پژوهشگر مستند «یزدان پرست»: باید این شهید را بیشتر بشناسیم

به گزارش سفیرفیلم، در آستانه رونمایی از مستند شهید «یزدان پرست» در دانشگاه علم و صنعت، با مصطفی مومنی راد، از محققان و پژوهشگران این مستند و همچنین از گردآورندگان کتاب خاطرات شهید یزدان پرست گفتگو کردیم. مومنی راد ضمن توضیح در مورد نحوه ساخت این مستند، این اثر را مقدمه ای خوب برای شناخت هرچه بهتر شهید یزدان پرست نامید.

مومنی راد در توضیح نحوه ساخت این مستند گفت: شروع پروژه «یزدان پرست» به دغدغه دانشجویان دانشگاه علم و صنعت خصوصا دانشجویان دانشکده معماری باز می گردد که علاقه خاصی به شهید یزدان پرست داشتند. همچنین مجموعه دفتر فرهنگی دانشکده معماری که خود شهید یزدان پرست نیز مدتی مسئولیتش را بر عهده داشتند. دوستان اصرار داشتند تا این شهید را به شکلی بهتر به عموم دانشجویان بشناسانند و فعالیت های رسانه ای برای معرفی این شهید انجام دهند.

وی در مورد نقطه آغاز فعالیت های پیرامون شهید یزدان پرست گفت: علاقه به بیشتر دانستن در مورد این شهید نقطه شروع فعالیت ما بود. بعد از اولین دوره بزرگداشت این شهید که در دانشگاه برگزار شد، علاقمندان شهید به نوعی برای فعالیت بیشتر در مورد شهید هم پیمان شدند که نتیجه آن انتشار کتابی در مورد زندگی شهید یزدان پرست بود که فرآیند جمع آوری و انتشار خاطرات ایشان، یک سال و نیم به طول انجامید و مصاحبه های زیادی توسط تیم تحقیقات با دانشجویان و همراهان و دوستان شهید انجام گرفت.

پژوهشگر مستند «یزدان پرست» ضمن اشاره به نقش سفیرفیلم در تولید این مستند، از لزوم فعالیت رسانه ای بیشتر در مورد این شهید سخن گفت و اضافه کرد: در خلال برگزاری مراسم رونمایی از کتاب شهید یزدان پرست، احساس کردیم که به دلیل عدم شناخت دقیق بسیاری از مردم و دانشجویان، نیاز است که در فضای رسانه ای نیز فعالیتی آغاز شود که با مرکز سفیرفیلم وارد مذاکره شدیم. آن زمان آقای رضوانی معاون تولید سفیرفیلم بودند و دوستان سفیر به دلیل علاقه و اهدافی که داشتند با پروژه همراه شدند و کار کارگردانی این اثر به آقای محمدجعفر مستشرق سپرده شد. می توانیم بگوییم که داستان و سیر کلی این مستند از مصاحبه هایی که قبلا برای کتاب گرفته شده بود، شکل گرفت و سفر به کردستان و صحبت با اساتید و دیگر آشنایان مستند را شکل داد.

وی افزود: موضوعی که همیشه دغدغه ما بود و ما به خاطر آن نگرانی داشتیم این بود که شهید یزدان پرست که در این دانشگاه بوده اند و بسیاری از فضاهای عمومی دانشگاه علم و صنعت امروز به نام ایشان است، چرا اینقدر گمنام و ناشناخته اند و دانشجویان بسیاری از شخصیت ایشان هیچ اطلاعی ندارند؟ و این بخش بزرگی از دغدغه ما بود که یاد و خاطره آن شهید را زنده نگه داریم.

این فعال دانشجویی در ادامه گفت: البته یک عامل شاید همراهی ایشان با شهید آوینی باشد که نام ایشان ذیل نام شهید آوینی قرار می گیرد و کمتر شنیده می شود. اما همین امر نیز قابل توجه است که ما بگوییم این شهید چه شخصیتی داشته است که همراه شهید آوینی به شهادت رسیده است؟ شهید یزدان پرست نیز یکی از همین دانشجویان بوده است. ما تلاش کردیم بگوییم که یک نفر مانند دیگران و از جنس خود ما به این درجه رسیده است. تلاش کرده ایم که فضای دانشجویی زندگی ایشان را به تصویر بکشیم.

مومنی راد در پایان با اشاره به عنایت مستقیم شهید در امر ساخت این مستند و کتاب گفت: حرفی بین ما که روی این پروژه کار می کردیم، وجود داشت و آن این بود که انگار این خواست خود شهید یزدان پرست است که نامش پشت نام شهید آوینی پنهان باشد. حس می کردیم اگر بخش هایی از کار دیده نمی شود، به دلیل خواست خود شهید و اگر دیده هم شده است از عنایت خود شهید یزدان پرست بوده است. به هرحال ما سعی کردیم گوشه ای از زندگی این شهید بزرگوار را نمایش دهیم تا بهانه ای باشد برای کسانی که می خواهند بیشتر از منش این شهید سعید بدانند.

شهید محمدسعید یزدان پرست لاریجانی از پدر و مادر آملی، متولد تابستان ۱۳۴۶ در تهران و دانشجوی فوق‌لیسانس معماری در دانشگاه علم و صنعت بود که در ۲۰ فروردین ماه سال ۷۲ به همراه شهید سیدمرتضی آوینی در منطقه عملیاتی «فکه» در اثر انفجار مین به شهادت رسید.

مستند «یزدان پرست» برای بیان گوشه ای از شخصیت شهید محمدسعید یزدان پرست به سراغ نزدیکترین دوست دوران دانشجویی این شهید، یعنی سعید قاسمی می رود و سعی می کند با به تصویرکشیدن نجوای این رفیق جامانده از سفر شهادت با شهید، حال و هوای دوستان و نزدیکان شهید را در نبود وی روایت کند.

گفتنی است مستند «یزدان پرست» دوشنبه ۳۱ فروردین ماه ۹۴ ساعت ۱۱ صبح در دانشگاه علم و صنعت رونمایی خواهد شد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *