آقایی: ایده برگزاری کارگاه های عمار از تجربیات سفیرفیلم بود

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، محسن آقایی، از مسئول برگزاری کارگاه های آموزشی سفیر در عمار در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در حاشیه برکزاری این کارگاه ها، میهمان ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو شد.

۴

آقایی با اشاره به یکی از جملات سید شهیدان اهل قلم، سیدمرتضی آوینی اظهار داشت: «ایشان می‌فرمایند ما باید در مدارس مان سنگ را از الماس جدا کنیم، سره باید از ناسره جدا شود. اگر سنگ‌ها از الماس جدا نشوند، سنگ ها بر مسند آموزش خواهند نشست و از دل سنگ الماسی بیرون نخواهد آمد. امسال اتفاقی که افتاد این بود که برای اولین بار آن خط شکنی که در حوزه تولید رخ داده بود، یک قدم به عقب آمد و وارد مرحله آموزش شد.»

آقایی درباره دلایل برگزاری چنین کارگاه‌هایی گفت: «یکی از ضعف‌های سیستم هنر کشور که امروز مشاهده می‌شود و در خروجی‌ها زاویه‌هایی ارزش‌ها پیدا کرده، بحث آموزش است. متأسفانه آموزش‌هایی که امروز در فضای هنر کشور داده می‌شود، تکنیک صرف است. تکنیکی که آمیخته با مفاهیم و ارزش‌ها نیست.»

وی در پاسخ به این سوال که «چه تفاوتی در موضوعاتی مانند قاب‌بندی یا پرسپکتیو بین یک فیلم‌ساز انقلابی و غیرانقلابی می‌تواند وجود داشته باشد؟» افزود: «تفاوت‌هایی زیادی وجود دارد. در بحث آموزش این تفاوت‌ها در مثال‌هایی که مدرس بیان می کند، خود را به خوبی نشان می‌دهد. از این گذشته فیلم سازی که بدون در نظر گرفتن اخلاق بخواهد به فیلم سازی بپردازد از هر ابزاری برای برانگیختن عواطف، احساسات و غرایز مخاطب استفاده می‌کند تا به هر نحو ممکن پیام خود را القا کند.»

۶

مسئول برگزاری کارگاه‌های آموزشی سفیر در عمار در ارزیابی که از فضای آموزشی هنر در کشور بیان داشت: «در فضای کنونی صحبت از پارادایم‌های انقلاب اسلامی در فضاهای آموزشی بسیار سخت شده است، اما به دنبال آن هستیم که این فضا را بشکنیم و این نوع از آموزش را تثبیت کنیم.»

وی درباره شکل گیری ایده این کارگاه‌ها گفت: «ایده اولیه کارگاه‌هایی با این سبک اولین بار در معاونت آموزش سفیرفیلم شکل گرفت. ما در موسسه سفیرفیلم با بررسی منابع و اطلاعات موجود، بومی سازی و پژوهش‌های مجدد اقدام به دسته  بندی این منابع با رویکردهای ایرانی- اسلامی کردیم. علاوه بر این، تجربیاتی که مستندسازان موسسه سفیرفیلم در طی سال‌های متمادی کسب کرده بودند، به این منابع اضافه شد و طرح درس‌ها بر این اساس شکل گرفت.»

آقایی در پاسخ به این سوال که «در این کارگاه‌ها چقدر از ظرفیت‌های موجود جبهه فرهنگی انقلاب استفاده شده است» ادامه داد: «ارتباطات نفر به نفر خوبی با اساتید محترمی که دغدغه‌های جبهه فرهنگی انقلاب را دارند برقرار کرده‌ایم. تحت آموزش این اساتید بوده‌ایم و اکنون نیز این ارتباط را حفظ کرده‌ایم. اما ما اکنون در ابتدای راه هستیم و تا تثبیت این موضوع و نشان دادن اهمیت آن راه درازی در پیش داریم.»

مسئول کارگاه‌های آموزشی سفیر در عمار دیگر وجه تمایز این کارگاه‌ها را ارتباط عمیق و از روی عاطفه با هنرجو دانست و افزود: «تا زمانی که مدرس با هنرجو با هم ارتباط عمیقی نداشته باشند، انتقال پیام بسیار سطحی خواهد بود.»

۵

وی با اشاره به کارگاه هایی با نام «اعتکاف‌های سینمایی» در سفیرفیلم که پیش از این برگزار شده است، از آن به عنوان یک تجربه موفق در امر آموزش و ارتباط عمیق فیلم‌سازان با یکدیگر یاد کرد.

مسئول برگزاری کارگاه‌های آموزشی سفیر در عمار ضمن تشکر از آقایان اسفندیاری، نیرومند و شهیدی که در این دوره کمک‌های زیادی به این کارگاه‌ها نمودند، افزود: «بنده اعتقادی ندارم که مدرس کلاس حتما باید از چهره‌های مطرح باشد. بلکه باید به فیلم‌سازان جوان هم این فرصت داده شود، تجربیات خود را با کسانی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند به اشتراک بگذارند. ولی محتوا و جزوات آموزشی حتما باید تحت نظر اساتید تدوین شود.»

آقایی در پایان با اشاره به استقبال پرشور از کارگاه ها در طول برگزاری جشنواره و درخواست‌های مکرر برای تداوم این کارگاه‌ها، ابراز امیدواری کرد: «این کارگاه‌ها پای ثابت جشنواره فیلم عمار در سال‌های آینده خواهد بود.»

ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو، به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار هرشب بطور زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۱ بر روی موج FM ردیف ۱۰۳.۵ پخش می گردد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *