دیماسی: «بوستان خانواده» تلنگری درباره بحران جمعیت است

به گزارش سفیرفیلم، محمد دیماسی، کارگردان مستند «بوستان خانواده» که به تازگی و همزمان با روز خانواده منتشر شده است، در این خصوص گفت: «بوستان خانواده» اثری در مورد جمعیت است و نام این اثر نیز استعاره ای از محل استراحت و آرامش و فضای گرم و صمیمی خانواده است.

وی ادامه داد: ما تلاش کردیم چند نکته اصلی را در این کار پیگیری کنیم. چند المان خاص در ذهن من بود که می شد آن را در دو سوال اصلی مطرح کرد. یکی نقاط مثبت فرزندآوری، یعنی اینکه چرا فرزند بیاوریم و دیدگاه مخالف آن، یعنی چرا فرزند نیاوریم. ما این دو سوال را از مردم پرسیدیم و به آن خط سیری دادیم.

این کارگردان ادامه داد: سوالات دیگری را نیز پرسیدیم. مثلا اینکه اگر جمعیت یک خانواده کم باشد چه مشکلاتی پیش می آید؟ و مشکلات تک فرزندی چیست؟ یا اینکه در دوران پیری کسانی که تک فرزندند چه اتفاقی برایشان می افتد؟ که پاسخ ها اغلب خانه سالمندان بود. در هرحال وقتی خانواده ای کم جمعیت باشد، نگهداری از سالمند را نیز به عهده خانه سالمندان می گذارند. البته هرکسی به تناسب شرایط خانواده و عقاید و افکارش دیدگاهی دارد. مثلا این نکته نیز جالب بود که برخی از مصاحبه شوندگان ما می گفتند که هیچ تصوری از خواهر و برادر ندارند!

وی گفت: انتهای کار نیز گریزی به بحث جمعیت در کل کشور زدیم. اینکه با روند نزولی جمعیت در ایران چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟ و اینکه اگر در آینده اغلب خانواده ایران فقط یک فرزند داشته باشند، چه بحرانی ایجاد خواهد شد؟ البته ما نمی خواستیم از بحث خانواده دور شویم وگرنه بحث هایی مانند امنیت ملی و آسیب های اساسی به زیرساخت های کشور را نیز می شد مطرح کرد.

دیماسی در خصوص هدف خود از ساخت این مستند گفت: اولین هدف من این بود که تلنگری بزنم و بگویم که اگر با این روند پیش برویم، فردا مشکلات بزرگتری خواهیم داشت. کما اینکه اکنون نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد.

وی در انتها خاطرنشان کرد: باید بگویم ما به بحران نرسیدیم، اما بحران آغاز شده است و اگر جلوی آن را نگیریم به زودی فراگیر می شود.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *