شفیعی: وظیفه ما بازگو کردن نقاط مثبت است

به گزارش سفیرفیلم، شاید همه ما از مشکلات دارویی در خلال تحریم‌های یک جانبه و بی‌رحمانه علیه ایران در سال ۹۱ شنیده باشیم، موضوعی که در بخشی از مستند «نبرد خاموش» نیز به آن اشاره کوتاهی شد.

همزمان با نزدیک شدن به ضرب الاجل مذاکرات هسته‌ای، تازه‌ترین اثر سفیرفیلم به نام «نسخه ایرانی» نیز با پرداختن به این موضوع، از تلاش موفقیت‌آمیز دولت در حل این مشکل با استفاده از ظرفیت‌های درونی کشور اشاره می‌کند.

سوژه این مستند پسربچه‌ای به نام مجتبی است که در شرایط اوج تحریم و سخت دارویی، در معرض در خطر قرار می‌گیرد و مشکلاتی برای خود و خانواده‌اش پیش می‌آید. فیلم در بستر این اتفاق تلخ پی گرفته می‌شود …

در آستانه رونمایی از این مستند گفت‌و‌گویی داشته‌ایم با علی شفیعی، کارگردان این اثر و با او از شرایط شکل‌گیری ایده و همچنین هدف ساخت این مستند سخن گفته‌ایم.

نمایش یک تدبیر درست

سفیرفیلم: به عنوان سوال اول از نحوه شکل‌گیری ایده اولیه مستند و دلیل ساخت این اثر بگویید.

شفیعی: با توجه به صحبت رهبری در مورد نگاه به درون و استفاده از ظرفیت های داخلی، مدنظرمان بود که اثری در حوزه مذاکرات و انرژی هسته ای تولید کنیم. ما در مورد این موضوع مطرح شده توسط رهبری که کلید حل مشکلات کشور ظرفیت های درونی است، یک ایده اولیه طراحی کردیم که با مشورت های متعدد به موضوع این مستند یعنی «نسخه ایرانی» رسیدیم. خب سوژه برای ما جذاب بود، رفتیم و تحقیقات را شروع کردیم، و رسیدیم به این نکته که علت اصلی یحران دارویی کشور، تحریم ها بوده است. در مورد رفع این مشکل هم بعد از بررسی دیدیم که راه رفع این مشکل هم تماما درونی بوده و تدبیری بوده ست که وزارت بهداشت اتخاذ کرده است.

[fvplayer src=”http://safirfilm.ir/wp-content/uploads/2015/07/Tizer-NoskheIrani-2.mp4″ splash=”http://safirfilm.ir/wp-content/uploads/2015/05/34.jpg”]

به دولت یادآوری کردیم

سفیرفیلم: با توجه به موضوع مطرح شده در مستند یعنی بحران دارو، این مستند را نمایش یک مدیریت موفق به همراه مسائل سیاسی می دانید یا این مستند یک کار سیاسی است؟

شفیعی: این اثر یک مستند سیاسی است زیرا نقطه ثقل آن تحریم هاست. نکته مهم تر این است که ما باید ببینیم که این مساله چطور حل شده است. خب همه می دانند که این اتفاق در دوران دولت یازدهم افتاده ست، یعنی در دولتی که شعار اصلی آن تعامل خارجی برای رفع مشکلات است. ما آمدیم به دولت این مساله را یادآوری کنیم که مساله مهم دارو بدون تعامل خارجی حل شد، پس می توان برای حل مسائل دیگر هم از این موضوع الگو گرفت، این اثر نمایش یک نقطه قوت دولت است.
البته کار سیاست زده نیست و خط مستقیمی دارد و سازندگان آن نیز شناسنامه مشخصی دارند.

قطعا موضوع آب آشامیدنی ربطی به سیاست خارجی ندارد!

سفیرفیلم: به نظر خودتان در انتقال این پیام موفق بودید؟

شفیعی: ما برای دولت بهترین مثال را آوردیم. حرف اینجاست که دولت در قضیه بحران دارو که مستقیما به تحریم مربوط بود، توانست با تدبیر و مدیریت خوب، مساله را حل کند. خب یقینا در مسائلی که به تحریم ربطی ندارد نیز این امر قابل تکرار است و می شود که اتفاق بیافتد. قطعا موضوع آب آشامیدنی ربطی به سیاست خارجی ندارد! چطور می شود این موضوع را به تحریم ها ربط داد؟ من فکر نمی کنم کشور اینقدر فقیر باشد، که برای رفع مشکلات خود نیازمند سرمایه های خارج از کشور باشد.
ما باید توجه کنیم که یکی از بزرگترین ضربه ها که مردم از تحریم ها خوردند، بحث دارو بود. این بزرگترین ضربه با مدیریت داخلی حل شد.
این نکته هم قابل توجه است که دکتر دیناروند مسئول بسیج جامعه داروسازان بوده است و ما می بینیم که تفکر بسیجی و جهادی می تواند چقدر راهگشا باشد.

«نسخه ایرانی» برای تملق دولت ساخته نشده است

سفیرفیلم: ممکن است عده ای این اثر را سیاست زده نام دهند و آن را در راستای حمایت سیاسی از دولت ببینند، آیا این نگاه درست است؟

شفیعی: این نگاه درستی نیست. شناسنامه سازندگان این اثر معین است. ما به دکتر روحانی رای ندادیم و این را با صدای بلند اعلام می کنیم و اهل تملق این دولت هم نیستیم. اما ما شاید بیشتر از کسانی از دولت تعریف می کنند و تعریف شان رنگ و بوی تملق دارد، به این نقطه قوت دولت پرداختیم زیرا دیدگاهمان این است که هر دولتی با هر خط فکری اگر کار خوبی انجام دهد وظیفه ماست که آنرا بازگو کنیم. البته ما سعی کرده ایم که این اثر جهت دار نباشد و جناحی نشود. هرچند باید بگویم، با وجود اینکه ما یکی از نقاط قوت دولت را بیان کردیم متاسفانه در داخل خود دولت هیچ حمایتی از ما نشد، حتی وقتی که از دکتر دیناروند گرفتیم به سختی گرفتیم.

یکی از بخش های مهم مستند نمایش درگیری های داخلی دولت قبل است، دکتر دیناروند به ما می گفت که اگر همان زمان تحریم شدن، تدبیر و مدیریت صحیح رخ می داد، ما شاهد این بحران نبودیم. ما معتقد ایم اگر دولت دهم تدبیر درستی می کرد این وقایع رخ نمی داد. در زمان ایجاد بحران هم متاسفانه ما شاهد بازگو کردن مشکلات کشور در رسانه ها بودیم که همین امر اثر تحریم ها را تشدید کرد.

۵

سفیرفیلم: در طول زمان ساخت اثر نکته ای هست که توجه شما را جلب کرده باشد تا آن را برای مخاطبان بازگو کنید؟

شفیعی: بله خب اتفاقات زیادی بود که در طول ساخت برای ما رخ داد، به عنوان مثال، سوژه ای که ما پیدا کردیم،به شکل اتفاقی توسط همسر دکتر هاشمی وزیر بهداشت به ما معرفی شد یا اینکه ما در مسیر ساخت این اثر متوجه شدیم که اگر ما بخش تولید را فعال کنیم، چقدر به اقتصاد کشور کمک می شود.
قائم مقام وزارت بهداشت عراق به دفتر دیناروند آمده بود و گفت بود که شما شرکت هایتان را فعال کنید تا ما از شما بخریم زیرا ما دوست نداریم که از ترکیه خرید کنیم.

مذاکره ادامه پیدا کند اما راه رفع مشکلات را در این کشور جستجو کنیم

سفیرفیلم: به عنوان کارگردان این اثر به عنوان سخن آخر، اگر صحبتی با مخاطبان دارید، بفرمایید.

شفیعی: حرف من به تیم مذاکره کننده و دولت است و آن اینکه، شما همین مسیر را با قدرت پیش بروید و سعی کنید تا تحریم ها را لغو کنید، اما نگاه دولت به داخل کشور باشد. ما دیدیم که دولت همزمان دو مسیر مذاکره و استفاده از ظرفیت های درونی کشور را به شکل موازی پیگیری کرد که روش دوم بسیار سریع تر و موفق تر از سیاست خارجی بود.

۱۰

اگر این اتفاق در زمینه های دیگر رخ دهد ما شاهد شکوفایی بخش های مختلف و رفع تمام مشکلات موجود خواهیم بود.
در پایان باید بگویم که مخاطب ما عموم مردم بوده است، امید که این اثر در راستای نمایش مدیریت صحیح و تدبیر درست، تلاش قابل قبولی باشد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *