«کلاه انگلیسی» به دلایل رواج بانکداری اسلامی در غرب می پردازد

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، سیدمهدی کرباسی، مستندساز امسال با سه اثر جدید «فاکتور صوری»، «ضلع شرقی وال استریت» و «کلاه انگلیسی» در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار حاضر شده است.

کرباسی درباره علت تولیدات اخیر خود در حوزه اقتصاد گفت: «ایده اولیه مستند «فاکتور صوری» در سال ۹۰ شکل گرفت که آن سال توسط حضرت آقا سال جهاد اقتصادی نامیده شده بود و خوب این خیلی‌ ما را ترغیب کرد به این‌که به دغدغه‌ای که داشتیم جدی‌تر بپردازیم. ولیکن به دلایلی تولید «فاکتور صوری» به تعویق افتاد و نهایتا در مهرماه امسال در دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد.»

وی افزود: «پس از آنکه مستند «فاکتور صوری» را در مرکز سفیرفیلم تولید کردیم، تصمیم گرفتیم این موضوع را رها نکنیم. ما در حین پژوهش مستند «فاکتور صوری» به سوژه‌هایی رسیدیم که آن‌ها را جذاب یافتیم و احساس می‌کردیم قابلیت پرداختن دارند و می‌توانند کارهای کوتاهی از آنها تولید کرد. از طرفی ظرفیت پرداختن به آن‌ها در سیر محتوایی فیلم «فاکتور صوری» وجود نداشت. لذا تصمیم گرفتیم در کارهای کوتاه بعد از «فاکتور صوری» به آن‌ها بپردازیم که تا به حال موفق شدیم و دو اثر تولید شده است. یکی با نام «کلاه انگلیسی» و دیگری با نام «ضلع شرقی وال استریت» است.»

۲

این مستندساز درباره موضوع مستند «کلاه انگلیسی» توضیح داد: «موضوع «کلاه انگلیسی» این است که آقای دیوید کامرون چند سال پیش در همایشی تحت عنوان همایش اقتصاد اسلامی مطرح کرد که لندن باید یکی از اصلی ترین پایتخت‌های اقتصاد اسلامی باشد و سوژه فیلم حول این بحث و اینکه این‌ها با چه نیتی این بحث را مطرح کردند که اقتصاد اسلامی را در کشورشان رواج دهند و بانک‌های اسلامی ایجاد کنند، می چرخد.»

وی افزود: «رویکردی که بین عامه مردم وجود دارد این است که اینها به خاطر اینکه به کنه توانمندی اقتصاد اسلامی پی بردند، سراغ آن آمدند. اما ما در این اثر روایتی متفاوت را حول این موضوع شکل دادیم.»

کارگردان مستند «فاکتور صوری» درباره اثر دیگر خود گفت: «مستند «ضلع شرقی وال استریت» نیز کار دیگر ما در جشنواره عمار پنجم است. در این اثر نظریه‌ای که اخیرا آقای توماس پیکتی از اقتصاددان‌های فرانسوی و مطرح جهان ارائه کرد و در سال گذشته نیز سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد، را تشریح کردیم. ایشان کتابی نیز حول این نظریه تحت عنوان «سرمایه در قرن ۲۱» نوشته اند. آقای پیکتی در بحث‌هایی که حول این نظریه‌ مطرح کرده، به علل ایجاد جریان جنبش اشغال وال استریت پرداخته و گفته نظریه من این جریان را توجیه می کند.»

وی در توضیح نظریه آقای پیکتی بیان داشت: «کلیت نظریه‌ ایشان در رابطه با بحث نابرابری است. اینکه سرمایه‌ای که منجر به رشد اقتصاد نشود، سرمایه‌ای است که ایجاد نابرابری و بی‌عدالتی و در نتیجه ایجاد فاصله طبقاتی می‌کند.»

کرباسی افزود: «پس از آنکه ما نظریه ایشان نسبت به اقتصاد آمریکا را بررسی کردیم، این نظریه را درباره ایران بررسی تطبیقی کردیم تا ببینیم پارامترهایی که ایشان در اقتصاد آمریکا در نظر گرفته، چه وضعیتی در اقتصاد ایران دارد؟ به نتایج جالبی نزی رسیدیم که در فیلم بیان می کنیم. یعنی در واقع امکان سنجی کردیم، درصد تحقق جنبش وال استریت را در ایران.»

این مستندساز افزود: «احتمالا یک یا دو قسمت دیگر از این مجموعه را تولید کنیم. االبته این آثار هر کدام هویت مستقلی دارند و در عین حال از وحدت فرمی تبعیت می کنند.»

وی درباره موضوعات قسمت‌های آتی این تولیدات بیان داشت: «احتمالا اثر بعدی درباره Venture Capital  ها باشد. مراکز سرمایه گذاری، که در بانک‌های کشور ما نیز اجرا می‌شود. یکی از کارهایی که این Venture Capital ها انجام می‌دهند این است که بر روی ایده‌های نابی که وجود دارد هرچند که فرد ایده دهنده اعتبار زیادی نداشته باشد، سرمایه گذاری می‌کنند. اما امروز بانک‌های ما کار Venture Capital ‌ها را انجام می‌دهند. با این تفاوت که فقط به کسانی که اعتبار داشته باشند کمک می‌کنند و عملا همه کسانی که ایده‌های خوبی دارند، نمی‌توانند در این سیستم شرکت کنند.»

کرباسی تشریح کرد: «بحثی که ما مطرح می کنیم این است که بانک‌ها یا باید این کار را از سیستم خود حذف کنند یا آنکه به سمت همان Venture Capitalها درست سوق دهند. یعنی به سمتی ببرند که بر روی آن ایده‌های ناب سرمایه گذاری کنند و سعی کنند آن‌ها را پرورش دهند تا به یک خروجی خوبی برسند.»

کارگردان مستند «فاکتور صوری» درباره اثر دیگر این مجموعه تولیدات گفت: «موضوع اثر دیگر نیز احتمالا درباره بحث تعدد تراکمی بانک‌ها در کشور باشد. ما در نظر داریم قیاسی با کشورهای دیگر کنیم و در پاسخ این سوال برآئیم که چرا این اتفاق افتاده است.»

کرباسی ادامه داد: «در برخی از این کارها از مصاحبه‌های مستند «فاکتور صوری» استفاده شده و در برخی نیر خیر و کار کاملا مستقلی از «فاکتور صوری» ارائه کرده ایم.»

وی همچنین درباره واکنش مخاطبان پس از نخستین اکران عمومی مستند «فاکتور صوری» روز گذشته در جشنواره عمار بیان داشت: «نظرات خوبی از مخاطبان دریافت کردیم و کار با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد. البته مثل برخی اکران‌های دانشگاهی عده‌ای نظرشان بر این بود که می‌شد کار برنده‌تر باشد. که حقیقت این است که ما در مرحله پژوهش کار کاملا به این موضوع رسیده بودیم و بنا داشتیم نگاه منصفانه‌ای نسبت به نظام بانکی داشته باشیم.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *