خرج می­ کند، برای ایجاد علاقه در بین کودکان نسبت به کتاب خرج می‌کند. اما توزیع­ کننده ضعیف از همه این‌ها می ­زند و همه دغدغه ­اش می شود اینکه امرار معاش کند.»

جشنواره عمار باید در جهت ایجاد تعادل میان تولیدات رسانه ای در حوزه های مختلف حرکت کند

فضائلی درباره نیاز حوزه‌ی نشر به حوزه‌ی تصویر برای اصلاح ساز وکارهایش بیان داشت: «کم­ توجهی به حوزه نشر و کتاب، گوش ه­ای از مظلومیت حوزه فرهنگ است. متاسفانه شاهد این هستیم که بخش‌های متفاوت برای انواع دغدغه ­ها اهمیت قائل هستند اما به فرهنگ که می­ رسند با کم ­توجهی از کنار آن رد می­ شوند. بیشتر توجه­ ها به سمت مستند سیاسی است. البته منکر اهمیت این حوزه نیستم، ولی باید بین موضوعات تعادل برقرار باشد. نمی­ شود که رهبری بگوید فرهنگ مهم­ترین موضوع است، اما بی­ توجهی به آن این چنین شدید باشد. به نظر می‌رسد که جشنواره عمار باید در جهت ایجاد این تعادل حرکت کند.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا «استقبال ناشران و فعالان این حوزه را از این مستند چگونه ارزیابی می کنید؟» گفت :«برای تولید این اثر، مشاوره گرفتن و گفتگو با دست اندرکاران این حوزه، از پیش از تولید کار شروع شد. دوستانی که در مرکز رسانه ­ای شیرازه فعال هستند، بصورت مشخص بر روی حوزه کتاب تمرکز کرده‌اند و در تولید کار کمک ­های فراوانی داشتند. کسانی که این کار را دیده ­اند خوشبختانه رضایت داشتند. البته طبیعی است که رضایتشان نسبی بوده است.»

۱۵

ادعای جامعیت در این کار ندارم

فضائلی ادامه داد: «به هر حال این کار اولین کار بنده است و نواقصی دارد. ادعای جامعیت هم در این کار وجود ندارد. کسانی هم هستند که مدافع برپایی نمایشگاه کتاب هستند و ادله­ ای برای این ادعا دارند منتهی به‌خاطر محدودیت ­هایی که داشتیم، امکان مصاحبه با آن‌ها فراهم نشد. البته در مرحلۀ تحقیقات صحبت­ های آن‌ها را هم در نظر گرفتیم. اما نیت اصلی از ساخت این اثر طرح موضوع است. امیدوارم شرایطی پیش بیاید که بتوانیم اثری بهتر و جامع ­تر در این موضوع بسازیم.»

وی افزود: «این اثر به صورت کامل برآمده از حرف‌های کارشناسان است. چه در مرحله تحقیقات و چه در فرایند ساخت. در خود مستند شاهد حضور افرادی همچون محمد حمزه زاده و دکتر ناصر فکوهی هستیم که در حرفه­های خود از سرآمدان هستند. همچنین تعداد دیگری از جوانان این عرصه هم با ما صحبت کرده­اند که بواسطه درگیری عمیقی که با موضوع داشته اند صحبت­ هایشان کاملا قابل استناد است. البته کسانی هم بودند که ما تمایل داشتیم با آن‌ها صحبت کنیم اما آن‌ها به دلایل شخصی حاضر به مصاحبه نشدند.»

«اصل قصه» مستندی درباره اقتصاد نشر است. این مستند در مصاحبه با برخی فعالان و کارشناسان حوزه نشر، به بررسی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و واکاوی وضعیت عرضه و فروش کتاب در کشور می‌پردازد.

«اصل قصه» امروز ساعت ۲۱:۳۰ در سالن ۳ سینمافلسطین محل برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار اکران می شود.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *