باید سکان‌داری نظام سلامت از دست پزشکان خارج شود/ مستند آرزو رونمایی شد

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از مستند آرزو در خبرگزاری فارس با حضور دست‌اندرکاران ساخت این مستند همچنین محمد حسن طریقت منفرد وزیر سابق بهداشت، علی محمد آدابی رئیس سازمان نظام پرستاری، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار و  بهمن برزگر معاون توسعه خدمات بیمه سلامت برگزار شد.

مستند آرزو؛ دستمزد نامتعارف پزشکان

حسین خداپرست کارگردان مستند آرزو گفت: این مستند پیرامون دستمزد نامتعارف برخی پزشکان با تکیه بر اثرات فرهنگی آن روی جامعه است، با یکسری بچه‌های پیش‌دبستانی در مورد اینکه در آینده می خواهند چه‌کاره شوند گفت‌وگو کردیم و بیشتر این بچه‌ها از علاقه خود به پزشک شدن به دلیل دستمزد بالای آن صحبت می‌کنند.

وی افزود: این مستند براساس گزارشات دستگاه‌های اجرایی از میزان درآمد پزشکان ارائه شده است و با کسانی مانند دکتر پزشکیان که در این زمینه خبره و کارشناس هستند مصاحبه کرده‌ایم تا اثرات این دستمزد‌ها بر اقتصاد سلامت کشور و میزان توزیع نامتقارن ثروتی که ایجاد می‌کند را نشان دهیم.

خداپرست افزود: قبل از تهیه این مستند از تمامی عوامل وزارت بهداشت درخواست کردیم که برای ساخت این مستند با ما همکاری کنند اما از درخواست ما استقبالی نکردند.

نبود پشتوانه فکری در طرح تحول سلامت

وی گفت: طرح تحول سلامت از کشور ترکیه کپی برداری شد بدون اینکه به میزان افزایش تعرفه‌ها توجه شود، تعرفه پزشکان ترکیه ۲٫۵ برابر پرستاران است در حالی که در ایران قبل از طرح تحول ۱۵ تا ۲۰ برابر بود و بعد از آن به ۳۰، ۴۰ برابر رسیده است. در حقیقت باید گفت هیچ گونه کار فکری پشت طرح تحول انجام نشده است.

شرط اصلاح نظام سلامت

کارگردان مستند آرزو، گفت: مردم ما باید بدانند که تا زمانی که یک پزشک در رأس وزارت بهداشت است این سستم اصلاح نخواهد شد. کل وزارت بهداشتمان در اختیار پزشکان است و تا زمانی که مردم به آن آگاهی نرسند ساختارها تغییر نخواهد کرد و وضعیت بهبود نمی‌یابد. برخی پزشکان به فکر منابع خود هستند و باید وزارت بهداشت از دست پزشکان رها شوند زیرا استمرار درآمد پزشکان به این بستگی دارد که تعرفه‌ها را افزایش دهند و منافع آنها با درآمد آنها گره خورده است.

 

13950823000989 PhotoL

 

وزیر سابق بهداشت : قوانین اجرایی نمی‌شود

در این نشست محمد حسن طریقت منفرد، وزیر سابق بهداشت گفت: تجمیع بیمه‌ها شرایط خاصی دارد، قوانین فعلی متناسب با تجمیع بیمه‌ها نیست پس تا قوانین تغییر نکنند ساختارها عوض نخواهند شد.

وی افزود: به اعتقاد من امروزه سلامت دغدغه بسیاری از کشورهای به ظاهر توسعه‌ یافته است. در مستندی که اخیرا نمایش داده شد،  عدالت و کیفیت خدمات سلامت در کوبا بهتر از آمریکا بود و از آن زمان به بعد سلامت به دغدغه دو حزب جمهوری‌خواه و دموکراتیک تبدیل شد.

طریقت منفرد تصریح کرد: ما در کشورمان به سلامت به مثابه امنیت نگاه می‌کنیم که هم‌اکنون به این قضیه بی‌توجهی شده و باید جایگاه خود را پیدا کند. سلامت جزو اساسی‌ترین پدیده‌ها است.

طریقت در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل نابسامانی و عدم اجرای قانون گاهی خدمتی که در اروپا ۵۰ دلار قیمت دارد در کشور ما بیش از ۱۰۰۰ دلار پول بابت آن پرداخت می‌شود.

وزیر سابق بهداشت گفت: به جهت پیشرفت تکنولوژی، درمان گران شد و بعد از آن بود که دیدند باید تعادلی بین منابع و مصارف ایجاد کنند و عصاره آن را در قانون برنامه ششم توسعه و سیاست‌های ابلاغی آمد اما متأسفانه عملی نشد.

طریقت ادامه داد: کشور ما از لحاظ قوانین کامل است و تنها ایراد اجرا نشدن قوانین است مثلا باید بدانیم که راهنماهایی بالینی برای درمان در قانون و سیاست‌های ابلاغی کشور آمده است و این قانون نیز وجود دارد که پزشک موظف است یا در بخش خصوصی یا دولتی کار کند. همچنین این قانون آمده که حق‌العلاج در بخش دولتی و خصوصی باید یکسان باشد اما متأسفانه هیچ‌یک از قوانین فوق عملی نمی‌شود.

وزیر سابق بهداشت افزود: هم‌اکنون بیش از ۸۰ درصد امکانات کشورمان در بخش دولتی قرار دارد و آیا نباید این بخش توانایی پاسخگویی کافی را داشته باشد؟ در کشور ما اگر آیین نامه‌ای نوشته شود و توسط وزیر ابلاغ شود باید حتماً اجرایی شود در غیر این صورت جرم محسوب می‌شود اما دستوراتی که در قانون اساسی آمده یا قوانین سیاست‌های ابلاغی به راحتی ندیده گرفته می‌شود در حالیکه اجرای آن‌ها نیز الزامی است.

وی تصریح کرد: قوانین شفاف است اما بسیار جای تعجب دارد که چرا اجرایی نمی‌شوند، تنها دلیل آن این است که معتبرترین و بانفوذ‌ترین قشر به عنوان ذینفع اصلی، تمام سرنوشت بهداشت جامعه را در اختیار دارند و این امکان نیز وجود ندارد که کسی نفوذ و اعتبار داشته باشد و در عین حال بخواهد برای مردم نیز فکری کند.

طریقت ادامه داد: حضرت امام می‌گویند استکبار بر همه چیز استعمار خود را اجرا می‌کند، بنده از همه نمایندگان مجلس و صاحبان نفوذ تقاضا می‌کنم در راستای ایجاد قانون مسائل را جدی‌تر پیگیری کنند.

طریقت در پاسخ به این سوال که با توجه به ضعف نظارت و نبود نظارت در ارائه خدمات پزشکی چه خطراتی متوجه نظام سلامت است؟ گفت: اهمیت نظارت در سلامت بر کسی پوشیده نیست، در دنیا بیشترین نظارت در بحث سلامت است چون با جان و حیثیت مردم سر و کار دارد و این تنها با مشارکت همه ذی‌نفعان اجرا می‌شود.

وزیر سابق بهداشت در پایان گفت: بیشترین حق را مصرف کننده در ساختار نظام سلامت دارد که متأسفانه جایگاهی برای آن تعریف نشده، مقصر این کار نیز ساختار ما است که مشابهی در دنیا ندارد.ساختار معیوب است، نظرات از کمیسیون بهداشتی بیرون می‌آید که متشکل از پزشکان است، در وزارتخانه توسط پزشکان اجرا و توسط همان‌ها نظارت می‌شود و بعد در صورت خطا، پزشکی قانونی به آن رسیدگی می‌کند. سیستم دست پزشکان است. پس بیهوده انتظار داریم که سیستم مدافع حقوق پزشکان نباشد.

 

13950823000961 PhotoL

 

رئیس سازمان نظام پرستاری: اجرای طرح تحول سلامت همراه با بی توجهی به قانون

علی محمد آدابی،رئیس سازمان نظام پرستاری در ادامه این نشست گفت: در اصل ۴۳ آمده است که تأمین شرایط کار باید برای همه به گونه‌ای فراهم شود که به تمرکز ثروت در دست افراد خاص منجر نشود و دولت به صورت کارفرمای مطلق در نیاید که می‌توان گفت طرح تحول سلامت ۱۸۰ درجه مخالف این بند است.

آدابی گفت: در طرح تحول سلامت با این موضوع روبه‌رو شدیم که پرستارانی در بیمارستان‌های خاص تربیت می‌شوند که مدرک آن‌ها فقط در آن بیمارستان کارآمد است. این نمونه‌ای از برده‌داری نوین  و مخالف اصل آزادی شغل و عدم اجبار به کار معین است.

وی ادامه داد: همچنین در اصل ۴۳ قانون اساسی آمده است که نباید بازار سلامت و نظام اقتصادی تحت سلطه اقتصادی بیگانگان قرار گیرد این در حالی است که چندی پیش مشخص شد آزمایشگاه خونی در کرج به یک شرکت ترکیه‌ای واگذار شده بود.

رئیس سازمان نظام پرستاری تصریح کرد: در دنیا معمول است که اگر در شغلی جان فرد در خطر باشد، حق دارد که ۱۰ برابر کف جامعه حقوق بگیرد اما در کشور ما بعد از اجرای طرح تحول سلامت، پزشکان با افزایش ۳۰۰ درصدی پول دریافت کردند و تعرفه به گونه‌ای شد که پزشکان خدمت خود را به قیمت ۲۰ سال آینده به ملت فروختند.

 

13950823000973 PhotoL

 

کارشناس بیمه: صنف پرستاری دردش مردم نیست و هدفش بالابردن حقوق پرستاران است

بهمن برزگر، معاون توسعه خدمات بیمه سلامت در ادامه در واکنش به صحبت‌های مطرح شده گفت:  هم اکنون وضعیت به گونه‌ای است که هر صنفی به دنبال دفاع از حقوق خود است و تنها کسانی که گرفتن حق آن‌ها در این بین به فراموشی سپرده شده مردم هستند حتی در این نشست نیز می‌بینم صنف پرستاری به این دلیل معترض است چون حقوق و دریافتی او از پزشکان کمتر است والا دردش مردم نیستند.

وی افزود: ما در نظام سلامت بخشی نداریم که مدافع حقوق مردم و مصرف‌کننده باشد. در قانون این عنوان بر عهده نظام وزارت و صنفی گذاشته شده است اما در عمل نهادی که کارش دفاع از منافع مصرف‌کننده باشد را نداریم. در قانون ما آمده که نظام سلامت سه وظیفه کلی دارد؛ سلامت، مشارکت عادلانه در تأمین مالی و پاسخگویی اما اکنون در این نظام پاسخگویی وجود ندارد.

برزگر تصریح کرد: بنده نمی‌توانم بپذیرم که نظام پرستاری دنبال حقوق مردم باشد و تنها قبول می‌‌کنم که این حرف‌ها به این دلیل است که می‌خواهد از صنف خودش دفاع کند. هر کسی از دید خودش به موضوع نگاه می‌کند مثلاً پرستاران می‌گویند چون زحمت ما بیشتر است پس باید پول بیشتری دریافت کنیم و هیچ عنصر بیرونی به صورت هوشمند برای شفافیت تلاش نمی‌کند.

وی گفت: موضوع نظام سلامت در حال حاضر مردم نیست و این در بیمه، نظام پرستاری، وزارت بهداشت احساس می‌شود همه شعار می‌دهند و برای رسیدن به خواسته‌های صنف خود تلاش می‌کنند اما موضوع و مسأله هیچ کدام مردم نیست. هر کدام داد می‌زنند که چرا تخصیص منابع من کمتر از دیگری است.

برزگر افزود: با کمال تأسف رسانه هم در این دام افتاده است مثلاً در مصاحبه‌هایی که از بنده در یک ماه اخیر شده همگی حول محور تجمیع بیمه‌ها بوده است در حالی که باید بدانیم رسانه رکن چهارم دموکراسی است و باید دنبال شفاف سازی و برقرای حقوق مردم و عدالت باشد اما جای سوال است که چقدر رسانه در مورد عوامل نظام سلامت و مشکلات آ‌ن پرسیده یا از وجود عاملی برای نظارت در سلامت مردم بازخواست کرده‌است.

 قائم مقام نظام پرستاری: فضا برای تغییر ساختار نظام سلامت مهیا است

محمد شریفی‌مقدم، قائم مقام نظام پرستاری در واکنش به صحبت‌های برزگر گفت: نظام پرستاری به دفاع از حقوق پرستاران می‌پردازد زیرا خدمات آنها بر روی مردم اثرگذار است؛ از قبل انقلاب و تا سال ۷۴ در نظام سلامت، مردم در اولویت بودند و هنگام مراجعه بیمار به بیمارستان، همه حول و حوش وی می‌چرخیدند و این به دلیل این بود که همه حقوق خود را دریافت می‌کردند و بحث پرداخت‌ها دغدغه هیچ صنفی نبود؛ حقوق پزشکان در آن زمان تنها دو برابر پیراپزشکان بود و همه دغدغه مردم را داشتند و حتی پول اتوبوس مریض شهرستانی که به بیمارستان می‌آمد را می‌دادند یا در صورتی که مریض بدحال وجود داشت برای درمان به خانه‌اش مراجعه می‌کردند.

وی گفت: در سال ۷۴ با آمدن پول در نظام سلامت همه چیز عوض شد. با اجرای طرح نوین خودگردانی بیمارستانی که به صورت بخشی از کتاب کالیفرنیای آمریکا گرفته شده بود، جراحان این طرح را به نفع خود طراحی و اجرا کردند و می‌توان گفت حتی پشتیبانی کارشناسی و حقوقی نداشت زیرا فقط صنف خود را در نظر گرفتند و گروه‌های دیگر پیراپزشکی را حذف کردند و همه اینها را به بهانه مردم اجرا کردند.

شریفی‌مقدم گفت: در این طرح از صد درصد درآمد ۶۵ درصد به جیب پزشک که اغلب در بیمارستان حضور نداشت می‌رفت و ۵ درصد آن به دانشگاه، ۱۰ درصد به بیمارستان و مابقی آن به کارکنان بیمارستان می‌رسید.

آدابی در پایان این نشست گفت: همه مسئولیت داریم شفاف سازی کنیم و نور را به تاریک‌خانه دوستان اندازیم؛ باید ساختارها را بشکنیم، فضا کاملاً مهیا شده زیرا همگی متوجه ساختار اشتباه نظام سلامت شده‌اند.

 

اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در print
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری در facebook

آثار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *