«چشم در برابر چشم» برای آگاهی مردم از اصل ماجرای اسیدپاشی می آید

محمدرضا تاجدین، معاونت عرضه و تعاملات سفیرفیلم در گفتگو با خبرنگار سفیرفیلم، با اشاره به اهمیت روشنگری افکار عمومی و همچنین بازگوکردن ابعاد مختلف واقعه ناگوار اسیدپاشی، «چشم در برابر چشم» را اثری ارزشمند و قابل توجه دانست که چهره واقعی مدعیان دروغین حقوق بشر را به مخاطبان نمایش می دهد.

وی در توضیح علت حمایت سفیرفیلم از مستند «چشم در برابر چشم» با اشاره به رسالت این سازمان در تولید و همچنین معرفی آثار قابل توجه در عرصه های مختلف، گفت: سفیرفیلم با توجه به رسالتی که برعهده دارد؛ در کنار بخش تولیدی خود، بعد از نیازسنجی وارد حیطه انتشار آثار خوب فرهنگی شد. باید بگوییم موتور تولید اثر فرهنگی در سال های اخیر خوب به حرکت درآمد، اما در این زنجیره هنوز معرفی شدن اثرها به مخاطب و تبلیغات آنها دچار مشکلاتی بوده است. بر همین اساس سفیرفیلم برای بهبود وضعیت معرفی و کمک به انتشار این آثار، شبکه های متعدد پخش و توزیع خود را در سراسر کشور گسترده است؛ که از جمله آنها می توان به شبکه پخش مویرگی و توزیع مجازی آثار از طریق فروشگاه اینترنتی سینما مارکت اشاره کرد.

وی در توضیح سند محتوایی سفیرفیلم برای حمایت از آثاری مثل «چشم در برابر چشم» افزود: باید گفت که سفیرفیلم تصمیم جدی در عرصه حمایت از تولید و انتشار آثاری در چهارچوب اسناد محتوایی خود دارد. همچنان که در جشنواره فیلم عمار نیز شاهد حضور قدرتمند سفیرفیلم با آثار متعدد و متنوع بودیم.

معاون عرضه و تعاملات سفیرفیلم در ادامه سخنان خود با اشاره به محتوای مستند «چشم در برابر چشم» این مستند را یک اثر ارزشمند توصیف کرد و افزود: «چشم در برابر چشم» توانسته است موضوع تلخی را که باعث رنج افکار عمومی شد به خوبی بررسی کند و آن را بشکافد. به نظر ما سرپوش گذاشتن بر سر این اتفاق یک حرکت اشتباه است و ابعاد مختلف این حادثه باید بررسی بشود.

tajdin

تاجدین «چشم در برابر چشم» را دارای سه نقطه قوت شاخص دانست و گفت: یکی از نقاط قوت این مستند، بررسی حادثه ی اسیدپاشی اصفهان به همراه پرونده اسیدپاشی خانم بهرامی است که توانسته است با یک قیاس خوب چند نکته اجتماعی را برای ما معین سازد.

وی افزود: یکی سهم تجربه ناپذیری ما ایرانی ها در تکرار این وقایع است. اگر ما در واقعه اسیدپاشی به خانم بهرامی،  با توجه به همه وقایع پیرامون آن یعنی بحث دادگاه و قصاص و فضای رسانه ای حقوق بشری دروغین – که برای بخشش فرد اسیدپاش شکل گرفت – دقت میکردیم و از آن درس می گرفتیم، امروز دیگر شاهد تکرار چنین اتفاقاتی نبودیم. اینها تجربه است. و امروز نیز اگر از این واقعه اسیدپاشی در اصفهان عبرت نگیریم، و اگر چند اثر رسانه ای قدرتمند مثل این مستند ساخته نشود، بعید نیست که این ماجرا تکرار شود.

تاجدین ادامه داد: نکته دیگری که «چشم در برابر چشم» توانسته است به آن بپردازد، توجه به معنای حیات در قصاص است. همانطور که خداوند در آیه ۱۷۹ سوره مبارکه بقره می فرماید «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاهٌ »، متوجه می شویم که اگر قصاص در جامعه با آگاهی جامعه و پشتیبانی گروه های مختلف – که داعیه دفاع از حقوق بشر را دارند – انجام می شد، شاهد چنین وقایع تلخی نبودیم.

وی با اشاره به سیاست بازی هایی صورت گرفته پیرامون این واقعه، بیان داشت: ما متاسفانه دیدیم که در ماجرای اسیدپاشی گروه های سیاسی بدون توجه به تلخی این ماجرا، آن را ابزاری برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود قرار دادند. مدعیان حقوق بشر غربی در ایران با استفاده از ابزارهای رسانه ای متعلق به جریان اصلاح طلب، یکپارچگی رفتار را از خود نشان ندادند و در حادثه اسیدپاشی خانم بهرامی بی توجه به فرد قربانی صرفا برای زشت  جلوه دادن قصاص فعالیت کردند و بعد از آن هم در پرونده اسیدپاشی اصفهان هدف شان فقط ناامن جلوه دادن کشور در رسانه های داخلی و خارجی بود.

معاون عرضه و تعاملات سفیرفیلم، ادامه داد: نکته جالب اینجاست که همین افراد که در پرونده اسیدپاشی اصفهان داعیه مقابله با افراد اسیدپاش را دارند، امروز اگر آن فرد عامل اسیدپاش امروز دستگیر شود، سروصدا راه می اندازند که این جنایت کار قصاص نشود. این مستند توانسته است این وجهه از حادثه ناگوار اسیدپاشی در ایران را با یک قیاس خوب بین پرونده ها مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: مستندهایی از جنس «چشم در برابر چشم» به آگاهی آحاد مردم کمک بسیاری می کنند. دلیل اصلی حمایت تمام قد سفیرفیلم از این اثر نیز سهم داشتن در آگاهی بخشی به عموم مردم بوده است.

تاجدین در پایان با پیش بینی استقبال خوب از این مستند، اضافه کرد: با توجه به زحماتی که تیم سازنده در این پروژه کشیده است و هچنین حساسیت برانگیزبودن سوژه این مستند، به یاری خداوند استقبال خوبی از این اثر خواهد شد. هدف ما نیز دیده شدن این اثر ارزشمند است. اثری که می تواند به بسیاری از سوالات موجود پیرامون این وقایع جواب دهد و سهمی قابل توجه در روشنگری اذهان عمومی داشته باشد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *