بحران دارو یا بحران آب خوردن؟!

به گزارش سفیرفیلم، آخرین اثر سفیرفیلم با موضوع انرژی هسته ای و تحریم های یک جانبه علیه کشور به زودی رونمایی می شود، همزمان با اعلام این خبر سایت فردا نیوز در گزارشی به این مستند پرداخته است که در ذیل مشاهده می کنید:

طی روزهای گذشته خبر انتشار یک فیلم همزمان با مذاکرات هسته ای در رسانه ها منتشر شد. مستند «نسخه ایرانی» تازه ترین اثر سفیر فیلم در مورد آثار تحریم هاست که فرار است به زودی رونمایی شود و در اختیار مخاطبان قرار گیرد.

295620 263 scaled

این اثر ۳۰ دقیقه ای به کارگردانی علی شفیعی و تهیه کنندگی علی شیرزادیان آثار تحریم های کشور را بر مسٔله دارو و بیماران خاص دستمایه ساخت اثر مستند قرار داده است. سوژه این مستند پسربچه ای به نام مجتبی است که در شرایط اوج تحریم و سخت دارویی، در معرض در خطر قرار می گیرد و مشکلاتی برای خود و خانواده اش پیش می آید. فیلم در بستر این اتفاق تلخ پی گرفته می شود.

295615 516

تاکید سازندگان مستند در همزمانی انتشار این فیلم با مذاکرات هسته ای نشان می دهد این مستند به صورت مشخص به ماجرای تحریم ها و آثار آن بر وضعیت کشور می پردازد که بی ارتباط با مذاکرات هسته ای نیست. شیرزادیان، تهیه کننده این مستند بر این مسٔله تاکید می کند که «اساسا هدف ما در این مستند ورود به مسئله مذاکرات هسته‌ای بود. ما بیش از هرچیز قصد داشتیم یک کار صریح در مورد مذاکرات هسته‌ای بسازیم تا اینکه یکی از دوستان این ایده را پیشنهاد داد و ما دیدیم که دولت در این بخش بسیار خوب کار کرده است. لذا بنای نقد خود را به جنبه سیاست خارجی دولت، بیان نقطه مثبت آنها در بخش بهداشت و دارو گذاشتیم.»

این موضوع وقتی حساسیت بیشتر پیدا می کند که با سخنان اخیر رییس جمهور موج تازه ای از اظهار نظرها در خصوص آثار تحریم ها بر مدیریت کشور آغاز شده و ادامه دارد. حسن روحانی گقته بود «باید تحریم ها رفع شود تا مشکل آب خوردن مردم هم حل شود» شاید این مستند بتواند پاسخی به این سوال بدهد که وقتی با تکیه به مدیریت داخلی، حل مشکل بیماران نیازمند به داروهای خاص بدون رفع تحریم امکان پذیر است در خصوص آب خوردن مردم باید چه گفت؟

295614 418

کارگردان این مستند در باره موضوع آن می گوید:‌ «می خواستیم ببینم دولت فعلی در حل مشکلات مردم چه تجربه موفقی داشته است و آیا توانسته با استفاده از تدبیر و مدیریت داخلی مشکلی را حل کند. جستجو کردیم و دیدیم دولت در بخش بهداشت و درمان، تجربه خوبی از مدیریت داخلی به جا گذاشته است. البته باید توجه کرد به اینکه بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم‌ها بود، از سویی مشکلات مدیریت داخلی نیز بر آن افزود شد و نهایتا سبب شد بحرانی به نام «بحران دارو» شکل گیرد. اتفاقی که افتاد این بود که، تیم جدید دولت در وزارت بهداشت با سازوکار صحیح و تدبیر مدیریتی توانست این مشکل بزرگ را حل کند.»

295616 349

سفیر فیلم پیش از این نیز در مستند دیگر خود به نام «نبرد خاموش» به کارگردانی مصطفی رضوانی به آثار تحریم ها بر کشور پرداخته بود و مستقیما موضوع تحریم دارویی و آثار زیانبار و تلخ آن بر بسیاری از بیماران خاص در کشور به خصوص مناطق محروم پرداخته بود. اما به گفته سازندگان مستند «نسخه ایرانی» این مستند با نمایش یک الگوی درست از تدبیر و مدیریت صحیح، نشان می دهد که بسیاری از مشکلات حال حاضر اقتصاد کشور توسط نیروهای داخلی و ظرفیت های درونی کشور و نه با مذاکرات هسته ای قابل حل است.

295619 303

ساخت این مستند در مهر ۹۳ آغاز و در اردیبهشت ۹۴ تمام شده و هشت ماه زمان صرف ساخت آن شده است. در این مستند به سابقه بحران دارو در دولت قبل و اختلاف مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت وقت با محمود احمدی نژاد در این خصوص می پردازد که تهیه کننده نسخه ایرانی معتقد است: «رسانه ای شدن این اختلافات در آن زمان باعث بهم ریختن اذهان عمومی شد که ابدا کار درستی نبود. آن هم در حوزه سلامت که بیمار و جامعه به آرامش نیاز دارد. متاسفانه این اتفاق رخ داد و نه تنها کمکی به حل مسئله نکرد، بلکه بحران را دامن زد.این جنس اتفاقات را ما در حوزه‌های دیگر نیز شاهدیم که جنبه رسانه‌ای و ژورنالیستی بخشیدن به آن جامعه را ملتهب می‌کند.»

295618 390

شیرزادیان با تاکید بر دوری از سیاه نمایی و یادآوری نقاط قوت به دولت و اینکه نسخه ایرانی «یک نقد جدی همراه با بیان نقاط پررنگ و مثبت» است می گوید: «‌ما قرار است با هم همدل و همزبان باشیم. پس هدف‌مان از ساخت این مستند نشان‌دادن دستاوردهای دولت بوده و است؛ نه سیاه‌نمایی. امیدوارم که همه دولت را در انجام وظایفش یاری کنند و این مستند نیز در این امر و نمایش توان درونی کشور موفق باشد.»

295621 210

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *