«رادیوفردا» روی موج دروغ!

به گزارش سفیرفیلم، اندکی بعد از انتشار یادداشتی از رادیوفردا درباره مستند «نبرد خاموش» که در آن با نگاهی غیرمنصفانه به این مستند پرداخته بود، این بار این سایت ضدانقلاب در یادداشتی از مرکز سفیرفیلم نوشته است و آثار سفیرفیلم را با نگاه خود مورد بررسی قرار داده است. این یادداشت که با تیتر «سفیرفیلم و دفاع از مجازات‌های قوه قضاییه» منتشر شده است، فعالیت های این مرکز را مورد نقدی نادرست قرار می دهد.

رادیوفردا در یادداشت خود ضمن اشاره به وقایع سال ۸۸ تاسیس موسسات فرهنگی و هنری و رسانه ای را از فعالیت های نظام اسلامی در راستای مقابله با جنگ نرم دانسته و از مرکز سفیرفیلم سخن گفته و نوشته است:

«اعضای این مجموعه‌ها را جوانان و دانشجویانی تشکیل می‌دهند که یا عضو بسیج هستند و یا از نیروهای «ارزشی» فعال در فضای مجازی به شمار می‌روند. این مراکز که در سه سال گذشته محصولات صوتی-تصویری بسیاری تولید کرده‌اند٬ ساخت آنچه پیشتر مراکز فرهنگی-تبلیغاتی را سنتی به طور موردی انجام می‌دادند در حجم بالا در دستور کار قرار داده‌اند.»

رادیوفردا در ادامه به شرح فعالیت های این مراکز فرهنگی پرداخته است و با اشاره به مرکز سفیرفیلم، آنرا یکی از مهمترین مجموعه های شکل گرفته پس از فتنه ۸۸ دانسته است و نوشته است:

«یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های شکل‌گرفته پس از حوادث ۸۸ موسسه مستندسازی «سفیر» وابسته به مجتمع رسانه‌ای «اطلس» است که تاکنون دست‌کم ۷۰ مستند بلند و کوتاه صوتی و تصویری ساخته است. شناخته‌شده‌ترین محصولات این مرکز٬ تولید و پخش سه فیلم «مصاف»٬ «کدام انحراف» و «نبرد خاموش» به ترتیب علیه اکبر هاشمی رفسنجانی٬ محمود احمدی‌نژاد و درباره تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بوده است.»

این سایت ضدانقلاب با معرفی آثار مهم سفیرفیلم طبق عقیده خود آنها را آثاری انتقادی نسبت به دولت های گذشته دانسته و گفته است:

«مستند «مصاف» به بهانه بررسی «زمینه‌های شکل‌گیری فتنه‌های سال‌های ۷۸ و ۸۸» انتقادها و حملات صریحی متوجه عملکرد اکبر هاشمی و محمد خاتمی کرده است. در مستند «کدام انحراف» به اختلافات محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم مشایی با [آیت الله] سیدعلی خامنه‌ای در حوزه سیاست داخلی و خارجی پرداخته شده است.»

این نگاه یک سویه و غیرمنصفانه در حالی است که آثاری مانند «مصاف» و «کدام انحراف» با نگاهی بی طرف، سعی در روشن ساختن حقیقت وقایع سیاسی رخ داده در تاریخ جمهوری اسلامی را داشته است و تمام آثار سیاسی سفیرفیلم نیز همین هدف را دنبال می کنند.

radio

این سایت در ادامه با اشاره به مستند «من روحانی هستم» می نویسد:

«توزیع و پخش مستند جنجالی «من روحانی هستم» درباره پنج دهه فعالیت سیاسی حسن روحانی – از جمله نقش وی در ماجرای مک‌فارلین، مخالفت‌های نمایندگان دوره دوم مجلس با انتخاب میرحسین موسوی به عنوان نخست‌وزیر و حمله به کوی دانشگاه تهران در ۱۸ تیر ۷۸ – که از سوی موسسه چندرسانه‌ای «شفق‌مدیا» ساخته شد را نیز «سفیرفیلم» بر عهده داشت.

مستند «من روحانی هستم» جنجال زیادی در فضای سیاسی ایران به پا کرد و محمدباقر نوبخت٬ سخنگوی دولت و علی جنتی٬ وزیر ارشاد خواستار برخورد قوه قضاییه با عوامل تولید و پخش آن شدند.»

رادیوفردا در این یادداشت به معرفی کامل مرکز سفیرفیلم پرداخته است و اضافه کرده است:

«سفیرفیلم که پس از حوادث اعتراضی سال ۸۸ در ایران از سوی گروهی از اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت٬ در ابتدا «مرکز مستند سفیر» نام داشت.این موسسه اگرچه بدلیل تولید قابل توجه مستندهای کوتاه و بلند در طول سه‌ سال٬ در اردیبهشت ۱۳۹۲ به «سفیرفیلم» تغییر نام یافت٬ اما تلاش کرد تمرکز بر روی دانشگاه‌ها را که از ابتدا توجه ویژه‌ای به آن داشت٬ حفظ کند.

«سفیرفیلم» که بیشتر مستندهای خود را در دانشگاه‌ها به نمایش درآورده٬ آن‌طور که بنیان‌گذارانش گفته‌اند پیش از راه‌اندازی٬ نزدیک به یک سال به مطالعه شرایط سیاسی٬ اقتصادی٬ فرهنگی کشور پرداخته بود تا بتواند بر اساس اولویت‌های نظام در این حوزه‌ها محصولات خود را تولید و عرضه کند.

محمدرضا تاجدین، مسئول میز اقتصادی این موسسه سال ۹۲ در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو از راه‌اندازی سه میز تخصصی «اقتصاد»، «جهان اسلام» و «سبک زندگی» به منظور رصد تحولات این حوزه‌ها در ایران خبر داده بود.

وی ماهیت اصلی سفیرفیلم را نیز در اختیار گرفتن ابزار رسانه در خدمت مسائل نظام معرفی کرده است.

موسسه سفیرفیلم که محصولات خود را علاوه بر فروش از طریق نمایندگی‌های سراسری٬ از راه اینترنت نیز به دست خریداران می‌رساند٬ فروش اینترنتی برخی آثار تولیدی دیگر موسسات همسو را نیز بر عهده دارد.

مسئولان این موسسه اعلام کرده‌اند به علت «تقاضاهای زیاد» برای برگزاری دوره‌های آموزشی مستندسازی حضوری و مجازی٬ علاوه بر ساخت مستند به حوزه آموزش و تربیت نیروهای مستعد مستندسازی نیز قدم گذاشته‌اند.

محمدصادق باطنی، مسئول آموزش این موسسه گفته وی و همکارانش به دنبال برنامه‌های کلان و بلندمدت برای تربیت مستندسازان «متعهد» هستند.

سفیرفیلم در پیوند با همین برنامه٬ مشارکت در سومین جشنواره فیلم کوتاه دانش‌آموزی «مدرسه» را نیز آغاز کرده است.

این موسسه اعلام کرده از برگزاری چنین جشنواره‌هایی که به واسطه آموزش علاقه‌مندان٬ نقش مهمی در تربیت آینده‌سازان این عرصه دارند٬ پشتیبانی می‌کند.»

رادیوفردا در ادامه با اشاره به آخرین اثر سفیرفیلم یعنی مستند «چشم در برابر چشم» نوشته است:

«آخرین اثر «سفیرفیلم» مستند «چشم در برابر چشم» نام دارد که وب‌سایت این موسسه اعلام کرده اکران آن با استقبال «بسیار گرم» دانشجویان همراه شده است.

کارگردان این فیلم٬ محمدعلی صدری‌نیا و موضوع آن اسیدپاشی و بررسی ابعاد حقوق بشری حکم قصاص چشم در برابر چشم و آنچه «رفتار دوگانه» رسانه‌های غربی درباره این پدیده در سال‌های اخیر نامیده شده٬ است.

این مستند نخستین بار بهمن ۹۳ در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران پخش شد و وب‌سایت «سفیرفیلم» اعلام کرده تاکنون بیش از ۷۸ دانشگاه برای اکران آن درخواست داده‌اند.»

اما نکته قابل توجه در این یادداشت در انتهای این نوشته به چشم می خورد، آنجا که رادیوفردا «سفیرفیلم» را حامی افدامات ضدحقوق بشری معرفی می کند و می نویسد:

«این موسسه با دفاع از قصاص چشم برابر چشم از اجرای  این قصاص در ۱۲ اسفند ۹۳ در زندان رجایی شهر کرج استقبال کرده است.

اواسط اسفندماه سال جاری رسانه‌های ایران خبر دادند فردی که متهم به اسیدپاشی به صورت یک راننده تاکسی در شهر قم است، پس از چند سال حبس در زندان رجایی‌شهر کرج از ناحیه یک چشم نابینا شد.

گزارش‌ها حاکی است به متهم همچنین مهلت داده شد دیه و هزینه درمان قربانی اسیدپاشی را پرداخت کند تا حکم قصاص چشم دیگر وی اجرا نشود.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی حکم نابینا کردن یک متهم دیگر اسیدپاشی را هم صادر کرده که به‌دنبال مهلت دو ماهه دومین قربانی اسیدپاشی به اسیدپاش «به حرمت ایام فاطمیه» اجرای آن فعلا متوقف شده٬ اما اگر در این مدت اسیدپاش هزینه درمان قربانی را پرداخت نکند حکم اجرا می‌شود.

عفو بین‌الملل به دنبال اجرای قصاص چشم متهم به اسیدپاشی در شهر قم٬ این اقدام را «هولناک»٬ «وحشیانه» و نشانه «قساوت» نظام قضایی جمهوری اسلامی خوانده است.

محمدحسین رضوی تهیه کننده مستند «چشم در برابر چشم» گفته این فیلم در سکوت کامل خبری و برای جلوگیری از تاثیر احتمالی «هیاهوی» رسانه‌های داخلی و خارجی بر روند ساخت آن ساخته شده و سفیرفیلم حمایت از این مستند را به خاطر تاثیرگذاری آن در دستور کار قرار داده است.

این درحالی است که مستند «چشم در برابر چشم» به اذعان سازندگان آن و موسسه سفیرفیلم، اثری درباره حقوق بشر دروغین و حقوق بشر حقیقی است که قربانیان جنایت اسیدپاشی در آن صراحتا از نقش رسانه های غربی در پایمال شدن حقوق آنان سخن به میان آورده اند. این مستند که به شکل گسترده در فضای دانشجویی سراسر کشور منتشر شده است، سعی در پرده برداری از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر دارد.

رادیوفردا در پایان این نقد مغرضانه را با این جمله به پایان می برد:

«به نظر می‌رسد سفیرفیلم با حمایت از ساخت این مستند علاوه بر پشتیبانی از اولویت‌های فرهنگی٬ سیاسی جمهوری اسلامی به توجیه اقدامات مغایر با حقوق بشر آن نیز روی آورده است.»

آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که قصاص، این حق قانونی و منصفانه و عادلانه در منظر رسانه های غربی یک عمل ضدحقوق بشری تعریف می شود و با همین دیدگاه به تخریب آن می پردازند، لکن گویا سایت رادیوفردا یکی از رسانه هایی است که برای قرار گرفتن در لیست رسانه هایی است که بی توجه به حقوق قربانیان اسیدپاشی صرفا از جنبه سیاسی و منفعت طلبانه به موضوع می نگرد، اصرار دارد.

آنچه رسانه هایی مانند «رادیوفردا» اعمال ضدحقوق بشری می نامند تنها حق مسلم هر فرد قربانی است و باید گفت که شانتاژ خبری آلوده و منفت طلبانه ی این رسانه هاست که باید مورد نقد قرار گیرد.

تاکید می شود که موسسه سفیرفیلم با حمایت از آثاری مانند «چشم در برابر چشم» سعی در آگاهی بخشی هرچه بیشتر برای مردم داشته و دارد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *