جمالی: «سیاه‌روی» با موضوع نفت تا پایان سال رونمایی می‌شود

علی جمالی، معاون تولید موسسه سفیرفیلم در گفت‌وگویی اختصاصی با خبرنگار سفیرفیلم، از رونمایی اثر جدیدی در حوزه نفت تا پایان سال ۹۲ خبر داد و گفت: «سفیرفیلم مستندهایی را در دست ساخت داشت که برخی به دلیل انتخابات و درگیری با مسائل روز متوقف یا روندش کند شده بود، اما دوباره به جریان افتاده و در حال پیگیری است. یکی از این مستندها با موضوع نفت است که به بررسی جایگاه نفت در اقتصاد ایران می‌پردازد.»

اهم گفت‌وگو:

  • «سیاه‌روی»، مستندی درباره نفت تا پایان سال رونمایی می‌شود
  • اتمام تولید «جای خالی» و «فاکتور صوری» تا آبان ماه امسال
  • «جای خالی»؛ کاری با سبک و تکنیک جدید در حوزه تولیدات سفیر
  • قسمت دوم مستند «مصاف» ابتدای سال ۹۳ رونمایی می‌شود
  • مستندی جدید در حوزه «حجاب» در راه است
  •  «میتینگ»؛ اولین فیلم داستانی کوتاه سفیر
  • یکی از رسالت‌های سفیر ورود به مسائل سیاسی جامعه

 

مشروح گفت‌وگو:

جمالی ادامه داد: «این مستند با اسم احتمالی «سیاه‌روی» به تحریم‌های نفتی و وابستگی اقتصاد ایران به نفت می‌پردازد. مراحل نهایی تحقیقات و محتوایش در حال انجام است و با توجه چالش اقتصادی که کشور با آن روبرو است، یکی از اولویت‌های اصلی سفیرفیلم این است که تا پایان سال ۹۲ تولید و عرضه آن انجام گیرد.»

«جای خالی»؛ کاری با سبک و تکنیک جدید در حوزه تولیدات سفیر

کارگردان مستند شکار طبس، از رونمایی دو اثر جدید این موسسه در پائیز امسال خبر داد و گفت: «در بحث تولیدات بلند و دیربازده، دو مستند یکی با موضوع بانکداری و دیگری فرهنگ عمومی در مرحله تدوین است. مستند بانکدای، مستند بلندی است که حرف‌های جدی در این حوزه دارد و هم‌اکنون مراحل آخر تصویربردای آن در حال انجام است که اسم فعلی آن «فاکتور صوری» است. مستند بلند دیگر با نام «خای خالی» است که تکنیک خوبی دارد و حرف‌های جدی در حوزه فرهنگ بیان می‌کند. می توان گفت این مستند یک کار جدیدی در حوزه تولیدات سفیر به حساب می‌آید. تدوینش 4-5 روز است که بصورت جدی شروع شده است. مستندهای «جای خالی» و «فاکتور صوری» سال ۹۱ کلید خوردند.»

اتمام تولید «جای خالی» و «فاکتور صوری» تا آبان ماه امسال

معاون تولید موسسه سفیرفیلم درباره تاریخ رونمایی این مستندها گفت: «تولید نهایی این دو مستند تا پیش از اتمام آبان ماه تمام خواهد شد، اما ممکن است به دلایل خاص حوزه نشر و پخش، عرضه یکی از آنها با تاخیر مواجه شود. چراکه یکی از دغدغه‌های سفیرفیلم اکران‌های دانشگاهی است، لذا باید دید در زمان مناسبی از تقویم دانشگاه‌ها عرضه صورت گیرد.»

قسمت دوم مستند «مصاف» تا ابتدای سال ۹۳ رونمایی می‌شود

جمالی که خود کارگردانی مستند «مصاف۲» را برعهده دارد از رونمایی این مستند در اوایل سال ۹۳ خبر داد و بیان داشت: «یکی دیگر از مستندهایی که در دست کار داریم، مستند مصاف۲ است علی رقم وعده‌ای که داده شده بود تا قبل از انتخابات رونمایی شود، اما به دلایلی به تاخیر افتاد. این مستند وقایع سال‌های ۷۸-۸۸ ایران را تحلیل می‌کند.»

مستندی جدید در حوزه «حجاب» در راه است

این مستندساز درباره دیگر آثار بلند سفیرفیلم در سال ۹۲ بیان داشت: «یک مستند با موضوع حجاب در مرحله تحقیقات در فاز پیش‌تولید است که با نگاهی نو به مسئله حجاب به آسیب‌شناسی دقیق آن از منظر سبک زندگی می‌پردازد و به زودی کار ساخت آن آغاز می‌شود.»

علی جمالی

جمالی در پاسخ به این سوال که ترجیح سفیرفیلم یا تولیدکنندگان آن بر تولید آثار بلند است یا کوتاه، اظهار داشت: «ترجیح خاصی وجود ندارد. چون برخی کارها واقعا نیاز است در قالب بلند کار شود. کار کوتاه برخی مزیت‌ها را دارد و کار بلند هم برخی مزایا. کوتاه یکی از مزایااش این است که چابک است. مثلا امروز که وزرا در مجلس رای اعتماد می‌گیرند شما می‌توانید سه روز بعد، پنج روز بعد و… حرفی برای گفتن داشته باشید. از لحاظ تکنیک نیز ساده‌تر است. لذا یک سری برکات خاص برای ما دارد که اصلا نمی‌توان گفت کار بلند برای ما مهمتر است. هردو در یک درجه از اهمیت قرار دارند.»

وی در گزارش مشروحی از روند تولیدات این موسسه در حوزه تولیدات زودبازده گفت: «در مستندهای زودبازده ما با کمبود تیم مواجهیم. از طرفی برای سفیر هم ملاک‌های خاص فنی وجود دارد که باید تولیدات در آن حد باشد تا منتشر شود. اما حدودا برنامه‌ریزی کردیم ۱۰-۱۵ اثر کوتاه تا آخرسال تولید کنیم.»

«میتینگ»؛ اولین فیلم داستانی کوتاه سفیر

کارگردان مستند «مصاف۲» از تولید اولین فیلم داستانی کوتاه سفیرفیلم با نام اولیه «میتینگ» خبر داد و گفت: «سفیر در زمینه تولیدات نو، یک اثر داستانی کوتاه در دست انجام دارد. هم‌اکنون فیلمنامه‌ این اثر آماده شده و در مرحله پیش‌تولید است که موضوع آن در آینده بیان می شود.»

جمالی درباره اهداف سفیرفیلم در سال ۹۲ بیان داشت: «سفیر در سال ۹۲ با دو هدف کار خود را پیش برد. اولا ارتقای سطح کیفی و محتوایی آثار و ثانیاً افزایش حجم تولیدات. به تعبیر دیگر تلاش کرد یک خط تولید داشته باشد. در همین راستا یک تغییراتی در معاونت تولید ایجاد شد، مثل اضافه‌شدن واحد پیش‌تولید و شبکه تولید. پیش‌تولید وظیفه تهیه و تولید محتوا و شبکه تولید‌ وظیفه جذب نیروهای جدید و کمک‌کردن به آنها را برعهده دارد. این دو اضافه شد تا بتواند ما را برای رسیدن به آن خط تولید و تخصصی‌شدن تولیداتمان کمک کند.»

علی جمالی

وی افزود: «در واحد پیش‌تولید چندین میز تعریف شد. میز به معنای همان اتاق فکر تا تیم‌هایی که ذیل این میزها کار می‌کنند، حول موضوعاتی مثل سیاسی، سبک‌زندگی، بیداری‌اسلامی و اقتصاد به صورت خاص به مسائل روز جامعه بپردازند. میز اقتصادی ما با توجه به چالش جدی کشور در این زمینه بسیار فعال است. این میزها باتوجه به رصدی که از فضای کشور می‌کنند، طرح‌هایی را آماده و تحقیقات آن را شروع می‌کنند.»

یکی از رسالت‌های سفیر ورود به مسائل سیاسی جامعه

این مستندساز در پاسخ به این سوال که آیا سفیر ابایی از ورود مستقیم در مسائل چالش‌برانگیز سیاسی ندارد، خاطرنشان کرد: «نه. حتی ما وظیفه خود می‌دانیم که ورود پیدا کنیم. این یک وظیفه اصلی است و اصلاً سفیر را به همین معنی قبول داریم. یکی از رسالت‌های ما ورود به این حوزه‌ها و بیان حرف‌های انقلاب و رهبری است.»

جمالی نهایتا بیان داشت: «سال ۹۲ برای سفیر دوران گذاری بود که مرحله به مرحله در حال طی کردن آن هستیم. انشالله سال ۹۳ با این زیرساخت‌هایی که در حال آماده شدن است و تغییراتی که حاصل شده با جهشی همراه باشیم؛ چه از لحاظ تعدد آثار، چه از لحاظ چابک بودن، یعنی واکنش به مسائل روز جامعه، چه از لحاظ کیفیت و فنی و چه از لحاظ محتوا با شکل‌گیری میزهای بیشتر.»

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *