«عدالت آمریکایی» از ناو وینسنس تا برجام

به گزارش سفیرفیلم، مستند کوتاه «عدالت آمریکایی» را در شرایطی که آمریکا در دوران پس از توافق هسته ای با ایران، مدعی دریافت غرامت سربازان خود از ایران به صورت یکطرفه و از پول های بلوکه شده جمهوری اسلامی ایران است، روز گذشته منتشر کرد.

این مستند کوتاه روایتی از دو داستان تاریخی جالب است؛ داستان اول، انفجار مقر نظامیان آمریکا در بیروت و داستان دوم، انهدام هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا است.«عدالت آمریکایی» در مدت زمان ۷ دقیقه با مقایسه این دو داستان تاریخی به بیان مفهوم عدالت از دیدگاه آمریکایی ها در حادثه تاریخی نه چندان دور می پردازد.

علی شیرزادیان کارگردان این اثر در همین رابطه گفت: فکر میکنم قبل از این که طبق روال همیشگی به سراغ مراحل ساخت و … برویم لازم است به اصل موضوع اشاره کنم. متاسفانه در حال حاضر «برجام» تبدیل شده است به کانال رسمی نفوذ در لایه های مختلف فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ما. به نظر من خطرناک ترین اتفاق ممکن در این بحث این است که مردم تحت تاثیر عادی سازی روابط با ایالات متحده، فراموش کنند که امریکا کیست؟

وی ادامه داد: فکر می کنم از مهم ترین اولویت های رسانه های مختلف انقلاب اسلامی این است که نگذارند چهره آمریکا در اذهان مردم بزک شود. اسناد نشان می دهند که انگلشت ویلیام راجرز، فرمانده ی ناو وینسنس اتفاقی دکمه پرتاب موشک به سمت پرواز مسافری ۶۵۵ را نفشرده است که ما بخواهیم اتفاقی به سمت اتم استکبار دست دراز کنیم.

این کارگردان ادامه داد: ده ها اتفاق تاریخی معاصر ما را مجاب می کند که آمریکای ۲۰۱۵ بسیار هوشمندتر از آمریکای ۱۹۷۷ است و این ساده انگاری محض است که آمریکا سیاست های کلی اش را برابر دشمن شماره یک اش در منطقه و حتی جهان تغییر دهد. اما متاسفانه مسئولین اجرایی ما متوجه این موضوع نیستند و در خیلی اوقات خودشان دروازه نفوذ و تعامل با غرب را می گشایند و مصداق اصلی این مهم صحبت های دکتر ظریف در مصاحبه اخیر ایشان با نیویورکر است.

شیرزادیان خاطرنشان کرد: باید سخن کوتاه کنم و بگویم که امروز رسانه های انقلاب در محضر امتحانی تاریخی هستند. چرا که اگر چهره آمریکا در ذهن مردم ما تطهیر شود، نباید کسی را جز خودمان سرزنش کنیم.

وی در خصوص این مستند گفت: به نظرم هیچ چیز به اندازه یک ایده خلاقانه، یک فیلم ساز را ترغیب نمی کند به سمت این که یک فیلم یا مستند کوتاه بسازد، برود. و به نظر من اتفاقی که در این اثر کوتاه افتاد از این جنس بود.

وی با اشاره به ایده اصلی «عدالت آمریکایی» گفت: ایده اصلی کار از آقای محسن آقایی است. این اثر با روایت دو داستان تاریخی به مقایسه عدالت در منطق طرف آمریکایی می کند. این قیاس توسط خود مردم در مستند ما انجام می شود. به نظرم خلاقیت ایده ای که آقای محسن آقایی در رابطه با طرح و اجرای این مستند دادند، دلیل اصلی بود که من را به سمت ساخت این اثر ترغیب کرد. و این شد که «عدالت آمریکایی» در ده روز متولد شد.

این کارگردان در نهایت خاطرنشان کرد: به نظر من این قالب مستند یعنی مستندهای کوتاه می تواند حرف های خوبی را در خود بگنجاند و البته ان شالله موضوعات جذاب و مهم دیگری در صف داریم تا در همین قالب آن ها را بیان خواهیم کرد.

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *