هیچگاه به سوال مردم در مورد حلال بودن سود بانک‌ها جواب واضح ندادیم

به گزارش خبرنگار سفیرفیلم، سیدمهدی کرباسی کارگردان مستند «فاکتور صوری»، «ضلع شرقی وال استریت» و «کلاه انگلیسی» در پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار، در حاشیه اکران این مستندها، میهمان ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو شد.

کرباسی درباره «فاکتور صوری» بیان داشت: «موضوع اصلی «فاکتور صوری» بانکداری است. در این کار ما سعی کردیم به یک شبهه مردم یعنی بحث حلال یا حرام بودن معاملاتی که با بانک انجام می دهند، پاسخ دهیم. حالا چه سود می‌گیرند یا اینکه سودی را درمقابل آن وامی که از بانک می‌گیرند پرداخت می‌کنند. اینها همیشه برای مردم مسئله بوده است. شما اگر به دفتر مراجع مراجعه کنید جزو پر تکرارترین سوال‌هایی که می شود، این بحث است و می‌شود گفت هیچ وقت هم یک جواب ساختارمند و قابل فهم که بیاید و این موضوع را برای مردم تبیین کند وجود نداشته است.»

۲

این مستندساز خاطرنشان کرد: «ما در این کار سعی کردیم با یک بیان شبه هنری بیایم به این موضوع بپردازیم و این شبهه را جواب بدهیم و بگوییم ایراد کار کجاست و بانک‌ها کجای کار دارند سهل انگاری می‌کنند. اینکه راه باید چه باشد و از چه قانون و قاعده‌ای باید طبعیت شود تا این‌که این اتفاقات تلخی که می‌تواند اثرش را در زندگی مردم بگذارد و به صورت وضعی تاثیرگذار باشد، اتفاق نیافتد.»

وی درباره پخش تلویزیونی این اثر اظهار داشت: «یکی از دغدغه‌هایمان این بوده که به صورتی بسازیم که بشود از طریق تلویزیون برای مردم نمایش داد. حرف، حرف سنگینی نیست و قابلیت پخش در تلویزیون را دارد.»

کرباسی درباره موضع مستند پیرامون بانکداران بیان داشت: «یقینا به بانک ها بر میخورد! من عقیده‌ام این است که هر چیزی درباره بانک گفته شود به بانک برمی‌خورد. مثلا ما اکران‌هایی داشتیم برای یک سری از عوامل بانک‌ها که مدیرعاملان بعضی بانک‌ها حضور داشتند و بهشان برخورده بود. مثلا یک جایی در دوربین مخفی نشان می‌دهیم بعضی از کسانی که در بانک‌ها کار می‌کنند هیچ تسلطی بر قانون ندارند، خیلی بهشان برخورده بود. می توان گفت همه قشرها که مسئولیتی دارند در بخش‌های مختلف چنین روحیه‌ای در آنها هست، ولی مردم باید با این مسئله آشنا شوند.»

وی در انتها گفت: «چیزی که لازم دانستم بگویم دو فیلم کوتاهی بود که در عقبه پژوهش‌هایی که در «فاکتور صوری» انجام داده بودیم و احتمالا یکی دو اثر دیگر نیز در کنار آن خواهیم. ساخت. این آثار از دل پژوهش های «فاکتور صوری» استخراج شده اند. این دو اثر نیز در جشنواره حاضر شده اند. با نام ای «کلاه انگلیسی» و «ضلع شرقی وال استریت» که «کلاه انگلیسی» به همراه «فاکتور صوری» در کنار کار مستند آقای خلیلی «نازیسم» نامزد دریافت فانوس بلورین بخش اقتصاد مقاومتی جشنواره عمار شدند. در واقع می توان گفت ۳ اثر از ۷ اثر نامزد بخش اقتصاد مقاومتی، محصول سفیرفیلم هستند.»

ویژه برنامه «سینماعمار» رادیو گفتگو، به مناسبت برگزاری پنجمین جشنواره مردمی فیلم عمار هرشب بطور زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۱ بر روی موج FM ردیف ۱۰۳.۵ پخش می گردد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *