نمایش توان داخلی، اصلی ترین مأموریت «نسخه ایرانی» است

به گزارش سفیرفیلم، مراسم اکران و نقد و بررسی مستند «نسخه ایرانی» در چهل و هفتمین جلسه سینماروایت، با حضور کارگردان علی شفیعی و تهیه کننده علی شیرزادیان و منتقد سینما محمد تقی فهیم در سالن اسوه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مستند «نسخه ایرانی» برای حاضران اکران شد و بعد از اکران نشست و نقد و بررسی این مستند با حضور کارگردان و تهیه کننده این اثر و همچنین محمدتقی فهیم، کارشناس و منتقد سینما آغاز گردید.

نمایش توان داخلی، اصلی ترین ماموریت نسخه ایرانی است

در ابتدای جلسه علی شفیعی کارگردان این اثر توضیحاتی در مورد فیلم خود داد و گفت: مساله اصلی که در ذهن ما وجود داشت مساله مذاکرات هسته ای و توافق بود. به همین دلیل شروع به تحقیق و پژوهش کردیم و استفاده از زبان مستند و زبان تصویر را مناسبترین راه برای انتقال پیام خود دانستیم، جلسات بسیاری گذاشته شد و در همین مسیر بود که به بحث داروها و تحریم های آن رسیدیم و متوجه شدیم که این بحران به علت تحریم ایجاد شده بود و خب راه حل و راه کاری که مسئولین و مدیران برای حل آن در نظر گرفتند تماماً مبتنی بر توانایی داخلی بود.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تاکید بسیاری بر رفع مشکلات از طریق ظرفیت های داخلی داشته و دارند. به همین علت به این نتیجه رسیدیم که موضوع انتخاب شده دارای پتانسیل خوبی است تا نکته ای را که رهبری بر آن تاکید داشته اند به تصویر بکشیم و اعلام کنیم که می توان با توجه بر توانایی های داخلی تحریم ها را در هم شکست.

۸

راه حل مشکل اقتصاد هم شبیه راه حل بحران دارو است

بعد از صحبتهای کارگردان این اثر، علی شیرزادیان تهیه کننده این مستند توضیحاتی در مورد مستند داد و گفت: ما در مقوله تحقیق و پژوهش دقت زیادی به خرج دادیم و نقش تهیه کنندگی را به نوعی مولف دانستیم. قصد اول ما ساخت یک مستند با موضوع مذاکرات هسته ای بود اما در طی مشورت ها و تحقیق و پژوهش هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که بیان حرف به شیوه غیر مستقیم تاثیر بهتری خواهد داشت. موضوعی هم که انتخاب شد یک الگوی صحیح برای استفاده از توان داخلی و تدبیر و مدیریت درست بود. ایجاد قیاس در ذهن مخاطب هدف دیگری بود که ما به دنبالش بودیم، اینکه مخاطب مسائل دیگر را هم دارای راه حل داخلی ببیند. بحران کمبود دارو با چند نکته مدیریتی ساده و دخالت و هماهنگی بخش های مختلف حل شد چرا نباید در بخش مهمتری همچون اقتصاد این اتفاق رخ دهد.

۲

زبان هنر، زبان ماندگار است

در ادامه نشست، محمد تقی فهیم منتقد سینما با اشاره به سالگرد هفت تیرماه و یادآوری این واقعه تاریخی گفت: اگر ما امروز آرامش داریم به برکت وجود چنین بزرگانی است که ایثار کردند. شب گذشته مقام معظم رهبری درباره شهدای هفتم تیر صحبت کردند و در میان صحبت های شان یک بار دیگر همچون گذشته به تاثیر گذاری زیاد بیان تصویر اشاره کردند. ایشان بارها اشاره داشته اند که هیچ پیامی تا به هنر تبدیل نشود ماندگار نخواهد شد حتی پیام های باطل ومنفی که غرب خود این کار را انجام می دهد.

فهیم در نقد مستند نسخه ایرانی نیز گفت: این مستند بیانگر یکی از اتفاقات بحرانی کشور است که البته نتوانسته است بحران را برای ما به نمایش بگذارد که به نظر من مشکل اصلی و اساسی فیلم است. نقد دیگری که به این اثر می توان وارد نمود استفاده بیش از اندازه از تصاویری آرشیوی تلویزیونی است. در حقیقت نمی توانم بگویم که دوستان ما موفق به ساخت مستند شده اند اما آن ها به یک موضوع بسیار مهم و عظیم اشاره داشته اند و دغدغه شان قابل ستایش و تامل است.

۴

فهیم در ادامه با اشاره به این که  استفاده از آرشیو های تلویزیونی به خودی خود ایراد نیست اظهار داشت: نوع استفاده تصاویر آرشیوی است که می تواند به پرداخت موضوع فیلم کمک کند.یکی از نکات قابل توجه و بسیار خوب این اثر، تحقیق و پژوهش گسترده و دقیقی است که زحمت کشیده اند و انجام داده اند اما دوستان جوان ما باید زحمت و خلاقیت بیشتری برای تبدیل کردن این نوشتار به تصویر به خرج بدهند اما برای تلاش دوستان در نشان دادن مشکلات مردم و سطح دغدغه شان باید به آنان آفرین گفت.

وی ادامه داد: نباید اثری که می سازیم جنبه تبلیغی داشته باشد، شاید بتوان گفت که این اثر این نقطه ضعف را نیز در خود دارد، همچنین نگاه به مستندهای ضعیف تلویزیون و الگو برداری از آنان آفت بسیاری از مستند سازان جواب بوده و هست که این را هم باید در نظر گرفت.

برای ساخت «نسخه ایرانی» محدودیت داشتیم

 علی شفیعی در پاسخ فهیم به محدودیت های موجود در ساخت اشاره کرد و گفت:  ما نمی‌توانستیم هر آنچه را که اتفاق افتاده است به تصویر بکشیم ابعاد این بحران و اثرگذاری آن بر زندگی مردم بسیار گسترده تر از چیزی بوده ست که ما توانستیم نمایش دهیم، اما در نهایت آن چیزی که قابل بیان بود و تحقیقات و پژوهش درستی در موردش انجام شده بود همین اثری بود که دیدید.

۳

اعتقادی به مستند های تلویزیونی ندارم

وی در ادامه گفت: در مورد استفاده از تصاویر آرشیوی هم باید عرض کنم که به دلیل اتمام این بحران و عدم مستد سازی آن وقایع در زمان خود توسط وزارت بهداشت، ما مجبور به استفاده از تصاویر آرشیوی شدیم. در ضمن محدودیت ها در دسترسی به این تصاویر را در نظر باید گرفت. تیمی جدا بحث پژوهش را بر عهده داشت و بنده و تهیه کننده با این تیم همراهی می کردیم. در ضمن باید بگویم که بنده ادعایی ندارم و یک دانشجو هستم و این نقد ها برای من که در حال آزمون و خطا هستم و از بیان تصویر استفاده می کنم بسیار مفید است و از منتقدین به ویژه جناب فهیم متشکرم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنده به هیچ عنوان نمی خواستم فیلمی شخصی در جهت ستایش فردی بسازم، همین دکتر دیناروند نیز که به زعم برخی از منتقدین، اثر در رسای او ساخته شده است، وقت ملاقات را هم به سختی به ما داد. این را هم بگویم که اعتقادی به مستندهای تلویزیونی ندارم که از آنها الگو بگیرم. در صورتی که نقدهای جدی هم داریم اما اینکه این فیلم مستند در این بخش ها شبه برانگیز است مسئله ای است که باید به نقد گذاشت و ما هم استقال خواهیم کرد. ما به دنبال روایت ساده از این موضوع بودیم که می توان با توجه به داشته های داخلی بحران را حل کرد بحرانی که کشور های غربی با نیت های شیطانی بر‌طرف کرد.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *