هیاهوی مجدد رسانه های غربی به دنبال نخستین قصاص چشم در برابر چشم

به گزارش سفیرفیلم، اولین قصاص چشم در برابر چشم در تاریخ انقلاب اسلامی ۱۲ اسفند ماه ۹۳ در زندان رجایی شهر کرج انجام شد.

چندی قبل دادستان تهران در جمع خبرنگاران اعلام کرد، حکم دو پرونده قصاص اسیدپاشی آماده اجراست که صبح ۱۲ اسفند دو مرد اسیدپاش برای اجرای حکم به زندان رجایی شهر منتقل شدند. این احکام قرار بود در حضور قاضی محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، مسئولان زندان و پزشکی قانونی و جمعی از پزشکان متخصص اجرا شود. نخستین مرد اسیدپاش حدود پنج سال قبل روی راننده ای در قم اسید پاشید و باعث نابینایی این فرد شد.

قربانی اسیدپاشی پس از این حادثه گفت: دوازدهم مرداد سال ۸۸ در حال مسافرکشی بودم که دو مرد موتورسوار روی من اسید ریختند. به خاطر اختلافاتی که با همسرم دارم، احتمال می دهم او در این ماجرا نقش داشته باشد.

عامل اصلی این حادثه، به نام مجتبی، بیست ونه ساله، پس از دستگیری در جریان تحقیقات با اعتراف به جرم خود گفت: من از سوی دو زن برای این اسیدپاشی اجیر شده بودم. روز حادثه با دوستم او را تعقیب کرده و پس از اسیدپاشی، با موتور از محل فرار کردیم.قضات دادگاه کیفری قم پس از محاکمه مجتبی را به قصاص عضو ـ نابینایی کامل هر دو چشم و پرداخت دیه و ۱۰ سال زندان محکوم کردند. دیگر متهمان نیز به شلاق و سه سال زندان محکوم شدند.پس از پنج سال از این اسیدپاشی و تائید حکم در دیوان عالی کشور، پرونده با نیابت قضایی برای اجرای حکم به دادستانی تهران فرستاده شد.

صبح دیروز حکم قصاص یک چشم در حضور و نظارت کامل پزشکان متخصص اجرا شد و به متهم مهلت داده شد دیه و هزینه درمان قربانی اسید پاشی را پرداخت کند تا حکم قصاص چشم دیگر اجرا نشود.

گفتنی است دومین قربانی اسیدپاشی که قرار بود دیروز حکم قصاص را اجرا کند، به حرمت ایام فاطمیه مهلت دوماهه ای به اسیدپاش داد و اگر در این مدت هزینه درمانش پرداخت نشود، حکم را اجرا می کند. داوود روشنایی ۱۰ سال پیش به دلایلی نامعلوم در منطقه مجیدیه تهران از سوی جوانی به نام حمید مورد اسیدپاشی قرار گرفت و چشم راست و بخشی از صورتش را از دست داد. با شکایت وی عامل حادثه تحت تعقیب قرار گرفت و دستگیر شد.

اما در این میان نکته ای که می تواند مورد توجه قرار گیرد، هیاهوی مجدد رسانه های غربی در مورد این اتفاق است.

سایت رادیو فردا در مطلبی با انتشار سخنان رها بحرینی، کارشناس بخش ایران سازمان عفو بین‌الملل، قصاص فرد اسیدپاش را نهایت قساوت دانست.

۶۶

رادیو فردا نوشته است: مجازات یک انسان به این شیوه که تعمدا او را نابینا کنند، اقدامی به شدت ظالمانه و تکان‌دهنده است که قابل بیان نیست.

بحرینی در ادامه بدون توجه به حقوق قربانیان فرد اسیدپاش گفته است: این مجازات نهایت قساوت دستگاه قضایی ایران را می‌رساند و نشان می‌دهد مقامات ایران به اصول ابتدایی انسانیت به‌ شدت بی‌اعتنا هستند.

همچنین سایت بی بی سی فارسی نیز با انتشار این خبر به این جریان سازی رسانه ای کمک کرده است.

۶۶۶

به دنبال این رسانه ها، سایت صدای آمریکا نیز با انتشار گزارشی از وضعیت حقوق بشر در ایران، خشونت علیه زنان ایرانی را در کشور بسیار گسترده دانسته است.

صدای آمریکا نوشته است: کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران می‌گوید مقامات حکومت ایران فضای مساعدی برای اعمال «خشونت علیه زنان» در جامعه ایجاد کرده‌اند.

۶۶۶۶

البته این نخستین بار نیست که رسانه های غربی در حادثه اسیدپاشی علیه مقوله قصاص موضع گیری می کنند. پیش از این نیز در پرونده اسیدپاشی به آمنه بهرامی، بی توجه به حقوق فرد قربانی، تمام تلاششان را کردند تا آمنه را از قصاص منع کنند و این حکم را نه یک حکم بازدارنده، بلکه یک حکم خشونت آمیز جلوه دهند. جالب آنکه همین رسانه ها در ماجرای اخیر اسیدپاشی اصفهان با یک تغییر موضع آشکار، نظام را متهم به بی تفاوتی و عدم برخورد با عوامل این پدیده شوم و حتی نیروهای متصل به انقلاب را عامل این ماجرا خواندند.

موضوعی که در مستند «چشم در برابر چشم» ساخته محمدعلی صدری نیا به خوبی به آن اشاره شده است. این اثر که به تازگی در دانشگاه تهران رونمایی شد، روایتی متفاوت از ماجرای اسیدپاشی در ایران است که در آن، کارگردان سعی دارد بدون نگاه سیاسی به رفتار رسانه ها و سازمان های حقوق بشری، واقعیت را برای تماشاگران روشن کند. واقعیتی متفاوت از آنچه رسانه های آن سوی مرزها تصویرسازی می کنند.

۶۶۶۶۶

این هیاهوی یک سویه و مغرضانه رسانه های غربی و مجامع حقوق بشر در حالی صورت می گیرد که به گفته آمنه بهرامی در مراسم رونمایی از مستند «چشم در برابر چشم»، کمپین های دروغین حقوق بشر تاکنون هیچ حمایتی از قربانیان اسیدپاشی نکرده اند. وی این سازمان ها را متعفن نامید.

همزمانی این دو ماجرا یعنی موج سازی دوباره رسانه های غربی علیه احکام اسلامی در ایران و موج اکران های دانشگاهی مستند «چشم در برابر چشم» می تواند جالب توجه باشد. تماشای این مستند می تواند به آگاهی بخشی جامعه در قبال این رسانه ها کمک شایانی کند.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *