سینمای مستند درگیر کلیشه های سینمای داستانی نشده است

محمدصادق باطنی تهیه کننده مستند «جای خالی» درباره انتخاب موضوع این فیلم بیان کرد: حوزه فرهنگ عمومی، آداب ها و آسیب های رفتارهای اجتماعی مردم ایران موضوع اصلی این مستند است. این موضوع، موضوع بزرگی بود که ما از اول مشخص می کردیم که به خود موضوع بپردازیم و یا روی نقاط ریزتر و مشخص‌تری توجه کنیم.

وی توضیح داد: تاکنون به اصل بحث فرهنگ عمومی بسیار کم پرداخته شده است و ما نیز تصمیم گرفتیم به تمامیت موضوع فرهنگ عمومی مردم ایران بپردازیم.

باطنی درباره مدت زمان تحقیق و فیلمبرداری این فیلم مستند اظهار کرد: به دلیل اینکه «جای خالی» یک مستند پژوهشی است، تا انتهای کار همیشه با تحقیق و پژوهش همراه بود اما تحقیقات متمرکز این مستند حدود ۶ ماه به طول انجامید و زمان فیلمبرداری نیزحدود ۲ ماه بود.

این تهیه‌کننده که کارگردانی مستند «دوپینگی ها» را در کارنامه مستندسازی‌اش دارد، درباره فیلم های مستند حاضر در جشنواره فیلم فجر گفت: تمام مستندهای بخش سینمای حقیقت جشنواره فیلم فجر را دیده‌ام و طبق گفت‌وگوهایی که با دوستان در برج میلاد داشتیم به این نتیجه رسیدیم که کیفیت مستندهای بخش مسابقه خیلی بالا هستند.

وی افزود: خوشبختانه سینمای مستند درگیر کلیشه هایی که گاهی بعضی از فیلم های سینمایی درگیر آن هستند، نشده است. موضوعات سینمای مستند به شدت متنوع است و پرداخت های متفاوتی هم به این موضوعات شده است. هر مستند حاضر در جشنواره فیلم فجر با دیگر مستند شرکت کننده در بخش سینمای حقیقت از نظر موضوع، داستان و غیره فرق می کند.

باطنی درباره حضور مستندها در جشنواره فیلم فجر در کنار فیلم های سینمایی بیان کرد: در جهان امروز مرز بین سینمای داستانی و سینمای مستند تقریبا برداشته شده است. مستندهای داستانی زیادی داریم و یا فیلم های سینمایی که با موضوعات مستندگونه ساخته شده اند. این مرز خیلی کم شده است.

این تهیه کننده با توجه به رقابت و مقایسه بین سینمای مستند و سینمای داستانی خاطرنشان کرد: رقابت این دو حوزه با هم نابرابر است و در هر صورت سینمای داستانی با وجود بازیگران مطرح، عوامل به نام و… همیشه برای مخاطبان دارای جذابیت های بیشتری بوده است.

وی افزود: در جشنواره فیلم فجر ذائقه ها به سمت فیلم های سینمایی است و نمی شود توقع زیادی از جشنواره برای فیلم های مستند داشت.

محمدصادق باطنی در پایان سخنانش با توجه به نمایش فیلم های مستند در سالن اصلی برج میلاد اظهار کرد: وضعیت نمایش فیلم های مستند در جشنواره سی و سوم فجر، خیلی بهتر از سال های گذشته است. اگر فیلم های مستند مانند مسابقه سینمای ایران دارای مسابقه هستند، پس باید مثل امسال وضعیت نمایش خوبی هم داشته باشند. نمایش در سالن اصلی اتفاق خوبی برای بخش سینمای حقیقت است.

منبع: سی و سومین جشنواره فیلم فجر

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *