«اصل قصه» سعی در نمایش ایرادات نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دارد

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، مجید فضائلی، کارگردان مستند «اصل قصه» شب گذشته ۱۶ دی ماه در پنجمین جشنواره فیلم عمار میهمان ویژه برنامه سینماعمار رادیو گفتگو شد.

فضائلی در توضیح مستند «اصل قصه» گفت: «این مستند یک اثر نیمه بلند است که به بررسی نمایشگاه کتاب در کشور ما و کاستی‌هایی که در حوزه نشر و توزیع کتاب وجود دارد می‌پردازد. به نظر می‌رسد نمایشگاه کتاب تهران که مهم‌ترین اتفاق فرهنگی کشور چه به لحاظ تعداد مخاطب چه به لحاظ گردش مالی و… است دچار ایراداتی شده که ماهیت آن را دستخوش تغییر نموده است. این مستند سعی در معرفی این اشکالات دارد تا ان شاالله در آینده مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.»

۳۳

وی با بیان این مطلب که «اصل قصه» یک مستند گزارشی است. ابراز امیدواری کرد در آینده بتواند مستندی بلند و تحلیل در این رابطه بسازد.

این مستندساز در پاسخ به این سوال که آیا در کشور ما مافیای نشر و توزیع وجود دارد گفت: «اگر بگوئیم برخی ناشران در حوزه نشر و توزیع قوی‌ترند و آن‌ها هستند که بازار را مدیریت می‌کنند طبیعی است که چنین چیزی وجود دارد ولی نکته مهم این است که اساسا سیستم توزیع در کشور ما دچار مشکل است.»

فضائلی ضمن تایید تعدد مستندهای صرفا گزارشی و به نوعی صداوسیمایی در پنجمین دوره جشنواره عمار عنوان داشت: «به نظر می‌رسد آثار این دوره از جشنواره دچار کلیشه‌هایی شده‌اند و‌‌ رها شدن از این کلیشه‌ها هم نیازمند تمرین زیادی است. به نظرم برای جشنواره‌ای که در دوره پنجم‌اش است و در ابتدای راه است چنین مسائلی طبیعی به نظر می‌رسد ولی جشنواره عمار مسیر رشد و تکامل خود را شروع کرده. درباره «اصل قصه» هم باید عرض کنم این اولین کار من در مقام کارگردان است و هیچ ادعایی ندارد که خوب بحث را معرفی کرده و به نوعی تنها موضوع و مشکل را توضیح دادیم.»

۳۴

کارگردان «اصل قصه» نو بودن موضوع در فضای رسانه را جدی ‌ترین ویژگی این اثر دانست و افزود: «این بحث‌ها در فضای نخبگانی و بین ناشران بوده ولی تاکنون در فضای رسانه کمتر به آن پرداخته شده است.»

ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو، به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار هرشب بطور زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۱ بر روی موج FM ردیف ۱۰۳٫ ۵ پخش می‌ گردد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *