هشدار به دهه ۹۰ در مستندی با یادآوری اقتصاد دهه ۵۰

به گزارش سفیرفیلم روزنامه جوان روزپنجشنبه ۲۶ شهریور در گزارشی به مستند کوتاه روزگار نوکسیگی پرداخت. متن کامل یادداشت را در ذیل مشاهده می کنید:

«روزگار نوکیسگی»، مستندی سه قسمتی است که می‌خواهد به بررسی مسیر پیش‌روی کشورمان در شرایط پساتوافق یا پساتحریم بپردازد و البته هشداری جدی درباره تکرار شرایط اقتصادی دهه ۵۰ بدهد.
پس از توافق هسته‌ای میان کشورمان و گروه ۱+۵ هیئت‌های مختلف اروپایی به ایران سفر کردند و خبر‌های متعددی از باز شدن بازار ایران به روی سرمایه‌گذاران غربی و البته کالاهای آنها به میان آمده است. این شرایط موافقان و مخالفان متعددی دارد که هر کدام دلایلی در رد یا تأیید شرایط پساتوافق و ترسیم آینده اقتصادی کشورمان دارند. در این بین مستندسازان جوان کشورمان دست به کار شده‌اند و مجموعه مستندی را با عنوان «روزگار نوکیسگی» تولید کرده‌اند. این مستند، ورق زدن تاریخ اقتصادی معاصر کشورمان و رفتار‌های اشتباه گذشته در حوزه اقتصاد را به تصویر می‌کشد. مجید فضائلی، نویسنده و کارگردان مستند «نوکیسگی» درباره اهدافی که در این مستند دنبال می‌شود به «جوان» گفت: ما به دنبال این بودیم که تصویری از چیزی که در ادبیات رسانه‌ای به اقتصاد پساتوافق و پساتحریم مرسوم است، نمایش دهیم. یک ایده این بود که برویم یک مرور تاریخی کنیم و شرایط مشابهی را که در دل تاریخ وجود دارد پیدا و بررسی کنیم. اگر خوب بود، تکرار کنیم و اگر بد بود، دیگر تکرار نکنیم. فضائلی افزود: با بررسی دریافتیم در دو سه حوزه شباهت زیادی وجود دارد، به عنوان مثال قرار است پس از برداشت تحریم‌ها فروش نفت ایران آسان‌تر و بیشتر شود. سهم ما در بازار جهانی زیاد شود و پول نفت راحت‌تر به دستمان برسد. وی ادامه داد: ما تجربه چنین اتفاقی را در اواخر دهه ۴۰ و اوایل ۵۰ داشته‌ایم؛ یعنی فروش نفت ایران بالا رفته بود و ایران راحت پول نفت را می‌توانست خرج کند. از این بابت این دو برهه تاریخی بسیار شبیه هم بودند. فضائلی که خود دانشجوی حوزه اقتصاد است درباره برخی از اشتباهاتی که در اقتصاد ایران صورت گرفته، گفت: ما در سال ۹۳، دو میلیون دلار واردات خاک گربه داریم. ۲ میلیون دلار خیلی رقم بزرگی نیست، اما در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی است، این رقم نیز معنی پیدا می‌کند. ۲ میلیون دلار یعنی یارانه یک ماه کشور؛ همان چیزی که دولتمردان می‌گویند وقت پرداختش عذاب می‌کشند. ما از واردات خاک گربه می‌توانیم یارانه را تأمین کنیم! کارگردان سه‌گانه «روزگار نوکیسگی» ادامه داد: در هر سه قسمت اشاره مشخص به مذاکرات و تصویر از آینده داریم، اما تحلیلی که ارائه می‌کنیم از روی دولت فعلی نیست و قرار است که از فضای تاریخی بهره ببریم. در کل بازخوانی تاریخی اولویت مهمی است. روزگار نوکیسگی توسط سفیرفیلم تولید و منتشر شده است.

گفتنی است مجموعه سه قسمتی «روزگار نوکیسگی» با نگاهی به وقایع تاریخ اقتصادی معاصر، سعی در شناسایی هرچه بهتر رفتارهای غلط اقتصادی در گذشته و نمایش آن در قالب تصویر دارد. قسمت نخست این مجموعه با موضوع فروش مدیریت نشده نفت در دوران پهلوی است.

برای مشاهده قسمت اول این مستند اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *